Zebra Katz - Less Is Moor (2020)

Uitgebracht in eigen beheer

10. Sleepn (3:16)
  11. No 1 Else (2:17)
  12. Upp (3:12)
  13. Been Known (2:28)
  14. Lick It n Split (2:59)

met Shygirl

15. Exit 2 Void (1:42)
avatar van overmars89
Niet echt in een hokje te plaatsen dit. Doet me denken aan acts als; Mykki Blanco, Gorilla Zoe, een tikkeltje Arca. Zebra wordt flink gedragen door de producties, maar die zijn erg dik. Zebra als rapper is niet heel bijzonder, maar stoort ook niet echt. Toch wel een ruime voldoende.

avatar van hoi123
Interessante langverwachte debuutplaat van Zebra Katz, een personage van de in Berlijn wonende Jamaicaans-Amerikaanse Ojay Morgan. Het album wordt gekenmerkt door zijn werkelijk waar fantastische industriële beats en, eh, nogal seksuele sfeer. Morgan wil geen queer rapper genoemd worden, het argument aanhalend dat wanneer hij hetero was geweest hij gewoon een rapper zou zijn in de ogen van het publiek, maar zijn teksten zijn wel doorspekt van (homo-)erotische beschouwingen. Dit werkt deels echt supergoed: zo'n nummer als LICK IT N SPLIT ís gewoon seks (en nogmaals, die beat!!!), maar ik moet zeggen dat de rek er wel enigszins uit is na een halfuur achter elkaar toehoren hoe Zebra Katz mij wil neuken. Iets meer tekstuele variatie zou het album dus wel goed doen, en hetzelfde geldt voor Katz' flow - die is wat eentonig en hij neemt vrij weinig risico's ermee. De variatie in geluid maakt gelukkig veel goed, met uitstapjes naar drum 'n bass in ZAD DRUMZ, simpelweg noise in NO 1 ELSE en dance hall op banger van het jaar IN IN IN. Ik ben benieuwd wat er nog meer uit de hand van deze man zal komen: als hij zijn beats op dit niveau houdt en zijn teksten en flow iets verder uitwerkt, zit er denk ik wel een meesterwerkje in.