Ayreon - Electric Castle Live and Other Tales (2020)

Rock / Metal
Label: Mascot

1. Welcome to the New Dimension (3:09)
  2. Isis and Osiris (10:51)
  3. Amazing Flight (8:26)
  4. Time Beyond Time (6:30)
  5. The Decision Tree (5:44)
  6. Tunnel of Light (4:29)
  7. Across the Rainbow Bridge (6:05)
  8. The Garden of Emotions (9:00)
  9. Valley of the Queens (4:18)
  10. The Castle Hall (5:44)
  11. Tower of Hope (5:32)
  12. Cosmic Fusion (6:52)
  13. Robby Valentine (4:52)
  14. The Mirror Maze (6:52)
  15. Evil Devolution (5:00)
  16. The Two Gates (6:54)
  17. Forever of the Stars (1:39)
  18. Another Time, Another Space (6:18)
  19. Shores of India (5:23)
  20. Ashes (5:06)
  21. Out in the Real World (4:01)
  22. Twisted Coil (9:18)
  23. Kayleigh (4:14)
  24. Pink Beatles in a Purple Zeppelin (4:36)
  25. Songs of the Ocean (5:42)
avatar van vigil
In webshop van Lucassen kan je de live evrsoe Garden of Emotions bekijken. Dat ziet en klinkt in ieder geval zeer goed. Er komen weer tig versies maar ik denk dat ik t bij de 2cd/dvd combi hou

avatar van Clownvis
Vandaag bericht gekregen dat hij is verstuurd (ook de 2cd/dvd combi) Ben benieuwd wanneer hij binnenkomt.
En op Progwereld al een recensie Ayreon – Electric Castle Live And Other Tales – Progwereld

avatar van Clownvis
En al binnen, ik heb wat te doen de komende dagen . Wel een hele nare verpakking, cd’s/dvd zijn er lastig uit te krijgen en de verpakking is daardoor vrij kwetsbaar.

avatar van ZAP!
Clownvis schreef:
Heb ik ook wel es. Eenmaal eruit halen en dan in het vervolg in een apart cd-doosje bewaren is de oplossing.

avatar van Clownvis
Tijd voor een cijfer en dit wordt een 5+ . De muziekopnames klinken prachtig, muziekinstrumenten zijn zeer fijn gemixt zodat alle instrumenten goed te horen zijn. Ook de dvd gezien en deze is ook van hoge kwaliteit. Ik was erbij en de sfeer tijdens het concert wordt prima weergegeven. Je ziet het plezier van de muzikanten tijdens de show maar ook van het publiek. Hoogtepunten zijn er vele maar vooral het nummer Valley of the queens (met Thijs van Leer) springt er voor mij uit. Ik had een brok in mijn keel bij dat nummer en gezien de beelden was ik niet de enige.

moet hem nog draaien. Ga daar snel mee beginnen ( draai nu eerst de nieuwe Pearl Jam, ook niet verkeerd)

In één woord U I T M U N T E D!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Daar is alles ook mee gezegd!

avatar van namsaap
Vorig jaar heb ik twee van de vier liveshows mogen aanschouwen en ik was onder de indruk van de wijze waarop een van mijn favoriete albums op fantastische wijze werd vertolkt. Deze liveregistratie doet volledig recht aan de shows. Het geluid is erg goed gemixed en een lust voor het oor. Was ik bij de Ayreon Universe DVD nog kritisch op de beelden, op deze DVD heb ik niet aan te merken. Overgangen kloppen veel beter en zijn een stuk rustiger.

Knap van Arjan om Fish en Damian Wilson hier voor ook LIVE te kunnen strikken.

avatar van Matthijs78
Fantastische live registratie zoals ik ze zelden tegenkom. Volgens mij zei ik dat bij Ayreon Universe ook al maar dit lijkt toch de overtreffende trap te zijn. Kan ik ook 5,5 * geven?

avatar van DikkeDarm
Kan ik hier geen 6 sterren geven mijn God wat een live registratie wordt hier neergezet...

avatar van Leptop
Dit is een registratie die eigenlijk het beste tot haar recht komt met beeld erbij. Dus wacht ik nog even met mijn 5* totdat ik de bluray heb besteld, ontvangen en beleefd.
Wel alvast even een paar nummertjes gestreamd van dit imposante muziekstuk om in de stemming te komen. Indrukwekkend....

avatar van Matthijs78
Leptop schreef:

Dat is absoluut waar. Met beeld is het veel meer een totaalbelevenis. Ik vind het persoonlijk ook beter in beeld gebracht dan Ayreon Universe. Het oogt allemaal wat rustiger. Veel plezier met het kijken!

avatar van AstroRocker
Vorig jaar was ik erbij op de zondag middag. Een fraai concert! En dan nu vanmiddag de blueray bekeken. Het ziet er visueel erg gaaf uit en inderdaad kijk ik hier rustiger naar dan de Ayreon Universe blue ray. Qua geluid is het dik in orde, alle instrumenten zijn goed hoorbaar, of het nu een gitaar is of een viool of dwarsfluit is.
De zangers waren top met als hoogtepunten de optredens met Anneke van Giersbergen, Damian Wilson en Simone Simons. Ook mooie uitvoeringen van oa. Guiltmachine, Ambeon en ook erg gaaf dat nummer Shores of india van The Gentle Storm. 6 sterren.

Tsja, wat kan ik nog toevoegen? Ik was er ook op zondagmiddag en het was fan-tas-tisch Het lijkt er helaas welop dat alleen opnames van de avondshow zijn gebruikt, aldus de credits. Met mijn pa (die mee was) hebben we de blu-ray alweer gekeken. De geluidsmix is uitmuntend! Elk instrument en elke zanger zijn duidelijk hoorbaar. Klasse mix van een klasse concert.
De cameravoering is ook prima, en staat in schril contrast met bijvoorbeeld Rammstein in Parijs (daar kan ik bijna niet naar kijken, naar die honderden jumpcuts).
Ik zeg: KOPEN. NU!

avatar van gigage
Op 1 binnengekomen in de NL album charts ( op 2 Pearl Jam) maar dat vertaald zich niet in de mume rotatielijst. How come?

avatar van Leptop
Geen gelijkwaardige populaties denk ik.

avatar van vigil
Bij mij staat hij toevallig nu aan (cd1), vorige week gekocht. Ik vind de rotatielijst een enigszins overbodig dingetje op de site dus die hou ik niet bij.

Dus ik heb m gekocht en mede daardoor is de plaat op 1 binnengekomen en ik heb geen rotatielijst actief staan dus mede door mij is dit album geen topper in de rotatielijst.

Of te wel For when it gets right down to it there's no one here that's left to blame.
Blame it on me, you can blame it on me

avatar van Broem
Hij duurt wel errug lang Ben nog niet helemaal overtuigd van nut en noodzaak.

Broem schreef:
Hij duurt wel errug lang Ben nog niet helemaal overtuigd van nut en noodzaak.

We moeten natuurlijk de beurs van Arjen vullen in deze moeilijke tijden, noodzaak genoeg .

Het origineel is een 2cd, hier zitten wat extra nummers bij en Robby mocht wat langer op zijn kast tingelen. Dus dan duurt het inderdaad wat langer.

Ik vind het wel een mooi document in mijn collectie, het album heeft mij altijd veel plezier gegeven en het concert was top.

avatar van FrodoK
Ik heb een beetje dezelfde bedenking, Broem. Het origineel is gaaf (nog steeds), maar in hoeverre is dit live album daar een urgente aanvulling daarop. Ik denk dat ik met net zoveel plezier naar het origineel luister.

avatar van AstroRocker
Mee eens met FrodoK. Maar ik kijk dan naar de Blue-ray en dat is toch wel een toevoeging. De sfeer die er hing, de prachtige aankleding van het podium, het enthousiasme op de buhne (artiesten) en in de zaal (publiek). Erg gaaf allemaal.

avatar van FrodoK
Snap ik. Het lijkt me leuk om een keer te bekijken, maar daar ga ik hem niet voor aanschaffen. Het blijft vast en zeker bij één keer.
Bij mij dan, he