Alan Gowen / Phil Miller / Richard Sinclair / Trevor Tomkins - Before a Word Is Said (1982)

1 stem

Jazz / Rock
Label: Europa

1. Above and Below (7:41)
  2. Reflexes in the Margin (4:00)
  3. Nowadays a Silhouette (4:31)
  4. Silver Star (2:24)
  5. Fourfold (6:15)
  6. Before a Word Is Said (7:58)
  7. Umbrellas (3:54)
  8. A Fleeting Glance (7:33)
avatar van Mssr Renard
Voor fans van zowel Gilgamesh als National Health als Hatfield and the North is dit een interessante samenwerking.

Alan Gowen was de drijvende kracht achter Gilgamesh, waar drummer Trevor Tomkins ook vandaan komt. Richard Sinclair en Phil Miller hebben beiden in Caravan en Hatfield and the North gespeeld. Alan Gowen heeft dan ook weer meegespeeld in National Health waar Phil Miller dan ook weer in heeft meegespeeld.

De bezetting is (voor hen die de muzikanten niet kennen): Richard Sinclair: bas en zang, Phil Miller: gitaar, Alan Gowen: toetsen en Trevor Tomkins: drums.

Het is een wat kalme maar erg goed geproduceerde Canterbury jazzprogplaat, die wat mij betreft wel wat bekendheid kan gebruiken. Al gaat om den duur dat zware basgeluid wel een beetje tegenstaan. Er zit een dik effect (fuzz) op de bas die ik zelf niet zo heel mooi vind (zoals in Nowadays a Silhouette).

avatar van echoes
Ik kwam dit album tegen bij het zoeken naar Richard Sinclair op spotify. Ik kende het niet, maar lekker relaxed plaatje. Heerlijk achtergrond/begeleidingsmuziekje als ik op de computer bezig ben.