Dream Wife - So When You Gonna... (2020)

Verenigd Koninkrijk / IJsland

5. Temporary (2:55)
  6. U Do U (3:43)
  7. Rh Rn (3:31)
  8. Old Flame (3:43)
  9. So When You Gonna... (3:39)
  10. Hold on Me (3:58)
  11. After the Rain (5:48)
avatar van WoNa
Dream Wife bracht begin 2018 haar eerste plaat uit, die mij redelijk goed beviel. Uiteindelijk begon hij mij toch een beetje te vervelen. Het klonk allemaal uiteindelijk teveel hetzelfde (met alles wat vooraf ging). De opener van de nieuwe plaat, 'Sports!', klonk mij zeker energiek in de oren, maar er gingen ook alarmbellen af. Daardoor luisterde ik de eerste sessie zeker niet goed genoeg.

Daarna viel mij al snel op hoe ge(s)laagd So When You Gonna ... ("kiss me", blijkt later in het album) is. De songs zijn uiterst gevarieerd en vaak ook zo opgebouwd. De zang laat zien dat zangeres Rakel vele stemmen heeft. Soms geslaagd, soms iets minder. Dat alles maakt dit album ook spannend om naar te luisteren. Het geeft niet alles zo maar prijs. Per luisterbeurt valt er weer een laagje te ontdekken.

De afsluitende ballade, de dames hebben er het zelfvertrouwen voor, werd daarom van "wat is dit raar voor deze band" juist de perfecte afsluiter. Het onderstreept de extremen op So When You Gonna ... op krachtige wijze en toont de groei aan die de bad in de afgelopen twee jaar heeft doorgemaakt. Toen rammelde de band vooral aangenaam. Nu niet meer. Hier wordt gespeeld, Op diverse manieren.

In mijn oren zet Dream Wife met het tweede album een enorme stap, vergelijkbaar met het nieuwe album van Hinds. Het is minder eendimensionaal en laat verschillende kanten van de band zien, die vrijwel allemaal zijn geslaagd. Een sterke voortzetting van een prille carrière.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

Leuk album van deze dames. Hold on Me blijft direct al hangen. Gezien de hoes moet je geen ruzie met ze krijgen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Dream Wife - So When You Gonna​.​.​. - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Dream Wife - So When You Gonna​.​.​.
Dream Wife is terug met een tweede album dat de aanstekelijkheid en de frisheid van het debuut heeft behouden, maar dat ook op alle vlakken beter en overtuigender is dan dit debuut

Het Londense drietal Dream Wife was op haar debuut goed voor het ene aanstekelijke popliedje na het andere, maar de vraag of het in artistiek opzicht wel zo interessant was bleef nog even open staan. Die vraag wordt op het tweede album op zeer overtuigende wijze positief beantwoord. So When You Gonna… borduurt voort op dit debuut, maar is in alle opzichten beter. De productie is mooier, de instrumentatie trefzekerder, de zang overtuigender en Dream Wife heeft ook nog eens gezorgd voor meer variatie in haar muziek. Het is allemaal niet ten koste gegaan van de kwaliteit van de popliedjes van het drietal, want die zijn nog altijd onweerstaanbaar lekker. Heerlijk album.

Ik was in het begin van 2018 behoorlijk enthousiast over het debuut van de Brits/IJslandse band Dream Wife. Rakel Mjöll, Alice Go en Bella Podpadec begonnen Dream Wife min of meer voor de grap op de kunstacademie, maar werden na de eerste single zo stevig omarmd door de Britse muziekpers dat er geen weg terug meer was.

Dream Wife liet zich op haar debuut door van alles en nog wat beïnvloeden. Bikini Kill, Sleater Kinney, Yeah Yeah Yeahs, Bow Wow Wow, Transvision Vamp, Blondie, Grimes; het was slechts een deel van de namen die voorbij kwamen bij beluistering van het debuut van de band uit Londen. Het was ruim een half uur goed voor een brede glimlach, want Dream Wife verstond de kunst van het maken van goede popliedjes op haar debuutalbum absoluut, al was dit debuut nog wel wat eenvormig .

De vraag of het debuut van Dream Wife nu vooral pretentieloos vermaak was of echt goed, liet ik aan het begin van 2018 nog onbeantwoord en schoof ik door naar het tweede album. Dat tweede album is deze week verschenen en beantwoord de nog openstaande vraag op overtuigende wijze.

So When You Gonna… voegt elf songs en 40 minuten muziek toe aan het oeuvre van Dream Wife en blijkt al snel net zo verleidelijk als het debuut van het Londense drietal. Bij oppervlakkige beluistering lijkt Dream Wife het kunstje van haar debuut nog eens te herhalen. Ook So When You Gonna… staat vol met onweerstaanbaar lekkere popliedjes en het zijn popliedjes die associaties oproepen met zo ongeveer hetzelfde lijstje namen als ik bij de beschrijving van het debuut van de band opsomde.

Luister wat beter en je hoort dat Dream Wife de afgelopen twee jaar enorm is gegroeid. Je hoort het allereerst in de productie, waarvoor producer Marta Salogni en engineers Grace Banks en Heba Kadry werden gerekruteerd, waardoor So When You Gonna… 100% vrouwenwerk is. Het tweede album van Dream Wife is voorzien van een mooier geluid, waarin zowel de instrumenten als de zang beter tot zijn recht komen.

Ook in muzikaal en vocaal opzicht hebben de dames van Dream Wife stappen gezet. Het debuut van het drietal moest het nog vooral hebben van ruwe charme, maar op So When You Gonna… wordt prima gemusiceerd. Ook de zang is veel beter dan op het debuut en is bovendien een stuk veelzijdiger.

Veelzijdigheid is sowieso iets dat opvalt bij beluistering van het nieuwe album van het Brits/IJslandse drietal. Waar de songs op het debuut uiteindelijk wel wat eenvormig waren, is So When You Gonna… een lekker veelkleurig album dat voldoende varieert in tempo en kracht om het album 40 minuten lang interessant te houden.

Er is één ding dat niet is veranderd en dat is het vermogen om songs te schrijven die zich genadeloos opdringen en vervolgens heel snel onweerstaanbaar zijn. Het zijn popliedjes die het beste uit een aantal decennia aanstekelijke popmuziek bij elkaar harken en dit alles samensmelten tot frisse en eigentijdse popsongs die goed zijn voor veel meer dan een glimlach.

De vraag of Dream Wife heel goed is in het voorschotelen van even aanstekelijke als pretentieloze popliedjes of dat het Londense drietal veel meer te bieden heeft en ook in artistiek reuze interessant is durfde ik ruim twee jaar geleden nog niet te beantwoorden, maar na beluistering van So When You Gonna… ben ik er wel uit. Dream Wife is echt heel goed! Erwin Zijleman