OHMME - Fantasize Your Ghost (2020)

Label: Joyful Noise

1. Flood Your Gut (3:44)
  2. Selling Candy (3:27)
  3. Ghost (3:29)
  4. The Limit (3:18)
  5. Spell It Out (4:30)
  6. Twitch (4:12)
  7. 3 2 4 3 (4:05)
  8. Some Kind of Calm (4:41)
  9. Sturgeon Moon (4:09)
  10. After All (3:47)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: OHMME - Fantasize Your Ghost - dekrentenuitdepop.blogspot.com

OHMME - Fantasize Your Ghost
Het Amerikaanse duo OHMME experimenteert er driftig op los, maar betovert ook met prachtige melodieën en wonderschone harmonieën op een album dat hopeloos intrigeert

Sima Cunningham en Macie Stewart maken als OHMME muziek die alle kanten op kan schieten. Het ene moment is het nog aangenaam en toegankelijk, het volgende moment kan het totaal ontsporen of op zijn minst stevig tegen de haren instrijken. Fraaie harmonieën en ingenieus gitaarspel zijn de belangrijkste ingrediënten van een album dat zich laat omschrijven als een vat vol tegenstrijdigheden. Het is even wennen, maar hoe vaker je naar het album luistert, hoe meer er op zijn plek valt. OHMME maakt het je zeker niet altijd makkelijk, maar dat is ook precies wat de muziek van het duo uit Chicago zo leuk en zo interessant maakt.

OHMME is een Amerikaans duo dat bestaat uit Sima Cunningham en Macie Stewart. Beiden hadden hun sporen in de muziekscene van Chicago ruimschoots verdiend voor ze in 2014 OHMME formeerden. Het leverde twee jaar geleden het debuutalbum Parts op, dat nu wordt gevolgd door Fantasize Your Ghost.

Fantasize Your Ghost is mijn eerste kennismaking met het duo uit Chicago en het is absoluut een enerverende kennismaking. OHMME maakt muziek die stevig tegen de haren instrijkt en die, zeker bij eerste beluistering, maar weinig aanknopingspunten biedt. Aan de andere kant maken Sima Cunningham en Macie Stewart ook muziek die nieuwsgierig maakt en die niet alleen tegendraads, maar ook verleidelijk is. Het maakt van Fantasize Your Ghost een vat vol tegenstrijdigheden, dat ik uiteindelijk niet had willen missen.

Openingstrack Flood Your Gut laat direct horen wat ik bedoel met het bovenstaande. De track opent met natuurgeluiden en mooie puntige gitaarlijnen. Het combineert fraai met de harmonieën van Sima Cunningham en Macie Stewart, die verleidelijke koortjes combineren met wat staccato intermezzo’s. Wanneer ook het gitaarwerk steeds wat verder ontspoort raakt OHMME verder verwijderd van de verleidelijke klanken aan het begin van de track.

Selling Candy, track nummer twee, is nog een stuk steviger. De gitaren mogen onmiddellijk ontsporen en ook de koortjes van Sima Cunningham en Macie Stewart zijn een stuk steviger aangezet. Het ontaardt met enige regelmaat in een enorme bak herrie, maar OHMME verliest het popliedje over het algemeen niet helemaal uit het oog. Het is muziek die flink wat muziekliefhebbers de gordijnen in zal jagen, maar het intrigeert me mateloos.

Na de bak herrie keert het tweetal in Ghost weer terug naar wat melodieuzere muziek. Het combineert prachtig met de zang van het duo uit Chicago, maar ook in deze wat toegankelijkere track is heel veel spannends verstopt in zowel de instrumentatie als in de zang. Ook in The Limit slagen Sima Cunningham en Macie Stewart er weer in om toegankelijke elementen te combineren met experiment, wat een volgend popliedje oplevert dat de fantasie eindeloos prikkelt.

Het is zeker geen muziek die je op de achtergrond laat voortkabbelen, want daarvoor gebeurt er teveel in de muziek van OHMME. Naarmate het album vordert en je gewend raakt aan de muziek van het Amerikaanse tweetal, vallen de tegendraadse elementen in de muziek van OHMME steeds minder op en groeit de fascinatie voor de muziek van het duo uit Chicago, dat uitstekend past in de avontuurlijke muziekscene van The Windy City. Het blijft echter een album van uitersten. Het mooie en atmosferische Some Kind Of Calm wordt gevolgd door het zwaar experimentele Sturgeon Moon, dat een noise variant op jazz laat horen.

Ik heb Fantasize Your Ghost inmiddels vele malen beluisterd en ben steeds meer onder de indruk van de combinatie van wonderschone gitaarlijnen, warm klinkende harmonieën, geweldige melodieën en heel veel en vaak wat grillig experiment. Het tweede album van OHMME is geen album dat ik op ieder moment van de dag kan verdragen of waarderen, maar zo op zijn tijd is het een album dat in eerste instantie wat energie kost, maar uiteindelijk vooral energie geeft.

Heel veel albums die momenteel verschijnen roepen bij mij 1001 associaties met muziek uit het verleden op, wat best aangenaam kan zijn overigens. Fantasize Your Ghost van OHMME doet dit nauwelijks, wat het een uniek album maakt. Erwin Zijleman

Ik vind het album, helaas, veel saaier dan de oudere 'Parts' en 'Ohmme' die naar mijn mening veel melodieuzer en ritmisch strakker in elkaar steken. Ik zal het nog een aantal keer proberen, want ik vond ze uitermate cool om live te zien, dus ze krijgen dat voordeel van de twijfel dan toch...

avatar van WoNa
Mijn kennismaking met de dames Ohmme verloopt heel prima. Ik zit er zelfs aan te denken de plaat aan te schaffen. Op het wat vreemde nummer na op het einde, bevalt deze plaat behoorlijk goed, met de verwachting dat hij gaat groeien.

avatar van WoNa
Het album is inmiddels in huis en de waardering direct gestegen. Ik vind het heerlijk hoe af en toe ontregelende muziek samen gaat met prachtige harmonieën, de momenten waar beide samenkomen om vervolgens weer te scheiden. Op het instrumentale nummer na en het einde van de tweede song, waar het de andere kant opvalt. Al moet ik zeggen dat ik er aan begin te wennen. Voor mijn gevoel duurde 'Sturgeon Moon' eeuwig, dat blijkt inmiddels best mee te vallen. Grappig hoe zo'n indruk kan wijzigen na meerdere luisterbeurten.

De dames Ohmme hebben een echt opvallende plaat gemaakt en wijken af van vrijwel alles wat ik doorgaans hoor. En nog goed gedaan ook, want meestal kan ik niet zoveel met muziek die afwijkt van waar ik graag naar luister. Het geheim is natuurlijk dat Ohmme op Fantasize Your Ghost voor een heel groot deel onder mijn smaak valt en voor de rest mij uitdaagt om mee te gaan in de manier waarop de muziek zich ontwikkelt. Missie grotendeels geslaagd dus.