IAMX - Echo Echo (2020)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. I Come with Knives (7:42)
  2. Kiss and Swallow (6:17)
  3. Mercy (6:55)
  4. I Salute You Christopher (7:17)
  5. The Background Noise (3:45)
  6. You Can Be Happy (3:22)
  7. Bernadette (5:28)
  8. Spit It Out (6:31)
  9. Insomnia (6:03)
  10. The Power and the Glory (8:37)
  11. Surrender (4:09)
avatar van E-Clect-Eddy
Een akoestische album van Chris Corner op komst. Afgaande op de single Surrender / Kiss and Swallow is het een semi-akoestisch album en ik durf zelfs te stellen dat het waarschijnlijk een Electro-Acoustic album is.

Waarschijnlijk gewoon opnieuw opgenomen in de studio maar ontdaan van studio-effecten en het volume teruggeschroefd van drums / synth / bass en de elektrische gitaar vervangen door een akoestische. Zodat de focus op de stem en teksten komt te liggen voor dramatisch effect.

Overigens zit er nog wel wat galm-effecten op de twee vrijgegeven nummers en is er ook nog wel sprake van enige productie. Eigenlijk is deze Surrender gewoon een nieuwe versie van het nummer, ingetogen maar wel iets meer percussief. Wel is de partij van de tweede stem gereduceerd.

De titel van dit album ECHO ECHO is een hook / stukje refrein uit het nummer Kiss and Swallow

Mooi gedaan, in lijn met een nummer als President. Eentje om naar uit te kijken.

avatar van E-Clect-Eddy
Het album telt slechts 11 nummers, maar elk nummer is uitgesponnen tot gemiddeld 6 minuten en dan is een dik uur wel een lange zit deze ochtend. Duidelijk een album voor diep in de nacht. Alhoewel met de uithalen van Chris hij je niet zo maar in slaap laten dommelen. De ritmes zijn subtiel, eerder percussief maar ook hier zit er af en toe een opleving in die je wakker schud.

De akoestische gitaar staat samen met Chris Corner's stem voor in de mix. De klanken van de gitaar staan er mooi op, maar het gitaarspel is niet echt onderscheidend. Met galm op zijn stem en op de synth wordt er veel sfeer gemaakt. Ik hou wel van zijn dramatische manier van zingen.

Een echt akoestisch album is het niet, daarvoor zit er toch nog te veel productie omheen. Eigenlijk valt het in de categorie "remixes" (verzamelaar nieuwe nummers).

Had liever gezien dat Chris dit album als 2 EP's had uitgebracht: eentje met echt akoestische nummers en eentje met ingetogen bewerkingen.

Het is een interessante toevoeging aan zijn catalogus maar voor laat op de avond met een boek erbij.