Scott Matthew - Adorned (2020)

Folk / Pop
Label: Glitterhouse

1. The Wish (3:00)
  2. Abandoned (3:23)
  3. Where I Come From (3:30)
  4. For Dick (3:40)
  5. German (3:33)
  6. White Horse (3:47)
  7. This Here Defeat (3:09)
  8. Ornament (2:45)
  9. The Wonder of Falling in Love (3:33)
  10. End of Days (2:56)
  11. Abandoned [Jewel Version] * (3:23)
Herbewerkingen van oude Scott Matthew nummers. Ik weet het niet: The idea for this album was to take 10 of Scott Matthew original songs and re-imagine them. To dress them up in finery and have them re-enter the world with a new found confidence and attitude. A make over of sound and intention. „They have been adorned“.

Afwachten maar, een echt nieuw album kunnen we het dus niet noemen, maar de hoes is alvast wel mooi vind ik.

Het is het jaar waarin mijn favoriete artiesten met een nieuw album komen. Artiesten die wel eens een 5* hebben gescoord en artiesten met een flinke roze rand zullen we maar zeggen.

Perfume Genius, Heiðrik, Morrissey, Marc Almond, Jeremiah Lloyd Harmon, een EP van Duncan Laurence en dan komt The Irrepressibles eind deze maand nog plus Rufus Wainwright deze zomer. Het kan niet op voor mij.

Toch had ik bij deze 'nieuwe' Scott wel de nodige twijfels. Zit ik te wachten op herbewerkingen? En die twee singles The Wish en Abandoned? Ik weet het niet.

Aan de andere kant: een soortgelijke, bebaarde artiest als William Fitzsimmons deed ooit iets soortgelijks op zijn album Derivatives en dat beviel me heel goed. Een eerlijke kans verdient mijn held Scott dus wel.

Het album gaat van start met de twee singles waar ik Abandoned toch echt een verminking vind van de originele, breekbare versie. Is het echt nodig om zo'n perfect nummer zo toe te takelen? Voor mij bijna een reden om nu al af te haken en dan zitten we pas bij nummer twee op het album. Leuk hoor om met producer Jens Gad in zee te gaan, maar dit hoeft echt niet voor mij (zou ik hier later ooit nog op terug komen???).

Een galm op Where I Come From, wat electronic op For Dick, een lounge-beat op mijn grote favoriet White Horse. Goed, ik weet dat Scott van vele markten thuis is, maar het zijn toch de warme nummers en die kenmerkende stem waar ik altijd voor smelt. Hier verdrinkt die zang in galm en vervelende toevoegingen die voor mij niets te bieden hebben. Ik vind het ook allemaal vrij lelijk klinken.

Nogmaals: dit had heel goed uit kunnen pakken (zie mijn verwijzing naar William Fitzsimmons), maar dit is het niet voor mij. De eerste keer dat ik teleurgesteld ben in een nieuwe worp van Scott.
De hoes is schitterend, zijn composities blijven sterk, maar de verpakking had ik anders gedaan.
Gelukkig hoef ik dit niet helemaal als een nieuw album te beschouwen. Het is een gedurfd experiment. Kan twee kanten op gaan. Ik ben benieuwd wie hier totaal anders over denkt. En wie weet kom ik ooit nog eens terug op dit stuk. Misschien is het even een ontgoocheling, misschien zijn er al twee meer dan schitterende albums verschenen van andere helden (Perfume Genius, Heiðrik) waar hij niet mee kan wedijveren..... de tijd zal het leren hoe mijn verhouding met dit album echt gaat uitpakken.

Voor nu is het even: jammer, maar helaas. Dit had niet gehoeven.

avatar van AOVV
aERodynamIC schreef:
Ik ben benieuwd wie hier totaal anders over denkt.

Ik alvast niet, aERo. Alle franjes en tierlantijntjes die hier in de strijd worden gegooid om de nummers op te smukken, hebben een averechts effect op mij. Het zijn net de songs zelf van Scott Matthew die mij zo weten te charmeren.

"Make it beautiful now", zingt Scott op German, dat mijn favoriet nummer van hem is, maar het tegengestelde is hier waar; de songs zijn net lelijker gemaakt. Gelukkig kan ik altijd teruggrijpen naar één van zijn vorige platen.

2,5 sterren