Lyle Lovett - Lyle Lovett (1986)

Country / Roots
Label: MCA

1. Cowboy Man (2:52)
  2. God Will (2:15)
  3. Farther Down the Line (3:06)
  4. This Old Porch (4:18)
  5. Why Don't I Know (2:45)
  6. If I Were the Man You Wanted (4:00)
  7. You Can't Resist It (3:10)
  8. Waltzing Fool (3:50)
  9. Acceptable Level of Ecstasy (The Wedding Song) (3:33)
  10. Closing Time (3:44)
avatar van Tonio
Mooi debuutalbum van deze bijzondere artiest, die nooit de erkenning heeft gekregen die hij verdiet. Op dit album blijft hij nog vrij dicht bij de country. Maar toch bevat het album al een aantal nummers die hij jarenlang tijdens concerten is blijven spelen, zoals Closing time en You can't Resist it

avatar van Tonio
Tjonge, tjonge, anderhalf jaar later en nog altijd alleen maar mijn eigen post. Zo jammer, want Lyle's muziek verdient zoveel meer aandacht.

Herbeluistering zorgt er voor dat ik met een halfje ga verhogen.

avatar van IntoMusic
Oké, ik ga ‘m eens in de trein beluisteren. Naam zegt mij wel wat maar klaarblijkelijk heeft hij niet zo’n indruk in mijn jeugd achtergelaten .

avatar van potjandosie
alweer 37 jaar geleden maakte de inmiddels 66 jarige uit Houston, Texas afkomstige Lyle Lovett dit debuutalbum. zijn muziek laat zich moeilijk in een hoekje plaatsen. op dit album overheerst alternatieve country, waar destijds ook artiesten als Rodney Crowell, Steve Earle, Joe Ely en Todd Snider toe werden gerekend. op latere albums vinder er meer en meer kruisbestuivingen plaats met andere genres zoals folk, blues, jazz en gospel.

Lyle Lovett leverde met dit debuut gelijk zijn visitekaartje af als songwriter van de buitencategorie.
met "Cowboy Man" een up-tempo nummer met een fraaie fiddle partij van Glen Duncan scoorde de man in de States een Top 10 hit in de "Billboard Hot Country Songs" lijst. op dit album staan voornamelijk ballads, waarbij de wonderschone melodieën en teksten van "The Waltzing Fool" en de afsluiter "Closing Time" (overigens geen cover van het bekende Tom Waits nummer) er voor mij bovenuit steken, maar andere ingetogen tracks als "God Will", "This Old Porch" en "If I Were the Man You Wanted" doen er qua pracht nauwelijks voor onder. andere up-tempo tracks als "Farther Down The Line", "You Can't Resist It" met background vocals van Rosanne Cash en "An Acceptable Level of Ecstasy" met een heerlijke gospelachtige backing vocal van Francine Reed en een fraaie saxofoon partij, zorgen voor een fijn, afwisselend album.

album werd geproduceerd door Tony Brown en Lyle Lovett
Recorded at Chaton Recordings, Scottsdale, Arizona
All songs written by Lyle Lovett except "This Old Porch" written by Robert Keen & Lyle Lovett

de muzikanten op dit album:
Mathew McKenzie: bass
Glen Duncan: fiddle
Steve Marsh: saxophones
James Gilmer: congas
J. David Sloan & Ray Herndon: background vocals

de gastmuzikanten: Emory Gordy Jr., Vince Gill, John Goin, Bob Warren, Mac McAnally, John Jarvis