Margo Price - That’s How Rumors Get Started (2020)

Country
Label: Loma Vista

1. That's How Rumors Get Started (4:10)
  2. Letting Me Down (3:14)
  3. Twinkle Twinkle (3:31)
  4. Stone Me (3:09)
  5. Hey Child (3:49)
  6. Heartless Mind (2:50)
  7. What Happened to Our Love? (3:35)
  8. Gone to Stay (3:01)
  9. Prisoner of the Highway (3:44)
  10. I'd Die for You (4:35)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Het heeft even op zich laten wachten, maar daar is dan eindelijk de nieuwe release van Margo Price. Ze had gelukkig een goede reden, want ze is weer moeder geworden in de tussentijd.

avatar van Wallie1985
Ben benieuwd, het album heeft ze samen met Sturgill Simpson geproduceerd, na 'Margo Price - Stone Me (Official Audio) - YouTube' is 'Twinkle Twinkle' de tweede single van de plaat.
Margo Price - Twinkle Twinkle (Official Music Video) - YouTube

avatar van Edgar18
De eerste twee singles vind ik vooralsnog niet meer dan "wel oké", minder dan ik gehoopt had in ieder geval.

Die psychedelica van Twinkle Twinle vind ik heel tof. Stone Me is wat saai. We gaan t zien.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Margo Price - That's How Rumors Get Started - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Het derde album van Margo Price kwam er niet zonder slag of stoot, maar imponeert toch weer makkelijk met een geluid dat wat afstapt van de 70s country en een stem die je meedogenloos bij de strot grijpt

Margo Price werd na de release van haar debuut vereenzelvigd met de traditionele country uit de jaren 70, maar zocht op haar tweede album de grenzen al op. Dat doet ze nog wat nadrukkelijker op haar derde album, waarop de country uit de jaren 70 een flinke stap terug heeft moeten doen. Pop en rock hebben juist aan terrein gewonnen en zijn door producer Sturgill Simpson hier en daar van een 80s country randje voorzien. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal lekker, de songs zijn aansprekend en Margo Price is nog altijd voorzien van een stem die keihard binnenkomt. De volgende keer mag ze best weer een traditioneel countryalbum maken, maar ook That’s How Rumors Get Started is uitstekend.

De Amerikaanse singer-songwriter Margo Price werd een paar jaar geleden in het zadel geholpen door Jack White (The White Stripes), die haar een platencontract gaf en haar solodebuut Midwest Farmer’s Daughter uit 2016 produceerde. Margo Price zocht op dat moment, samen met haar man Jeremy Ivey, al een aantal jaren haar geluk in Nashville, maar kreeg met Midwest Farmer’s Daughter de erkenning die ze al een tijdje verdiende, na een aantal jaren vol persoonlijke misère aan de zelfkant van de samenleving.

Op haar debuut liet de singer-songwriter uit Nashville zich nadrukkelijk inspireren door de wat traditionelere countrymuziek uit de jaren 70 van bijvoorbeeld Tammy Wynnette en Loretta Lynn, maar vond ze ook aansluiting bij de hedendaagse countrymuziek. Het in 2017 verschenen en samen met haar man Jeremy Ivey geproduceerde All American Made bevestigde de belofte van het debuut van Margo Price. Het album liet een nog wat veelzijdiger geluid horen en klonk bovendien fantastisch door de bijdragen van een aantal geweldige muzikanten.

Waar de eerste twee albums van Margo Price elkaar snel opvolgden, hebben we relatief lang moeten wachten op album nummer drie. That’s How Rumors Get Started werd in eerste instantie opgehouden door het moederschap, maar liep door een postnatale depressie, een verwoestende tornado en de corona pandemie nog wat meer vertraging op. Het album is deze week dan eindelijk verschenen en bevestigt wat mij betreft het talent van Margo Price, al slaat ze wel duidelijk andere wegen in.

De muzikante uit Nashville vertrouwde dit keer op de diensten van een producer van naam en faam in het rootssegment, want That’s How Rumors Get Started werd geproduceerd door niemand minder dan Sturgill Simpson, die ook topmuzikanten als pianist Benmont Tench, gitarist Matt Sweeney en bassist Pino Palladino naar de studio haalde. De keuze voor Sturgill Simpson was een paar jaar geleden nog een veilige keuze geweest, maar de producer en muzikant uit Nashville koos op zijn laatste eigen album voor een geluid vol invloeden uit de 80s en hier en daar zelfs een hoofdrol voor synths. Met name de 80s invloeden duiken ook op het nieuwe album van Margo Price een enkele keer op.

That’s How Rumors Get Started is wat minder sterk geworteld in de traditionele country uit de jaren 70, maar schuift vaak op richting het volgende decennium, waarin invloeden uit de traditionele country en radiovriendelijke rockmuziek een monsterverbond sloten en de pedal steel verboden terrein was. Loretta Lynn heeft hier en daar plaatsgemaakt voor Stevie Nicks of zelfs Ellen Foley en het pakt verrassend goed uit.

Het levert een aantal songs op waarin in muzikaal en vocaal opzicht flink wordt uitgepakt, maar Margo Price is de country zeker niet helemaal vergeten. That’s How Rumors Get Started kiest vergeleken met zijn voorgangers voor een nog wat grootser en veelzijdiger geluid, maar de fantastische stem van Margo Price is gebleven, net als haar vermogen om, samen met manlief Jeremy Ivey, geweldige songs vol mooie verhalen te schrijven.

Ik hoor Margo Price zelf nog altijd het liefst in de country tearjerkers, die overigens ook op het album te vinden zijn, maar ook haar uitstapjes richting een wat meer soulvol geluid, richting de rockmuziek die je op de grote Amerikaanse radiostations hoorde in de jaren 80 of richting de pop en rock van Fleetwood Mac en frontvrouw Stevie Nicks zijn absoluut geslaagd. Prima album. Erwin Zijleman

avatar van Silky & Smooth
Ik vind dit weer een geweldig album. Ik was een beetje bang dat het verder in de lijn van haar tweede album zou gaan, maar dit is toch wel een nieuw geluid. Het is duidelijk te horen dat zij gegroeid is als zangeres. Haar debuut was puur country, bijna stereotype zelfs. Dit album gaat veel meer richting pop met invloeden uit country, rock, blues en soul. De samenwerking met Sturgill Simpson zorgt ervoor dat het niet standaard popmuziek wordt. Ergens denk ik af en toe aan John Mayer als ik dit album luister. Ook goede popmuziek dat net genoeg tegen de juiste genres aan schuurt.

avatar van Hendrik68
Als je er niet meer zo in zit als in het verleden dan mis je wel eens iets. Margo Price is toch wel een van mijn grote nieuwe heldinnen van deze tijd. Haar eerste albums stonden als een huis en ik was getuige van een bijna legendarisch optreden op Take Root. Haar nieuwe album is dus blijkbaar al een klein half jaar uit. Altcountry komt vandaag met 5 sterren. Volkomen logisch dacht ik, je trekt de ontwikkeling van de eerste 2 platen door en dan heb je al snel een bijna even goede plaat als de vorige 2. Maar na beluistering blijkt dat Price de ontwikkeling helemaal niet heeft doorgetrokken. Ze verlaat het countrypad grotendeels. Dat is op zich niet zo'n probleem, maar helaas schiet het compositorisch ook behoorlijk te kort en vooral het begin is gewoon matig te noemen. De opener is nog veelbelovend, maar Hey Child is pas de eerste volgende topsong op dit album. Maar de vreugde is van korte duur als het wel erg knullige Heartless Mind volgt. En zo blijft het een beetje op en af gaan. Prisoner of the highway is weer geweldig bijvoorbeeld. Door haar stem blijft er natuurlijk altijd wel iets te genieten, want oi oi oi wat kan madame zingen. Maar er zit zoveel meer in en dat heeft ze op de vorige albums meer dan bewezen. Wat mij betreft de vogende keer weer iets meer roots in het werk. Heb je bij een tegenvallend nummer altijd nog een aanvaardbare sound. Die soms poppy geluidjes werken alleen bij het perfecte liedje en worden pijnlijk als het liedje doorsnee is.

avatar van Cor
Cor
Madame schuift een beetje op richting het radiovriendelijke geluid van Fleetwood Mac zonder de compositorische hoogten van die band te bereiken. Hoeft niet per definitie een foute move te zijn, ik vind de liedjes mooi, maar net niet onderscheidend genoeg om van een 4**** plaat te kunnen spreken. Had stiekem ook op net iets meer gehoopt, dus de factor 'verwachtingen' had ook iets beter gekund. Maar ik blijf Margo Price zeker checken in de toekomst. Mooie stem en ze gaat wel lekker haar eigen gang. Niet de beroerdste eigenschappen in de popmuziek.

avatar van wvv89
Mij bevalt deze nieuwe richting van Margo Price wel. Het heeft wenkbrauwen doen fronsen in de country muziek, maar Price doet vooral waar zij zin in heeft. Niet verwonderlijk dat Sturgill Simpson de producer is, die hetzelfde deed met zijn laatste album Sound & Fury. Een geluid meer richting rock.

Desalniettemin heeft Price al aangegeven niet van koers te veranderen en haar eigen dingen blijft doen. Iets wat ik alleen maar kan waarderen.

Ikhouvandansen
Waar de eerste 2 platen van Price nog vol stonden met aangename country lijkt het wel alsof al haar liedjes materiaal hier op is. Alles voelt zo gezappig en saai aan, zeker met dank aan de gladde Sturgil productie, dat er niks uitspringt en behalve een sterke backing band lijkt hier wel dat Price muzikaal aan het slaapwandelen is hier.