Nicolas Jaar - Cenizas (2020)

Electronic

9. Hello, Chain (5:26)
  10. Rubble (3:01)
  11. Garden (5:25)
  12. Xerox (3:19)
  13. Faith Made of Silk (5:23)
avatar van Snoeperd
Nicolas Jaar verwent ons wel afgelopen half jaar met schitterende producties op Magdalene, een nieuwe AAL en nu ook een soloalbum onder zijn eigen naam. Uiteraard hele hoge verwachtingen. Uit de nieuwe single valt nog niet op te maken waar hij heen zal gaan.

Poa
Snoeperd schreef:
Uiteraard hele hoge verwachtingen.

Same here, Jaar kan weinig verkeerd doen. Hoes doet me een beetje denken aan de laatste Slowdive trouwens.

avatar van philtuper
Zin in! De EP van Darkside uit 2011 is nog steeds mijn favoriete stukje electronica uit mijn collectie. Doet zoveel toffe dingen die Jaar. Ga er maar eens aan beginnen!

avatar van Snoeperd
Ik heb afgelopen dinsdag ingeschakeld voor de exclusieve online luistersessie via Twitch. Mooie ervaring om eens met alle aandacht het album te horen. Het is zeker een fraai album op eerste gehoor, maar wel een stuk experimenteler dan de vorige twee. Ook is er bijna geen beat/snare te vinden, dus voor de fans van de meer dansbare Jaar wellicht een telerustelling. Ik ga geen vroege conclusies trekken en het vandaag maar eens aan een aantal luisterbeurten onderwerpen.

avatar van overmars89
Jazeker vage vibes. Heb het gevoel alsof ik weer in "Het Hem" sta.

avatar van waxs
Indrukwekkende plaat weer van Jaar.

avatar van MVW
MVW
Oef, deze valt me wel wat tegen. Ik ben absoluut liefhebber van minimale en trage muziek in vele vormen maar dit album vind ik toch wat te kaal en boeit me simpelweg niet genoeg. Dan wordt het in combinatie met de lengte toch saai. Helaas, want het 'vollere' werk van Jaar gaat er altijd goed in. Ik zal 'm zeker nog eens een herkansing geven maar op dit moment gaat Cenizas geen gooi doen naar plaat van het jaar.

avatar van jassn
Snoeperd schreef:

Jaar weet niet van stoppen dit jaar. Er zou dus nog een album (Telas , 17 juli) uitkomen

avatar van AOVV
Ik ben het grotendeels eens met MVW. Deze plaat kent z'n momenten, maar mijn aandacht verslapt gewoonweg te vaak tijdens het luisteren. Wat jammer is, want op die manier komt de plaat niet geheel tot zijn recht.

2,5 sterren

avatar van Barney Rubble
Doet me enigszins denken aan de albums die Biosphere de afgelopen tijd maakt. Sommige klanken hebben echter ook wat van het onbestemde van een Holden. De muziek trekt i.i.g ook hier als een koortsdroom aan je voorbij. Het album kent verder een aantal mooie, zweverige momenten waar expressieve klanken contrasteren tegen een lome achtergrond. Daarentegen deel ik wel de kritiek dat deze muziek niet consequent de aandacht weet vast te houden. Misschien dat dit album opbloeit na verscheidene luisterbeurten?

Net aangeschaft op vinyl.
"moeilijke" plaat met fantastische tracks zoals Mud, Vaciar.
Oordeel volgt later, zitten bij een paar momenten een Darkside feel in.
Dat lome vind ik altijd wel wat hebben, gelukkig wel in combinatie met rafelrandjes.
De man is erg veelzijdig, heb ik heel veel respect voor.