D Smoke - Black Habits (2020)

Label: WoodWorks

1. Morning Prayer (1:27)
  2. Bullies (4:14)
  3. No Commas (2:56)
  4. Gaspar Yanga (2:16)

met Snoop Dogg

5. Top of the Morning (3:33)
  6. Sunkissed Child (4:21)

met Jill Scott en Iguocho

13. Free (5:02)
  14. Like My Daddy (4:58)
  15. Closer to God (4:30)

met SiR

16. Black Habits II (4:45)
avatar van Yestsida
Benieuwd naar deze! Op de Netflix-show en Inglewood High EP heeft D Smoke al bewezen wat te kunnen, nu eens kijken of hij een full length album kan blijven boeien.

avatar van Kos
Kos
Vind rappers die van Amerikaans naar Spaans switchen altijd wel tof.

avatar van mh040
Kos schreef:
Vind rappers die van Amerikaans naar Spaans switchen altijd wel tof.
ik heb de Netflix show gezien en ik vond dat Spaans tussendoor juist wat gimmicky, hoewel ie verder wel een goede rapper is en terecht heeft gewonnen.

avatar van Weirdo Wizzy
D Smoke - de winnaar van Rhythm & Flow - heeft zijn eerste volwaardige album uitgebracht en toen ik dat las was ik best wel benieuwd. Heb de show gezien en hij verdiende de overwinning in mijn ogen ook het meest. Dat de man niet op zijn lauweren is gaan rusten blijkt ook al uit het feit dat hij vorig jaar ook al een EP heeft uitgebracht (die ik overigens niet beluisterd heb).

Het is in ieder geval een mooie prestatie om al gauw met een dergelijk album met een speelduur van een uur aan te komen zetten. D Smoke zelf heeft een soepele flow en een prettig stemgeluid dus dat scheelt alvast. De producties zijn verder ook wel in orde. Muzikaal gezien ligt dit wel redelijk in het verlengde van wat we het afgelopen decennium hebben gehoord op hiphop-gebied vanuit de Amerikaanse westkust. De hele vibe van het album heeft wel wat weg van wat we kennen van Black Hippy. Is ook niet zo gek, want D Smoke komt uit Inglewood, dus hij zal er vast en zeker door geïnspireerd zijn.

Nu is dat ook gelijk mijn grootste kritiekpunt op Black Habits. Het heeft de ingrediënten van wat je mag verwachten van een goed hiphop-album, maar het mist een stukje authenticiteit zoals dat zo mooi heet. De sound past prima in het huidige tijdsbeeld, maar echt onderscheiden zit er ook weer niet helemaal in. Dat kan natuurlijk nog komen op de volgende eventuele albums.

Voor nu geef ik het album 3 ster. Uitschieter op dit album is voor mij het nummer Black Habits I.

avatar van overmars89
Nooit de netflix serie gecheckt, maar ben toch best wel impressed van dit debuutalbum. Zeker niet het meest innovatieve project, maar ik houd van de stijl en de Kendrick achtige vibes. Ook al zijn de invloeden zeker heel apparent, geeft hij toch ook wel veel van zichzelf bloot. Technisch daarnaast ook gewoon een begaafde rapper.

De funk & soul invloeden zijn om van te smullen en er zijn maar weinig tracks die echt uit de toon vallen.

Deze combinatie van factoren doet mij veel deugd. 3,5*