Michelle David - The Gospel Sessions Vol. 4 (2020)

Soul / Wereld

5. Yes I Am (3:56)
  6. Don't Give Up (4:53)
  7. Victory! (4:19)
  8. Oh My My (3:39)
  9. Don't Give Up Reprise (0:35)
  10. Testify (3:19)
  11. Myshel (4:06)
  12. Second Chance (5:29)
avatar van Lura
De afgelopen jaren zat het Michelle David op persoonlijk vlak bepaald niet mee. Voorganger The Gospel Sessions Vol. 3 stond volop in het teken van het verlies van dierbaren, waaronder haar eigen moeder. Op muzikaal gebied ging het juist wel voor de wind, want ze werd onder andere genomineerd voor een Edison.

Echter vlak voor een toer werd de diagnose borstkanker geconstateerd. Uiteraard sloeg die boodschap bij haar en haar naaste omgeving in als een bom. Toch besloot ze te gaan toeren, zonder haar begeleiders op de hoogte te brengen. Ze wilde niet dat het sfeer zou gaan bepalen tijdens die tournee. Het toont aan dat Michelle een sterke vrouw is.

Slechts enkele weken na de geslaagde operatie mocht ze een geweldig optreden verzorgen voor Koning Willem-Alexander en Koningin Maximá op Bevrijdingsdag 2019. Intussen is ze weer genezen verklaard. Het kon niet anders dan dat The Gospel Sessions Vol. 4 over haar persoonlijke leed zou gaan en hoe ze dat overwonnen heeft.

Het album heeft de positieve ondertitel Victory! gekregen. Opener Good Good Good maakt meteen duidelijk dat het een album vol bruisende energie en positieve levenslust is geworden. Was het eerste album nog vrij basaal, werd het geluid op de volgende albums steeds gevarieerder en avontuurlijker.

Voor het eerst verkent Michelle samen met Onno Smit en Paul Willemsen de muziek uit het Caribisch gebied, met als resultaat het heerlijke reggaenummer Oh My My en het onweerstaanbare Victory!. Ook reist men geregeld af naar Afrika en hoor je in Myshel en You Are invloeden uit de Afrobeat terug. De Afrikaanse instrumental R'Fissa werd geschreven na hun reis naar Marokko.

Ook tapt men veelvuldig uit het soulvaatje; northern soul, boogaloo, Afro soul en Chicago en Memphis soul. Met vooral duidelijke invloeden van de muziek van Curtis Mayfield. Als godvruchtig mens komt het geloof af en toe in haar teksten voor, zonder dat het drammerig wordt. Zo citeert ze in Yes I Am uit de bijbel, Genesis 4:9 : “Am I my brother’s keeper?” Welke vraag ze volmondig met “Yes I Am” beantwoordt.

“Toen ik ziek was namen er ineens allerlei mensen contact met me op, waar ik jaren niet van gehoord had. Wildvreemden ook. Het mooist was een mail van de manager van de Amerikaanse R&B-zanger Kem, die ik maar één keer ontmoet had. Zij stak me echt een welgemeend hart onder de riem. Dán zie je ineens wie je vrienden zijn. Ik vind het mooi als mensen om elkaar geven en voor elkaar willen zorgen in plaats van weg te kijken. En zie er het Bijbelse verhaal van Kaïn en Abel in terug.”, aldus Michelle.

Het trio heeft intussen een passende naam voor hun muziek gevonden, Rhythm and Gospel. Het geluid op het nieuwe album is nog voller geworden dankzij meer strijkers, percussie, blazers en zelfs analoge synthesizers. Toch waakt men er voor dat het geluid authentiek en vooral organisch blijft.

The Gospel Sessions Vol. 4 laat een groep horen die nog steeds verder evolueren, maar daarnaast een gevarieerd, energiek en vooral ijzersterk album afgeleverd hebben. Need I say more?

Michelle David & The Gospel Sessions live:

04-04 HEERLEN: Nieuwe Nor
19-04 MIDDELBURG: Oostkerk
12-09 ENSCHEDE: Tuckerville Festival

avatar van Zwaagje
Gospel sessions vol. 3 was een fijn nostalgisch album. Ik ben wel benieuwd naar deze; de al vrij gegeven nummers laten een groei zien. Het muzikaal spectrum is verbreed en dat klinkt indrukwekkend. Kan niet wachten....

avatar van Zwaagje
Staat helaas nog niet op Spotify. Is het album al uitgebracht? Zo doe ik altijd eerste indrukken op en kan ik bepalen of het de moeite waard is het fysiek aan te schaffen.

Zwaagje schreef:

Inmiddels wel....en wat een fijn afwisselend album zeg! Als ze maar half waarmaakt in het Patronaat ben ik al tevreden!

avatar van Zwaagje
Ik ben erg onder de indruk van dit album. Afwisselend, goed gemusiceerd en een geweldige zangeres. Op Spotify klinkt het al goed; zal fysiek fantastisch zijn. Ik gun haar wat meer fans en succes. Zegt het voort!