EOB - Earth (2020)

Label: Universal

1. Shangri-La (5:47)
  2. Brasil (8:27)
  3. Deep Days (4:59)
  4. Long Time Coming (2:50)
  5. Mass (4:10)
  6. Banksters (5:08)
  7. Sail On (3:27)
  8. Olympik (8:38)
  9. Cloak of the Night (2:33)

met Laura Marling

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Het enige bandlid van Radiohead wat nog geen solomateriaal had uitgebracht, komt nu ook met een eigen plaat. Ik ben zeer benieuwd!

avatar van Voorprogramma!
Shangri-La & Brasil klinken alvast veel belovend

avatar van Poles Apart
Among the musicians to contribute to ‘Earth’ are O’Brien’s Radiohead bandmate Colin Greenwood, Portishead guitarist Adrian Utley, Wilco drummer Glenn Kotche, Omar Hakim, Nathan East, Laura Marling, David Okumu of The Invisible, Adam ‘Cecil‘ Bartlett, Richie Kennedy, Marcelo S. Silva, Flood and Catherine Marks.

Schoon volk dus.

avatar van Arrie
Maartenn schreef:

Colin Greenwood ook niet, toch?

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Arrie schreef:

Colin Greenwood ook niet, toch?
Inderdaad ja! Ik dacht dat hij scores had gedaan, maar kennelijk niet.

avatar van Poles Apart
"Shangri-La" doet een beetje denken aan Soulwax.

avatar van DeluxeEdition
Olympik heeft Achtung Baby & Zooropa Vibes!

Shangri-La klinkt ook lekker, Brasil doet me wat minder!

avatar van joko150
Shangri-la staat in mijn lijstje van beste nummers dit jaar, dus ik kijk uit naar het album!

avatar van Aladdin
Zo, op basis van de eerste nummers levert Ed geen half werk af. Kijk hier, tamelijk onverwacht, enorm naar uit.

avatar van luigifort
Hij heeft corona, maar is aan het herstellen lees ik net...

avatar van Woutout
Wat een fijne plaat zeg! Uiteraard nog een paar keer beluisteren, maar die gaat hier zeker op vinyl komen. Als enorme Radiohead fan was ik een beetje aan het twijfelen geraakt door alle "teaser" tracks, maar het geheel is gewoon heel erg goed op eerste gehoor. Veel akoestisch, dromerig werk ook en wat een fantastische track is Banksters!

avatar van joko150
Banksters is echt geweldig!

avatar van mattman
Wat een aangename verrassing, deze plaat. Ik ben zelf wel fan van Mass. Heel sfeervol nummer.

avatar van blur8
Long Time Coming, Mass & Sail On zijn wel erg traag. skip nominatie ligt op de loer.....
Maar wat positief opvalt is dat Brasil als albumtrack veel beter uitvalt dan als singel.
En dat de Spike Stent Edit van Shangri-La veel lekkerder klinkt dan de album versie.
Overall gevoel: veel heel veel kwaliteit op deze solo uitstap.

avatar van yorkethom
Dat heeft mijn bandbuddy goed gedaan. Mooi zo, Ed! En ja, ik spreek ook Nederlands!

Nee alle gekheid, vind 'm mooi. Zoals iemand hierboven al zei, valt Brasil ook mooi op zijn plek als onderdeel van het hele album. Vind het afsluitende Cloak of the Night ook erg geslaagd.

DeMeine
Ik stem niet op dit album; het haalt niet het minimum van 3 sterren dat ik hanteer (omdat smaken nu eenmaal verschillen wil ik geen 'spelbreker' zijn ahw door muziek af te serveren dmv ruime onvoldoendes toe te kennen).

Ik hou wel van 4 albums van Radiohead.

Tja, een ander 'geluid'.... (Solo-album(s) van Radiohead muzikanten staat zeer zeker niet garant voor dito kwaliteit...)

avatar van Barney Rubble
Sterke debuutplaat. De dromerige klanken luisteren heerlijk weg door het contrast met het hypnotisch duwende drumwerk.

avatar van meneer
'Brasil' is echt fantastisch. Zo heerlijk relaxed beginnend en dan zo'n stuwende, opzwepende beat erin gooien waarbij ik de neiging had om dansend uit mijn dag te gaan (ook gedaan ).

Kwam het nummer spontaan tegen in een 'aanbevolen' lijst en dan de heerlijke verwondering dat het Ed O' Brien is. Album zeker verder verkennen.