John Stewart - Old Forgotten Altars: The 1960s Demos (2020)

Country / Folk
Label: Omnivore

1. Livin' That Way (2:33)
  2. When You're Been Away for a Long Time (3:11)
  3. Down the Highway You Go (2:46)
  4. Lock All the Windows (2:51)
  5. Rambler Get on Board (2:42)
  6. Shackles & Chains (3:04)
  7. One More Chapter Is Gone (2:38)
  8. Being Born Again (2:42)
  9. Long Life (2:39)
  10. Children of the Morning (2:19)
  11. The Spinnin' of the World (2:17)
  12. Draft Age Today (2:46)
  13. The Pirates of Stone County Road (4:07)
  14. One Tiny Grain of Sand (4:14)
  15. July, You're a Woman (3:30)
  16. Big Sur (3:28)
  17. Mother Country (5:42)
  18. She Believes in Me (3:07)
  19. Hey Serrey (2:15)
avatar van Poles Apart
Zeer interessante release, alleen al door de demo's van nummers die op Stewart's meesterwerk "California Bloodlines" (Gene Clark fans moeten die zeker eens proberen!) staan.

avatar van Tonio
Zo: er zijn veel obscure artiesten/bands/abums op deze fantastische forum. Maar John Stewart is in zijn genre een grootheid en krijgt veel en veel te weinig aandacht Tot nu: bedankt Poles Apart!

Ik ben een groot fan, heb al zijn albums en draai een aantal door de jaren heen zeer geregeld. Ben dus erg benieuwd naar deze uitgave.

avatar van Tonio
Vanochtend uit en de hele dag beluisterd. Het is een album met demo's in de jaren 1966 t/m 1968, het einde van zijn periode met de Kingston Trio en zijn legendarische debuutalbum California Bloodlines.
Het zijn demo's, dus de meeste songs zijn enkel met gitaar. Sommige songs kennen een spaarzame begeleiding en op enkele zingt Buffy Ford al mee.

Ik heb zijn hele oeuvre en beschouw dit als een mooie aanvulling. Je hoort zo goed wat voor een geweldige songschrijver dit was. De demo's van toekomstige klassiekers als “July, You’re A Woman”, “Mother Country”, "She Believes In Me", en “The Pirates Of Stone County Road” laten horen hoe belangrijk een goede song is.

Een fijn album voor de liefhebber. De beginner zou ik het live album Phoenix Concerts aanbevelen.