Mariecke Borger - Bright Sky (2020)

Folk

5. Walk On (3:25)
  6. Shadows (3:18)
  7. Bright Sky (3:17)
  8. Try (3:19)
Het vorige album was een juweeltje. Benieuwd hoe deze uitpakt.

avatar van Lura
Mariecke Borger is een telg uit een zeer muzikaal gezin uit Ermelo. Net als haar broers Johan en Theodoor kreeg ze de genen van haar muzikale vader mee. Zeven jaar kreeg geleden kreeg Mariecke bekendheid dankzij haar succesvolle debuutalbum Through My Eyes. Een fraai album vooral over mislukte liefdes en waardevolle vriendschappen.

Daarna toerde ze samen met broer Johan onder de naam Willow Garden (waarschijnlijk vernoemd naar de bekende murder ballad Down in the Willow Garden). Ook was ze lid van de bluegrassband Casual Hillbillies en tevens verdiende ze haar sporen door mee te werken aan tientallen albums.

Het geraamte voor haar nieuwe album Bright Sky werd thuis opgenomen samen met haar man Floris de Vries, multi-instrumentalist en sessiemuzikant bij o.a. Tangarine en Douwe Bob. Werd op haar debuutalbum veel van de liedjes geïnspireerd door en geschreven tijdens het ochtendlicht, deze keer was de overweldigende natuur van Ierland de grote inspirator. In 2016 bracht ze er een vakantie door en de weidse landschappen gaven haar een ander perspectief om gedachten in woorden en muziek te vangen.

Mariecke blijkt duidelijk gegroeid als muzikant en als liedjesschrijver. Haar begeleiders zijn niet bepaald de minsten. Bertolf Lentink speelt mee op dobro, lap- en pedalsteel, Joost van Es (o.a. Douwe Bob, Bluegrass Boogiemen) op fiddle, Rients Kuik (bandgenoot bij Casual Hillbillies) op contrabas en op drums wederom Mischa Porte (o.a. Pitou, Luwten, Mensenkinderen).

Haar begeleiders zorgen voor een uiterst subtiele begeleiding. Maar het stralende middelpunt blijft echter de prachtige stem van Mariecke. Het album bevat helaas slechts acht pareltjes, waarvan Seven Days mijn favoriet is. De prachtige mix was in handen van broer Theodoor, die binnenkort zelf met een nieuw album komt van zijn interessante project samen Minco Eggersman, Unifony.

De houtsnede print op de cover is speciaal voor dit album gemaakt door muzikant/kunstenaar Jeroen Jongsma. Als ik me niet vergis zijn daar in de verte de bekende Cliffs of Moher afgebeeld. Haar debuut was mooi, maar wordt op alle fronten overtroffen door opvolger Bright Sky.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Mariecke Borger - Bright Sky - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Mariecke Borger - Bright Sky
We moesten er zeven lange jaren op wachten, maar Bright Sky overtreft het debuut van Mariecke Borger en maakt diepe indruk met sterke songs, een zeer fraaie instrumentatie en een prachtige stem

Alweer zeven jaar geleden was ik diep onder de indruk van het debuut van de jonge Nederlandse singer-songwriter Mariecke Borger. Met haar debuut kon Mariecke Borger concurreren met de besten in het genre, maar desondanks was ze er niet van overtuigd dat het maken van muziek haar roeping was. Na zeven lange jaren is de singer-songwriter uit Kampen terug met een nieuw album en het is een album dat nog veel indrukwekkender is dan het terecht zo bewierookte debuut. De songs zijn beter, de instrumentatie is nog wat trefzekerder en Mariecke Borger is nog mooier gaan zingen. Ik moet nog stapels albums beluisteren deze week, maar dit is de mooiste, dat weet ik zeker.

Mariecke Borger debuteerde in het vroege voorjaar van 2013 met het werkelijk prachtige Through My Eyes. Ik omschreef het debuut van de jonge Nederlandse singer-songwriter destijds als “een intiem, ontroerend, betoverend, sprankelend, authentiek en vooral wonderschoon album” en daar was geen woord van gelogen.

Het debuut van Mariecke Borger maakte indruk met sterke songs vol invloeden uit de folk en de country, met een verrassend fraaie instrumentatie en vooral met de prachtige stem van de Nederlandse singer-songwriter. Met Through My Eyes maakte Mariecke Borger één van de mooiste rootsalbums van 2013 en gaf ze niet alleen de nationale, maar ook de internationale concurrentie het nakijken.

Sindsdien was er het verlangen naar een tweede album van Mariecke Borger, maar de singer-songwriter uit Kampen heeft ons geduld aardig op de proef gesteld. Liefhebbers van rootsmuziek waren misschien onmiddellijk overtuigd van de levensbestemming van Mariecke Borger, maar zelf dacht ze er anders over. Mariecke hield de muziek na het verschijnen van haar debuut lange tijd voor zichzelf, speelde incidenteel met een aantal andere muzikanten en stichtte samen met haar man en collega muzikant Floris de Vries een gezin.

Op haar Instagram pagina deelde ze de afgelopen jaren vooral foto’s waarin haar gezinsleven centraal stond, maar gelukkig is nu ook weer het moment gekomen waarop Mariecke Borger haar muziek met ons wil delen. Haar debuut Through My Eyes nam ze ruim zeven jaar geleden op in haar ouderlijk huis in Ermelo en opvolger Bright Sky nam ze thuis op in Kampen.

Mariecke Borger deed dit met haar echtgenoot Floris de Vries, die de meeste instrumenten die op het album te horen zijn voor zijn rekening nam en het album mede produceerde. Naast een ritmesectie en een violist werd verder een beroep gedaan op de getalenteerde Bertolf Lentink, die de songs van Mariecke Borger verder versiert met onder andere dobro en pedal steel.

Hoewel er zeven lange jaren zitten tussen Through My Eyes en Bright Sky lopen beide albums bijna naadloos in elkaar over. Ook op haar nieuwe album maakt Mariecke Borger indruk met songs die onmiddellijk een onuitwisbare indruk maken. De songs op het album zijn zonder uitzondering ingetogen en vallen op door de prachtige instrumentatie en natuurlijk door de wonderschone vocalen van Mariecke Borger.

Het levert een album op dat grossiert in oorstrelende klanken, waarna de prachtige zang van Mariecke Borger je haar muzikale wereld in sleept. Bright Sky bevat acht songs en duurt slechts 27 minuten, maar in die 27 minuten komt muziek van een bijzondere subtiliteit, intimiteit en schoonheid voorbij. Bright Sky ligt zoals gezegd in het verlengde van het debuut van Mariecke Borger, maar ondanks haar lange afwezigheid uit de muziek laat het nieuwe album van de singer-songwriter uit Kampen een flinke groei horen.

De acht songs op Bright Sky zijn stuk voor stuk songs om te koesteren en zijn songs die in het genre hun gelijke nog niet kennen dit jaar. Er komt deze week echt idioot veel uit, maar het prachtige tweede album van Mariecke Borger mag geen enkele liefhebber van rootsmuziek laten liggen. Ik hoop niet dat we op het derde album van Mariecke Borger net zo lang moeten wachten als op Bright Sky, maar als dat zo is hebben we nu in ieder geval twee prachtalbums liggen om het wachten mee te verzachten. Erwin Zijleman

avatar van koosknook
Bright sky is hier het prijsnummer.. prachtig en intens!

We hebben er zeven jaar op moeten wachten en dan krijgen we nog geen half uur aan nieuwe muziek. Dat is natuurlijk wel iets om over te klagen, zeker gezien het feit Mariecke Borger zulke fraaie muziek maakt en Through My Eyes echt een juweeltje is.

Maar waarom klagen als het gebodene weer net zo fraai is? Alleen al de zang van Mariecke doet wonderen om snel weg te kunnne zinken in een dromerige wereld. Heel subtiel dwarrelt de instrumentatie om haar stem.

De muziek van Borger is tijdloos en oorstrelend. Dan vergeven we haar het feit dat het na nog geen half uur gedaan is. De repeat-knop is immers zo gevonden.

Prachtig!

avatar van Broem
Weer zo’n kanjer van het Volkoren label. Hebben daar een neusje voor talent. Voor mij een 1e kennismaking met de muziek van Mariecke. Dat bevalt me prima. Het ‘rootsy’ folkgeluid van dit album spreekt me absoluut aan. Verder valt idd de prachtige stem van Mariecke op. Mooie productie en dito geluidskwaliteit zijn mijn krenten in de pop