Alestorm - Curse of the Crystal Coconut (2020)

Folk / Metal
Label: Napalm

1. Treasure Chest Party Quest (4:16)
  2. Fannybaws (4:14)
  3. Chomp Chomp (3:32)
  4. Tortuga (3:22)
  5. Zombies Ate My Pirate Ship (5:04)
  6. Call of the Waves (5:05)
  7. Pirate's Scorn (2:47)
  8. Shit Boat (No Fans) (1:14)
  9. Pirate Metal Drinking Crew (3:45)
  10. Wooden Leg, Pt. 2 (The Woodening) (8:06)
  11. Henry Martin (2:29)
  12. Treasure Chest Party Quest [16th Century Version] * (4:18)
  13. Chomp Chomp [16th Century Version] * (3:34)
  14. Tortuga [16th Century Version] * (3:18)
avatar van Rudi S
Prachtige albumtitel en de eerste single klinkt weer ouderwets Alestorm.

ALESTORM - Treasure Chest Party Quest (Official Video) | Napalm Records - YouTube

avatar van Timk
De tekst over de alligator bij chomp chomp is geniaal kon ze niet, zal nooit mijn favo band worden, maar wat heb ik gelachen met deze cd. Sowieso een stevige voldoende van mij !

avatar van Desert
Wat is dat met die verschrikkelijke 16-bitversies van nummers (de bonus cd)? Foei, foei.

Desert schreef:

Ha,ha, bij de vorige bonuscd werden de vocalen door honden gedaan.

avatar van Rudi S
In deze sombere tijden kunnen wij best een hart onder de riem gebruiken.
Waar kunnen je dan beter terecht als bij de onze vrienden van het schotse Alestorm die weer een album met sociaal maatschappelijk kritische teksten bij elkaar geschreven hebben.
Het album bevat overwegend snelle nummers zoals wij dat van Alestorm gewend, de afsluiter is een echte " schotse ballad".
De altijd geweldige zang van Christopher Bowes is weer een kruising tussen Dio, Tom Araya , Shane MacGowan en Beyonce.
Nummers die niet onvermeld mogen blijven zijn  Shit boat met zijn poëtische tekst, de traditionele long track Wooden Leg Pt. 2 (The Woodening) die aandacht voor mensen met een handicap vraagt en muzikaal alles bevat wat een modern metal episch maakt, Tortuga met een rap waar Public enemy jaloers van wordt en het heerlijk chompende , chomp chomp.
U begrijpt het al Alestorm heeft metal geschiedenis geschreven zoals eerder Slayer dat met Reign in Blood deden en bv Deafheaven dat met Sunbather deden.

avatar van Bert Wasbeer
Zeg, die grap, is die er zo langzamerhand niet af? Nou ja, een beetje misschien, je kan moeilijk zeggen dat het niet allemaal bekend in de oren begint te klinken. Maar toch, je moet toch wel een enorme zuurpruim zijn als hier tijdens het luisteren niet af en toe in de lach schiet. En voor al die haters heeft Christopher Bowes natuurlijk ook een mooie poëtische boodschap.

Your pirate ship can eat a bag of dicks
Your pirate ship can eat a giant bag of dicks
Your shitty wee boat is a fucking joke
It's just the unwanted leftovers of a jobby tugging barge

Dat ze maar weer eens snel een lokale taveerne komt leegplunderen.

Oh, die onluisterbare bonusplaat (de band vindt bonustracks zinloos) vond ik wel een mooie herinnering aan Monkey Island 1 eigenlijk.

avatar van AOVV
Een vriend van mij is helemaal gek van de band Halestorm, maar geef mij dan toch maar dit vrolijke piratenclubje. Curse of the Crystal Coconut is, naar aloude traditie, van een liederlijke gezelligheid dat vooral entertaint, al is lang niet alles even geslaagd. Tortuga vind ik bijvoorbeeld een grote misser op dit album, en daarnaast staan er nog wel wat onopvallende tracks op. Tevens vind ik dit eerder leuk voor een kwartiertje, maar ben ik na drie kwartier wel wat murw geslagen.

Klagen zal je me echter niet horen doen, want ook dit plaatje herbergt weer enkele te koesteren paarlen, vakkundig bij elkaar geplunderd op de Zeven Zeeën. Zo is Chomp Chomp heftig én grappig, Shit Boat ronduit hilarisch, Wooden Leg, Pt. 2 episch en Henry Martin een meer dan patente afsluiter van het album.

3 sterren