Elephant Tree - Habits (2020)

Rock / Metal
Label: Holy Roar

1. Wake.Repeat [Intro] (1:13)
  2. Sails (4:20)
  3. Faceless (6:38)
  4. Exit the Soul (7:19)
  5. The Fall Chorus (3:44)
  6. Bird (6:36)
  7. Wasted (6:15)
  8. Broken Nails (7:10)
avatar van Hacker
Een nieuw album van Elephant Tree; dat wekt mijn belangstelling.

Dit is de opvolger van hun eerste, selftiteld album uit 2016.
Liefhebbers van Stonerrock / Metal zijn over het algemeen enthousiast over dat debuut.

Op de bandcamp site van ET is het 2e nummer van dit album te streamen. Dat klinkt op zich goed, maar voorlopig is het n.m.m. nog geen kwaliteit zoals op het eerste album geboden werd. Afwachten maar hoe de rest van deze Habits zal zijn.
Daarvoor moeten we nog wel geduld opbrengen, want de release is pas op 19 april 2020, en eerst maar zien of er voor die datum nog (andere) tracks beschikbaar zijn om te luisteren.

Het grijpt mij niet zo. Ik vind het qua nummers wat braafjes. Ik mis de sound en de riffs van de eerste plaat. Misschien heeft het wat tijd nodig, maar met de vorige was het liefde op het eerste gezicht. Gelukkig verdwijnt de eerste plaat niet, want wat vind ik dat een meesterwerk.

avatar van Don Cappuccino
Heerlijke plaat van Elephant Tree. Loodzware, maar ook waanzinnig melodieuze stoner/doom met een dromerig shoegazend randje. Dit doet me denken aan Torche die monsters van sludgeriffs combineren met poppy melodieën en ook het Franse Mars Red Sky komt voor mij duidelijk als referentie naar voren. Nu 4,0*, maar dat kan misschien wel 4,5* worden.

avatar van bonhovinyl
Ja! Elephant Tree is terug met een geweldige plaat. De band is volwassener geworden, dat is inderdaad op het begin even weten. Secuurder en onderhuidser dan hun eerdere materiaal, maar daarentegen krijg je songs met meer hooks en grootse momenten hiervoor terug.
De band heeft een geweldige stijl die ergens tussen Elbow en (oude) Elder zich begeeft. Goede zang, goede productie. Een groeiertje die echt de moeite waard is om wat tijd aan te besteden.