Yumi Zouma - Truth or Consequences (2020)

Nieuw-Zeeland
Label: Polyvinyl

1. Lonely After (3:40)
  2. Right Track / Wrong Man (2:56)
  3. Southwark (3:22)
  4. Sage (3:01)
  5. Mirror to the Fire (2:58)
  6. Cool for a Second (3:09)
  7. Truer Than Ever (3:04)
  8. My Palms Are Your Reference to Hold to Your Heart (3:56)
  9. Magazine Bay (3:53)
  10. Lie Like You Want Me Back (3:27)
avatar van Gretz
Veelbelovende release gezien de mate van perfectie van de singles Right Track / Wrong Man , Cool for a Second en Southwark

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Yumi Zouma - Truth Or Consequences - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Yumi Zouma - Truth Or Consequences
De Nieuw-Zeelandse band Yumi Zouma verdrijft even alle zorgen met zonnige elektronische popmuziek gegoten in warmbloedige en aanstekelijke songs en voorzien van even lome als verleidelijke vocalen

Je hebt van die albums die je onmiddellijk een goed gevoel geven. Truth Or Consequences van Yumi Zouma is zo’n album, al moet je wel van lome, zonnige en lichtvoetige elektronische popmuziek houden. Als je hier van houdt valt er veel te genieten. De band uit Christchurch vermengt eigentijdse elektronische klanken met een vleugje 80s synthpop en heeft een goed gevoel voor popliedjes die de zon laten schijnen. De warme klanken op het album slaan zich als een warme deken om je heen, waarna zangeres Christie Simpson de verleiding compleet maakt met haar dromerige zang. Heerlijk album.

De Nieuw-Zeelandse muziekpers geeft momenteel hoog op over Truth Or Consequences van Yumi Zouma. Dat is niet zo gek want Yumi Zouma is afkomstig uit het Nieuw-Zeelandse Christchurch en enige chauvinisme is bijna niemand vreemd. Ik begrijp het enthousiasme van de Nieuw-Zeelandse pers ook wel, want Truth Or Consequences is een album dat zich direct als een warme deken om je heen slaat.

Ik ging er in eerste instantie van uit dat Yumi Zouma de naam was van de dame die op de cover van het album prijkt, maar dat blijkt niet het geval. Yumi Zouma is de band rond boegbeeld Christie Simpson, overigens niet de oorspronkelijke zangeres van de band, en bestaat verder uit multi-instrumentalisten Josh Burgess en Charlie Ryder en drummer Olivia Campion.

De band is met Truth Or Consequences toe aan haar derde album en wil, na twee in Nieuw-Zeeland zeer goed ontvangen albums, met dit album de stap buiten het eigen vaderland zetten. Dat zou normaal gesproken makkelijk moeten lukken met dit in Christchurch, Londen en Los Angeles opgenomen album, maar sinds kort leven we in andere tijden en is het afwachten in hoeverre de muziek van de band uit Christchurch wordt opgepikt.

Aan de kwaliteit van het album zal het niet liggen. Yumi Zouma maakt op Truth Or Consequences makkelijk indruk met warmbloedige elektronische popmuziek. Het is popmuziek met flarden 80s synthpop en vaak een randje New Order, maar ook elektronische impulsen uit het heden of recente verleden. Dat is wat mij betreft normaal gesproken nogal kille muziek, maar Yumi Zouma slaagt er in om haar elektronische popmuziek te voorzien van een verrassend warm en gloedvol geluid.

Het is een vol en mooi geproduceerd geluid vol diepe bassen en subtiel ingezette synths, dat verrassend makkelijk verleidt, al is een zwak voor pop wel een vereiste om te kunnen genieten van het derde album van Yumi Zouma. Door de subtiele inzet van elektronica en de keuze voor een warm aandoend geluid heeft de muziek van de Nieuw-Zeelandse band een zomerse sfeer. Het is een sfeer die wordt versterkt door aanstekelijke en lichtvoetige popliedjes die zich makkelijk opdringen en die nog wat meer glans krijgt door de lome en zwoele zang van Christie Simpson.

Truth Or Consequences is een album waarvan je je misschien in eerste instantie afvraagt wat er zo bijzonder aan is, maar de songs van Yumi Zouma blijken knap in elkaar geknutseld, doen niet onder voor het beste in het genre en het zijn ook nog eens popliedjes die vooralsnog alleen maar aanstekelijker of zelfs verslavender worden. Of Yumi Zouma over een paar maanden alsnog de wereld gaat veroveren met dit album is de vraag, maar op de warme aanbevelingen van de Nieuw-Zeelandse muziekpers valt niets af te dingen. Of om Pitchfork te citeren: “The New Zealand band’s best songs are what one might call picnic disco: lazy in the best way, like stretching out under a hot sun with only the occasional drum loop to gently poke you awake”. Erwin Zijleman

Dim
Grenzend aan perfectie, wat je inderdaad pas na een aantal luisterbeurten doorkrijgt.