Once & Future Band - Deleted Scenes (2020)

Label: Castle Face

1. Andromeda (4:06)
  2. Automatic Air (4:12)
  3. Problem Addict (5:03)
  4. Several Bullets in My Head (4:16)
  5. Freaks (2:16)
  6. Mr. G (3:25)
  7. Deleted Scenes (4:35)
  8. Airplane (3:57)
  9. The End and the Beginning (9:08)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Once & Future Band - Deleted Scenes - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Once & Future Band - Deleted Scenes
Once & Future Band verrast met een bijzondere mix van jazzrock, progrock en psychedelica, die verrassend tijdloos en verrassend zonnig klinkt

Ik kon me op voorhand niet zoveel voorstellen bij een mix van Pink Floyd, E.L.O. en Steely Dan, maar inmiddels ken ik de mix van progrock, psychedelica en jazzrock van Once & Future Band en kan ik alleen maar concluderen dat deze mix me zeer goed bevalt. De muziek van de band uit Oakland, California, klinkt loom en zonnig, maar is ook spannend. Het is muziek die hier en daar flink los mag gaan, maar het perfecte popliedje wordt nooit uit het oog verloren. Het levert een album op waarbij het lekker wegdromen is, maar dat ook de fantasie prikkelt met een bonte mix aan invloeden uit het verleden.

Deleted Scenes van de Amerikaanse band Once & Future Band wordt op AllMusic.com omschreven als een mix van Pink Floyd, Electric Light Orchestra en Steely Dan. Alle drie bands die ik een ver verleden hoog had zitten, waardoor ik zeker nieuwsgierig werd naar het tweede album van de band uit Oakland, California.

In de openingstrack van Deleted Scenes verrast Once & Future Band inderdaad met een opvallende mix van progrock, jazzrock en psychedelische pop, al zou ik op basis van deze openingstrack niet met de bovenstaande drie namen op de proppen zijn gekomen. Deleted Scenes opent wat mij betreft vooral Beatlesque, waarna aan het eind van de track nog een portie 70s symfonische rock voorbij komt. Het is een bijzondere combinatie, maar het bevalt me wel.

In de tweede track hoor ik de door AllMusic.com genoemde invloeden van Steely Dan, maar ook de jazzy klanken waarmee de tweede track opent krijgen langzaam maar zeker gezelschap van invloeden uit de progrock, waarbij ik eerder invloeden van Genesis en Yes hoor dan van Pink Floyd. En zo komt iedere track op het album weer met wat andere invloeden op de proppen, waarbij progrock, psychedelica en tijdloze pop centraal staan.

Het knappe van de muziek van Once & Future Band is dat de band uit Oakland met twee benen in het verleden staat, maar er toch in slaagt om muziek te maken die eigentijds klinkt. Op hetzelfde moment had Deleted Scenes net zo goed in de late jaren 60 of vroege jaren 70 gemaakt kunnen zijn.

En zo zijn er meer tegenstrijdigheden te horen in de muziek van de Amerikaanse band. Once & Future Band citeert hier en daar bijna letterlijk uit de hoogtijdagen van de pompeuze symfonische rock van de jaren 70, maar verliest de popsong met een kop en een staart geen moment uit het oog, wat nogal verschilt van de grote bands van weleer, die hun songs het liefst uitsmeerden over de speelduur van een kant van een LP. Het is een eigenschap die de band gemeen heeft met Steely Dan, dat muzikale hoogstandjes ook altijd wist te combineren met geweldige popsongs.

Deleted Scenes klinkt vaak of Steely Dan de krachten heeft gebundeld met een paar muzikanten uit de symfonische rock en een verdwaalde Beatle (luister maar eens naar Freaks), waarna Jeff Lynne ook nog wat bij mocht dragen. Je zou het op basis van het bovenstaande niet zeggen, maar het is muziek die perfect past bij het aangename lentezonnetje van het moment.

Once & Future Band is op zijn tijd niet vies van muzikale krachtpatserij, maar de uitspattingen van met name keyboards duren nooit te lang en worden uiteindelijk altijd weer overwoekerd door de toegankelijke songstructuren die de Amerikaanse band zichzelf heeft opgelegd. In het lentezonnetje komt Once & Future Band met een aangename trip down Memory Lane, maar maakt het ook muziek die Matthew E. White graag zou produceren in zijn Spacebomb Studios.

Ik was op voorhand wel een beetje bang dat Deleted Scenes snel zou gaan vervelen wanneer ik het kunstje eenmaal gehoord had, maar nu het album voor de zoveelste keer voorbij komt en het wederom een zeer aangename luisterervaring is kan ik wel concluderen dat het tweede album van Once & Future Band leuk is en leuk blijft. Erwin Zijleman

avatar van Mssr Renard
Progressieve pop? Ik hoor ELO, Beatles, Klaatu, 10CC en misschien zelfs wat Queen hier in terug. Ik vind het wel aangenaam, vooral ook de soul/r&b invloeden van zeg Hall&Oates, Steely Dan.

Vroeger zouden we dit WestCoast noemen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe je dit moet noemen.

Ik vind de zang en zangharmoniën erg aangenaam en de instrumentatie is erg smakelijk gekozen. Ergens doet het me ook wat denken aan Tears for Fears ten tijde van Seeds of Love. Ik hoor in ieder geval geen Pink Floyd hierin.

Het sluitstuk van bijna 10 minuten is het moment dat de band echt goed los gaat en laat zien zich te kunnen meten aan menig progrock-act.

avatar van Mssr Renard
Zo ik heb maar de muziekvideo's van de singles toegevoegd. Nu maar hopen dat mensen deze plaat gaan oppikken. Want ik vind 4 stemmen wel echt erg weinig hoor.

avatar van Mssr Renard
Halve punt verhoging voor deze fantastische retro-plaat.

avatar van Rogyros
Dit is een lekkere plaat! De eerste keer moest ik iets wennen aan het soms wat Stealy Dan achtige geluid. Maar dat bevalt me nu prima.

Dank Michiel voor de hint!

Ik hoor er ook geen Pink Floyd in. Wel wat Steely Dan, Beatles idd en nog wat bands die niet allemaal paraat heb. De term retro plaat past hier het best. Maar dan wel met een eigen jasje.

Hier ga ik zeker nog veel plezier van beleven. Ik open met 4 sterren.

avatar van Rogyros
Wat een fijne plaat, zeg! Ik heb hier veel plezier van. Problem Addict bevalt me tot nu toe het best.

Ik denk dat ik maar eens een halfje ga verhogen. Een van de beste dit jaar in mijn ogen.

avatar van Mssr Renard
Het is inderdaad een erg fijne en wat verslavende plaat.