Melenas - Días Raros (2020)

Spanje
Label: Trouble in Mind

1. Primer Tiempo (4:19)
  2. No Puedo Pensar (3:03)
  3. 29 Grados (2:33)
  4. Despertar (3:14)
  5. El Tiempo Ha Pasado (4:32)
  6. Los Alemanes (3:05)
  7. 3 Segundos (3:10)
  8. Ciencia Ficción (2:44)
  9. En Madrid (3:55)
  10. Ya No Es Verano (2:47)
  11. Vals (3:28)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Melenas - Dias Raros - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Melenas - Dias Raros
Het Spaanse Melenas levert een fantastisch album op dat in muzikaal en vocaal opzicht staat als een huis, maar dat ook continu verrast met songs die je een hele zomer lang wilt koesteren

Melenas is een band uit het Spaanse Pamplona en werd onlangs ingelijfd door een Amerikaans label. Dat label heeft er kijk op, want Dias Raros is een uitstekend album. De vier vrouwen uit Pamplona maken op hun nieuwe album indruk met geweldige gitaarpartijen en synths en een geweldig spelende ritmesectie. Ook in vocaal opzicht klinkt het allemaal uitstekend en dan zijn er ook nog eens de aanstekelijke songs die zich nergens in een hokje laten duwen en zich door van alles en nog wat hebben laten beïnvloeden en ook nog eens geen geheim maken van de Spaanse wortels van de band. Echt een hele aangename verrassing dit album.

Een paar weken geleden zou het nieuwe album van de Spaanse band Hinds verschijnen. De vier vrouwen uit Madrid zaten vanwege de corona lockdown echter muurvast in de Spaanse hoofdstad en kozen er voor om hun nieuwe album even uit te stellen (tot begin juni is vooralsnog het plan). Jammer, want ik had de promo cd al een tijdje in huis en was onder de indruk.

Gelukkig blijkt Hinds een Spaanse soortgenoot te hebben en die zag het wel zitten om in deze bijzondere tijd een nieuw album uit te brengen. Het is een uitstekend album dat zomaar kan uitgroeien tot de alternatieve soundtrack van deze zomer en tot de grote verrassingen van het moment.

Melenas bestaat net als Hinds uit vier vrouwen, maar in muzikaal opzichte tapt de band toch uit een net wat ander vaatje. Zo kiezen de dames uit Pamplona voor Spaanstalige songs en leunen ze wat zwaarder op elektronica dan de dames van Hinds. Dias Raros, wat iets betekent als rare dagen, werd opgenomen toen de leden van de band min of meer opgesloten zaten in Pamplona, maar de muziek van de band mag nu, zeker na het tekenen bij een Amerikaans platenlabel, de hele wereld over.

Het nieuwe album van Melenas klinkt bij oppervlakkige beluistering als een aangenaam rammelplaatje, maar als je wat beter luistert hoor je dat het allemaal ongelooflijk knap in elkaar zit en dat er vier prima muzikanten aan het werk zijn. Melenas beschikt in de personen van Leire en Lauri over een ritmesectie die zowel strak als avontuurlijk kan spelen en steeds weer zorgt voor mooie tempowisselingen, maar het zijn vooral het gitaarwerk en de synths die diepe indruk maken.

Het gitaarwerk van Oihana schiet op Dias Raros alle kanten op, maar is altijd van hoog niveau. Melenas heeft soms een zwak voor jangle pop en beheerst dat genre tot in de perfectie, maar ook als de band opschuift richting dreampop, new wave of postpunk valt het gitaarwerk op het album in positieve zin op en strooit de gitariste van de band niet alleen met prachtige gitaarloopjes maar ook met lekker rauwe riffs of donkere gitaarwolken.

Wat voor het gitaarwerk geldt, geldt ook voor de synths op het album. Wanneer de gitaren domineren kleuren de synths van Maria de achtergrond fraai in, maar ze zijn het mooist als wolken synths naar de voorgrond komen drijven. De bijdragen van synths zijn al net zo veelkleurig als het gitaarwerk op het album en zorgen ervoor dat Dias Raros de ruimte prachtig vult.

Ook op de zang op het album is helemaal niets aan te merken. Melenas heeft gekozen voor Spaanstalige muziek, maar zo klinkt het eigenlijk niet, al is het maar omdat het heerlijk loom en dromerig klinkt. Oihana, de zangeres van de band heeft een aangename stem die zich makkelijk staande houdt tussen het geweld van de gitaren en de synths en die hier en daar gezelschap krijgt van de stemmen van de andere leden van de band in mooie koortjes en wonderschone harmonieën.

Dias Raros van Melenas is niet van plan om zich in een hokje te laten duwen en verwerkt flink wat invloeden in een bijzonder eigen geluid. Iedere song voegt weer wat andere accenten toe aan de muziek van de band, die niet alleen fris maar ook tijdloos klinkt. Dias Raros staat vol met popliedjes om hopeloos verliefd op te worden, want wat zit er veel moois en onweerstaanbaars verstopt in de muziek van de Spaanse band en bij veelvuldige beluistering wordt het alleen maar indrukwekkender. Erwin Zijleman

avatar van oftewel
Wat een toffe plaat is dit. Ik versta er niet veel van, mijn Spaans gaat niet verder dan het bestellen van twee biertjes, maar de repeterende bas- en gitaarpatroontjes, drumritmes en zanglijnen zijn werkelijk een genot om op mee te deinen. En de prachtige gelaagdheid die deze Spaanse dames weten aan te brengen zorgt ook voor een enorm hoog replay gehalte. Zeker met de koptelefoon op zit elke luisterbeurt tot nu toe vol subtiele verrassingen. Ik ben helemaal fan!

avatar van E-Clect-Eddy
Toepasselijk getiteld album in deze vreemde tijd.*

De zang is in elk geval een stuk zuiverder dan dat van Hinds op hun debuut. Fijne koortjes maar de lead vocal zit regelmatig te ver verstopt in de mix a la Dream Pop.

In het boekje bij de cd op Discogs staat dat dit "Garage Pop" is met jengelende gitaren. Discogs zelf plaatst het bij Garage Pop en Indie Rock. De Indie Rock is zeker van toepassing maar vind het niet gruizig en niet energiek genoeg voor Garage... eerder Lo-Fi.

Dias Raros | Melenas op Bandcamp

*Días Raros vertaalt zich naar Vreemde Dagen.