Siv Jakobsen - A Temporary Soothing (2020)

Noorwegen
Folk / Pop
Label: U OK?

1. Fear the Fear (4:35)
  2. Fight or Flight (4:27)
  3. Shine (3:46)
  4. A Feeling Felt or a Feeling Made (4:19)
  5. Fraud, Failure (4:57)
  6. A Temporary Soothing (1:30)
  7. Anywhere Else (3:01)
  8. Island (4:05)
  9. Only Life (3:32)
  10. From Morning Made to Evening Laid (4:54)
  11. Mothecombe (1:36)
  12. I Call It Love (4:45)
avatar van jerome988
De eerste paar singles maken hoge verwachtingen. Na haar wonderschone en ingetogen debuutplaat lijkt ze nu echt een stempel te gaan drukken als volwaardig artieste.

Siv Jakobsen - Fight Or Flight (Official Video) - YouTube

avatar van jerome988
Ik open voorzichtig met 5 sterren Diepe melodieën, sterke teksten, subtiel rijke instrumentatie. Deze dame weet wat muziek maken is. Tevens het eerste album uit dit jaar dat ik fysiek aanschaf.

avatar van jerome988
muziekobsessie WoNa Manfield Lura Ducoz Broem artonna campaign SunnyOne erwinz meneer meneer Ik maak even wat reclame, aangezien jullie haar debuut destijds ook de moeite waard vonden.

avatar van musicfriek
Ben ook benieuwd naar hun mening, want dit is echt een voltreffer. Hoe kan iemand zo'n stem hebben?

Gisteravond nog met koptelefoon beluisterd en Siv is een blijvertje wat mij betreft.

avatar van Broem
Staat aangevinkt in mijn luisterlijst jerome988 Thanx.

Vanwege mijn schrijversactiviteiten ( roman De Erfenis van Karlijn en verhalenbundel in aantocht) de muziek tot einde september op een wat lager pitje gezet. Maar dit album ga ik zeker nog oppakken en alvast Fight or Flight beluistert. Zeer aangenaam.

avatar van meneer
De eerste keer beluisteren bevalt prima. Heeft nog zeker wel een aantal luisterbeurten nodig om beter binnen te komen.

Ik ga mee met meneer.

Dat had ik overigens met het vorige album ook. Het lijkt wat simpel aan het begin, maar het opmerken van de gelaagdheid volgt pas later. Nochtans was het een prettige luisterervaring.

avatar van Ducoz
jerome988 schreef:

Ik wacht nog altijd geduldig tot ik de LP binnen heb.. het duurt maar.

avatar van Ducoz
Daarnaast heb ik haar ook een tijdje geleden getipt op de Facebook van de Plaatboef, waar ik werk. Vaak worden dit soort tips (de vorige was Here Be Wolves uit Zweden, voor jullie hier allemaal ook een dikke tip) toch aardig beluisterd/op gereageerd. Dit maal helemaal niks..

avatar van Manfield
Here be Wolves is ook heel mooi inderdaad! Dat is een goede tip. Mooie samenzang op dat album.

Ducoz schreef:
Ik ga er binnenkort naar luisteren!

Ducoz schreef:

Al beluisterd en de beoordeling volgt nog

avatar van WoNa
jerome988 schreef:

ZIe hieronder. Hij stond al stevig op de radar!

avatar van WoNa
Eigenlijk gebeurde bij de eerste beluistering van A Temporary Soothing hetzelfde als met 'The Nordic Mellow', Siv Jakobsens eerste plaat: hij ging het ene oor in en het andere weer uit. Er bleef gewoon niets hangen. Omdat ik haar eerste plaat al snel wel ben gaan waarderen, heb ik een luistersessie ingelast met alleen A Temporary Soothing en verder niets.

Al gauw viel mij de enorme muzikale rijkdom van de plaat op. Zoveel laagjes, zoveel te ontdekken. De in eerste instantie klassiek lijkende begeleiding van de luisterliedjes gaven een voor een hun rijkdom prijs. Uiteindelijk komt er zelfs Keltische folk voorbij zonder dat ik ook maar een moment aan Ierland en haar traditionele folkmuzikanten moest denken. 'Fraud, Failure', is puur Siv Jakobsen en niets anders.

Samen met haar producer Chris Bond heeft Jakobsen haar liedjes die zijn geschreven in de Oslose winter vertaald naar wat wij horen. Tijdens het toeren rond 'The Nordic Mellow' kreeg ze vaak van bezoekers van haar show te horen dat ze verbaasd waren een vrolijk iemand tegen te komen (in plaats van een zwaar depressief persoon). "Je liedjes zijn zo triest'. Met deze tegenstelling is ze als uitgangspunt aan de slag gegaan om nieuwe liedjes te maken.

Mij persoonlijk verbaast het. Ik vind haar liedjes helemaal niet triest. Meer super serieus, formeel bijna. Dat straalt ook weer van A Temporary Soothing af. Het maken van muziek is een serieuze aangelegenheid voor Siv Jakobsen. Het knappe is dat dit gegeven de schoonheid van de muziek geen seconde in de weg zit. Dit is echt heel erg mooi.

Voor nu 4,5 *, maar ik sluit niet uit dat de volle mep een optie gaat worden.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

Mooie recensie WoNa!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Siv Jakobsen - A Temporary Soothing - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Siv Jakobsen - A Temporary Soothing
Siv Jakobsen kleurt de aankomende seizoenen alvast bijzonder fraai in met fraai gearrangeerde songs vol bijzondere klanken en een stem vol betovering en melancholie

Siv Jakobsen maakte drie jaar geleden veel indruk met het prachtige The Nordic Mellow, maar levert nu met A Temporary Soothing een nog veel mooier album af. Op haar nieuwe album verwerkt de Noorse singer-songwriter meer invloeden, steken haar songs nog net wat knapper in elkaar, is de instrumentatie nog mooier en is de zang van een unieke schoonheid. Het kabbelt bijzonder aangenaam voort, maar je hoort pas hoe mooi en bijzonder de muziek van Siv Jakobsen is wanneer je je er volledig in onderdompelt. Vervolgens blijf je nieuwe dingen horen op een album dat tot steeds grotere hoogten stijgt. Een prachtige soundtrack voor de seizoenen die er aan komen.

Na de hoge temperaturen van de afgelopen weken begint de herfst langzaam maar zeker zijn intrede te doen in Nederland. Het koelt flink af, het regent, het stormt, het wordt eerder donker en later licht. Wederom merk ik dat het direct effect heeft op mijn muzieksmaak. Zonnige en uitbundige klanken komen opeens minder goed tot zijn recht, terwijl wat donkerdere en meer ingetogen muziek opleeft.

Het doet me denken aan precies drie jaar geleden toen de Noorse singer-songwriter Siv Jakobsen met The Nordic Mellow een van de eerste herfstsoundtracks van het betreffende jaar afleverde. Siv Jakobsen is nu terug met een nieuw album en ook A Temporary Soothing is weer een album dat de overgang naar de herfst prachtig inkleurt.

The Nordic Mellow omschreef ik drie jaar geleden als een album dat op fraaie wijze een brug sloeg tussen traditionele Britse (en soms ook Amerikaanse) folk en Scandinavische muziek. Het is een album dat sindsdien alleen maar aan kracht heeft gewonnen, want wat heeft Siv Jakobsen veel mooie details verstopt op het album waarmee ze drie jaar geleden opdook. Het geldt in nog veel sterkere mate voor A Temporary Soothing, dat zijn voorganger qua schoonheid en betovering makkelijk overtreft.

Voor haar nieuwe album werkte de Noorse singer-songwriter samen met producer Chris Bond (vooral bekend van Ben Howard) en technicus Zach Hanson (bekend van Bon Iver en Waxahatchee). De twee hebben A Temporary Soothing voorzien van een prachtig geluid vol fraaie details.

Ook op haar nieuwe album verwerkt Siv Jakobsen invloeden uit de Britse en Amerikaanse folk van weleer, maar het is ook absoluut een album uit het hoge noorden. Het klinkt allemaal nog wat rijker en veelzijdiger dan op het vorige album, zeker wanneer ook nog invloeden uit de Keltische muziek en uit de psychedelica opduiken.

De instrumentatie op A Temporary Soothing is van een bijzondere schoonheid en het is er wederom een die uit vele lagen en details bestaat. Het is een instrumentatie die vooral bij beluistering met de koptelefoon goed tot zijn recht komt, al zijn er ook dan nog meerdere luisterbeurten nodig om alle geheimen van het album te ontdekken.

Ik heb het nog niet eens gehad over de stem van Siv Jakobsen, terwijl de prachtige vocalen wat mij betreft het meest in het oor springen bij beluistering van A Temporary Soothing. Siv Jakobsen is ook op haar nieuwe album zowel een traditionele folkie als een Scandinavische ijsprinses en imponeert met fluisterzachte vocalen vol diepte.

Het wordt allemaal gecombineerd in songs die aangenaam voortkabbelen, maar ook vol lagen en verrassende wendingen zitten. A Temporary Soothing is net als zijn voorganger een album waarbij het heerlijk wegdromen is, maar het is ook een album waarin steeds weer nieuwe dingen zijn te horen en dat hierdoor steeds mooier en indrukwekkender wordt. En vergeleken met deze voorganger zit alles nog net wat knapper in elkaar en klinkt het nog net wat voller en rijker.

Het is zoals gezegd de perfecte soundtrack voor de herfst en de winter, maar de fraaie combinatie van Scandinavische melancholie en pure schoonheid moet ook de andere seizoenen makkelijk kunnen overleven. Siv Jakobsen maakte, zeker achteraf bezien, een van de mooiste albums van 2017 en herhaalt dit kunstje met het wat mij betreft nog mooiere A Temporary Soothing. Erwin Zijleman

Zeker mooi album. De tijd zal leren of de enorme kracht (categorie 4,5* / 5*) zich nog zal gaan prijsgeven aan mij. Vooralsnog een degelijke 4*.

avatar van Fathead
Hier roteert de plaat ook nu. Ik vind hem mooi. Mooie stem en er wordt niet teveel gezemeld.

avatar van Vince vega
Ducoz schreef:

Die van een tijdje geleden heb ik niet gezien, maar de (herhaalde) tip van deze week op FB inzake deze plaat wel en zo kwam ik hier! Dus het was niet voor niets, want dit is een prachtige plaat! Dank Duco!

avatar van ohmusica
De ‘Noorse’ invloed lijkt onmiskenbaar hetzij subtiel aanwezig. de instrumenten en composities, de folk/jazzachtige zangstijl het avontuurlijke en eigenzinnige in het geheel brengen het tot een hoog niveau en wat een fijne stem...

avatar van Manfield
Afgelopen dagen heb ik deze plaat veel beluisterd. En dan komt dat moment dat ik 'm weer opzet en bij de eerste klanken van Siv haar stem meteen 4,5* uitdeel. En nu maar weer 40 minuten genieten.

avatar van meneer
Inmiddels wat meerdere draaibeurten achter de rug. Ik herken nog niet helemaal de Scandinavische invloeden (daarvoor heb ik teveel Björk, Wardruna, Edvard Grieg, Johan Johansson enz beluisterd) maar ik zou het juist wel eens leuk (mooi) vinden om haar deze liederen in het Noors te horen zingen.

De lagen in de nummers zijn om te ontdekken en te verkennen. Er is veel en dat is mooi. Ook het gebruik van bepaalde instrumenten is mooi in elkaar gezet, gecomponeerd.

Ik ben niet bij alle nummers weg van haar stem (dat had ik wel meer bij haar eerste album) maar hier klinkt Siv soms als Joe Newman, de zanger van Alt-J (de intonatie). Maar vooral als er een tweede stem met haar gaat mee zingen vind ik het niet mooi. Siv Jakobsen heeft dat (voor mij) niet nodig.

Opvallende nummers vind ik vooral bv. ‘A Feeling Felt or a Feeling Made’. Daar is de combinatie van gitaar, haar stem, bas, drumvelslag, de verdwaalde viool en echo’s een heerlijk iets. Daar sluimert de herfst afwachtend tot ze tevoorschijn mag komen. Geen tweede stem ook..

Ander opvallend nummer is ‘Island’. Heerlijk ritme met een verdiepende inval van meerdere instrumenten. Gewoon vrolijk. Alsof je zo de zomer uitdanst.

Ik moet nog meer de tijd nemen voor dit album. De andere nummers komen, op de één of andere manier, nog niet echt bij mij naar binnen. Kost ook wat moeite want ik ben nog wat aan het bijkomen van ‘Folklore’ van Taylor Swift wat een zware zomerse zwoelte bij mij heeft achtergelaten. En ik spring niet zomaar van de ene naar de andere vrouw. Daarvoor hebben deze beide dames teveel persoonlijkheid en kracht. Ik ben geen bigamist maar in de muziek mag ik dan weer wel graag met meerdere vrouwen verkeren. Alsof Taylor mij de zomer uitzwaait en Siv mij al betoverend met dit album de herfst inlokt. Maar vrouwen geven ook niet zomaar hun geheimen prijs. Daarvoor moet je de tijd nemen om deze te ontdekken..

avatar van muziekobsessie
Tja op het eerste gehoor mooi maar toch de gehele plaat pakt me maar niet. Misschien haar stem, of melodieën die niet voor de verslavingsfactor zorgen maar wie weet dat kan nog komen. Ik geef Siv nog niet op!

avatar van Broem
Album waar ik de nodige moeite voor heb moeten doen. Voorganger Siv Jakobsen - The Nordic Mellow (2017) wist me te pakken en uiteindelijk doet dit album dat ook. De arrangementen moeten echt even binnenkomen en ben ‘n paar goed voor het album gaan zitten. Haar typische stemgeluid heeft soms te neiging wat te geforceerd te klinken. Wat meer souplesse (variatie) in/met haar stem zou het net een tikkeltje spannender kunnen maken. Muzikaal echt(er) subliem.

avatar van Chameleon Day
Heel fraai! Arrangementen en productie zijn prachtig. Elegante melodieën en zang. Moest wel even wennen aan de zang; articulatie en dictie laten wat te wensen over. Ze kan beter in haar moerstaal zingen. Dan zou de muziek nog meer aan kracht winnen, denk ik.

Wellicht dat de liefhebbers van dit album ook het Deense Under Byen kunnen waarderen, bijvoorbeeld Under Byen - Kyst (1999). En ik wijs iedereen ook graag op The Breath, een project van Stuart McCallum van The Cinematic Orchestra.

September is here again....

avatar van -SprayIt-
Krijg een sterk Ben Howard gevoel bij dit album, leuk om terug te lezen dat Chris Bond betrokken is bij de totstandkoming. Waar ik het laatste album van Howard geweldig vind, is dit net iets eentoniger en zoetsappiger op het eerste gehoor. Maar mooie ontdekking, heerlijk voor bij dit druilerige weer.

Broem; wat meer souplesse (variatie) in/met haar stem zou het net een tikkeltje spannender kunnen maken. Muzikaal echt(er) subliem; Your words are mine.