Waxahatchee - Saint Cloud (2020)

Folk / Pop

10. Ruby Falls (3:51)
  11. St. Cloud (4:41)
avatar van dix
dix
Ook interessant: trapliften en electrische fietsen.
Ik voel me oud.

avatar van itchy
Waar is de tijd dat Katie Crutchfield nog wat peper in haar bipsjens had? Ook haar nieuwe plaat staat weer vol met smachtend gezongen brave&saaie liedjes, die af en toe flink de irritatiegrens overschrijden.

avatar van Marteen
Dit is juist de eerste plaat van Waxahatchee die ik echt kan waarderen. De bijna Americana-achtige stijl op dit album bevalt me alleszins.

Marteen schreef:

Ze krijgt bijna overal 4 tot 5 sterren! Vorig album was wat minder gladjes maar maakt niet uit. De songs zijn her en der wonderschoon!

Oxbow, tranentrekkend!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Waxahatchee - Saint Cloud - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Waxahatchee - Saint Cloud
Waxahatchee kiest op Saint Cloud voor een wat meer roots georiënteerd en een wat meer ingetogen geluid en dat pakt werkelijk fantastisch uit

Ik heb al jaren een zwak voor de muziek van Waxahatchee en dacht inmiddels wel te weten wat ik kan verwachten. Tot nu dan, want na de wat atypische openingstrack van Saint Cloud, kiest het alter ego van Katie Crutchfield voor een geluid waarin invloeden uit de folk en de country een veel belangrijkere rol spelen dan op haar vorige albums. Het album klinkt prachtig loom en broeierig en dat past uitstekend bij de zang van Katie Crutchfield, die zichzelf in vocaal opzicht overtreft. Waxahatchee heeft een aangenaam klinkend album gemaakt, maar het is ook een album vol diepgang en urgentie, die langzaam maar zeer zeker aan de oppervlakte komen. Jaarlijstjesmateriaal, dat is duidelijk.

We worden de afgelopen jaren werkelijk overspoeld met jonge vrouwelijke singer-songwriters en ondanks mijn enorme zwak voor het genre vind ik zeker niet alles goed. Wanneer een nieuw album van Waxahatchee verschijnt heb ik echter geen enkele twijfel, want het alter ego van de uit Birmingham, Alabama afkomstige Katie Crutchfield, kan al sinds haar debuut American Weekend uit 2012 met de allerbesten mee.

Waxahatchee, vernoemd naar een meer in Alabama nabij de plek waar Katie Crutchfield opgroeide, debuteerde in 2012 met een uiterst ingetogen, maar ook ruw lo-fi folkalbum. Sindsdien koos de Amerikaanse singer-songwriter voor een steeds net wat steviger geluid met invloeden uit de indierock, al bleef er ook altijd plaats voor meer ingetogen songs. Het leverde met Cerulean Salt uit 2013, Ivy Tripp uit 2015 en Out In The Storm uit 2017 drie consistent klinkende en bovendien drie ijzersterke albums af, die stuk voor stuk jaarlijstjeswaardig waren.

Op het deze week verschenen Saint Cloud kiest Waxahatchee voor een wat ander geluid. De stevige gitaren van haar vorige albums zijn verruild voor een warm geluid waarin invloeden uit de Americana nadrukkelijk doorklinken. Katie Crutchfield werkt op haar nieuwe album met een band die bestaat uit Josh Kaufman (Bonny Light Horseman), twee leden van de band Bonny Doon (in 2018 goed voor het helaas vrijwel onopgemerkte meesterwerk Longwave) en Nick Kinsey (Elvis Perkins In Dearland).

Saint Cloud is voorzien van een hecht klinkend bandgeluid en het is een bandgeluid dat lomer en meer ingetogen klinkt dan het geluid op de vorige albums van Waxahatchee. Het is een geluid vol invloeden uit de folk, countryrock en Americana, maar Saint Cloud is zeker geen doorsnee rootsalbum, al is het maar omdat Katie Crutchfield de indie-rock en de lo-fi niet volledig heeft afgezworen.

Wat direct opvalt bij beluistering van het album is dat het prachtig klinkt. Producer Brad Cook heeft Saint Cloud voorzien van een warm geluid zonder opsmuk. Het is een geluid waarin de gitaren fraai klinken en het is een geluid waarin de mooie en bijzondere stem van Katie Crutchfield uitstekend tot zijn recht komt.

Hoewel ik zeer gesteld ben op de vorige albums van Waxahatchee, vond ik Saint Cloud direct bij eerste beluistering prachtig en misschien zelfs wel mooier dan de albums die de afgelopen jaren zoveel indruk maakten. Ik sta hier zeker niet alleen in, want de critici komen vooralsnog superlatieven tekort bij de bespreking van Saint Cloud en de Britse kwaliteitskrant The Guardian noemt het album zelfs het beste album van 2020 tot dusver. Zover durf ik nog niet te gaan, maar dat Waxahatchee een uitstekend album heeft afgeleverd is ook voor mij zeker.

Saint Cloud staat vol fraai ingekleurde en vol emotie gezongen tracks, maar het zijn ook tracks die een enorme urgentie uitstralen. Waxahatchee heeft bovendien een veelzijdig album afgeleverd. In een aantal tracks hoor je iets van Bob Dylan, maar Saint Cloud roept net zo makkelijk associaties op met de muziek van Lucinda Williams, het eigenzinnige debuut van Liz Phair, de zuidelijke country en folk uit haar thuisstaat Alabama of het laatste album van Big Thief, maar gelukkig blijft Katie Crutchfield vooral zichzelf. De keuze voor een duidelijk ander geluid is altijd tricky, maar op Saint Cloud van Waxahatchee pakt het werkelijk fantastisch uit. Prachtalbum! Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Al het nieuws is bijna niet meer bij te benen. Gelukkig zit ik veel thuis op de bank in deze corona tijd. Dit lijkt ook wel in mijn straatje te passen. Nu nog tijd vinden......pfff.....zwaar leven.

avatar van musicfriek
Luisteren hoor, erg de moeite waard. Gisteren draaide ik het album voor ik het wist 3x achter elkaar. Heerlijke sound zit er in dit album en mss een voordeel voor mij, dit is mijn kennismaking met Katie Crutchfield. Haar vorige albums schijnen anders te zijn?

musicfriek schreef:

Als je wil, luister dan naar Silver. Van haar vorig album. Zo mooi maar dan op een Lo-fi indie rock manier. Lekker rollend nummer. Zeer anders dan dit album.

avatar van Zwaagje
erwinz schreef:

Ik snap helemaal wat je bedoeld, maar ik moet helaas concluderen dat haar stemgeluid mij niet ligt. En dat is een kwestie van smaak en dat staat het luister plezier in de weg. Dus ondanks dat ik het vakmanschap en songwriters skills herken blijft het bij een aantal luister beurten. Mijn stem laat ik staan voor het vakmanschap en wie weet.....

avatar van SirChenque
Had nog nooit van deze dame gehoord, "Fire" kan mij erg bekoren, morgen de rest van het album maar eens wat tijd gunnen..............

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Off-topic berichten verwijderd

avatar van Mausie
Dit ligt best wel ver buiten mijn straatje, maar soms vindt je daar de mooiste muziek. Wat een prachtige, karakteristieke stem heeft Katie Crutchfield. Instrumentaal is het ook om door een ringetje te halen, veel mooie details en accenten. En het past gewoon perfect bij het ontluikende lenteweer. De juiste plaat op het juiste moment zeggen we dan. Ook nog eens vanwege de blije sound, dat kunnen we wel gebruiken momenteel.