Polly Scattergood - In This Moment (2020)

Label: Future Paradise

6. Pearl (2:30)
  7. Silk Roses (4:23)
  8. Bloom (3:19)
  9. Fires (3:52)
  10. The End Was Glorious (3:46)
  11. Avalanche (3:50)
  12. Anchor (3:53)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Polly Scattergood - In This Moment - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Polly Scattergood - In This Moment
Polly Scattergood is toe aan haar derde album en het is een bijzonder indrukwekkend album met een opvallend vol en veelkleurig geluid en zang die overloopt van emotie en urgentie

De naam Polly Scattergood vergeet je niet snel, maar haar muziek was ik eerlijk gezegd alweer uit het oog verloren. Het zal niet snel gebeuren met haar nieuwe album, want In This Moment is een indrukwekkend album met een groots aangezette instrumentatie vol dynamiek, met indringende zang en met songs die zowel ruimte bieden aan donkere wolken als aan zonnestralen. Het is een album dat in eerste instantie overweldigend over zal komen, maar dat ook vol subtiele wendingen zit. Polly Scattergood associeerde ik altijd al met talent en belofte en met In This Moment maakt ze dit meer dan waar.

In This Moment is het derde album van de Britse singer-songwriter Polly Scattergood. Haar vorige twee albums, het in 2009 verschenen titelloze debuut en de in 2013 verschenen opvolger Arrows, heb ik destijds absoluut beluisterd, maar de albums zijn me eerlijk gezegd niet bijgebleven. Aan de andere kant is de naam Polly Scattergood voor mij verbonden met talent en belofte, waardoor ik direct nieuwsgierig was naar haar nieuwe album, dat deze week is verschenen.

Ik heb niet meer de moeite genomen om de eerste twee albums van de Britse muzikante nog eens te beluisteren, maar was eigenlijk onmiddellijk onder de indruk van In This Moment. Het album opent direct zeer ambitieus met het ruim zeven minuten durende Red, dat opent met piano en zang, maar vervolgens steeds verder wordt opgetuigd met percussie, strijkers en elektronica. Het heeft direct wat beklemmends en bezwerends, wat nog eens wordt versterkt door de indringende zang van Polly Scattergood, die qua voordracht wel wat heeft van Tori Amos en Kate Bush, maar is voorzien van een toegankelijker en donkerder stemgeluid.

De openingstrack van het derde album van de Britse muzikante is prachtig opgebouwd. Polly Scattergood creëert onmiddellijk een donkere sfeer, die prachtig wordt uitgebouwd met de aanzwellende instrumentatie. Het is een track die zeker niet alleen vertrouwt op de kracht van donkere wolken, want de door piano en strijkers gedomineerde intermezzo’s zorgen voor veel dynamiek.

De ruim zeven minuten durende openingstrack geeft een goed beeld van het nieuwe geluid van Polly Scattergood. Het is een geluid dat keer op keer prachtig is ingekleurd, waarbij dramatiek en bombast geen moment uit de weg worden gegaan. Het vraagt wat van de zang van Polly Scattergood, maar de Britse singer-songwriter houdt zich verrassend makkelijk staande en voegt nog wat extra drama en bezwering toe aan het bij vlagen zeer rijk georkestreerde en overweldigende geluid.

Red is de langste en meest ambitieuze track op het album, maar het recept van de track komt telkens terug en wordt steeds weer verfijnd. In de tweede track speelt percussie een wat belangrijkere rol en worden de bijdragen van strijkers en elektronica in de vorm van soundscapes gegoten, waarna Polly Scattergood als een duistere middeleeuwse priesteres haar teksten prevelt. Andere tracks worden gedomineerd door donkere elektronische klanken en een wat beklemmende sfeer, maar Polly Scattergood vertrouwt ook regelmatig op haar piano voor fraaie ballads met subtiele elektronische versiersels.

Het is ver verwijderd van de veel lichtvoetigere muziek die Polly Scattergood in mijn herinnering in het verleden maakte, maar het is keer op keer prachtig en indrukwekkend. Steeds weer staan zwaar aangezette en meer subtiele klanken tegenover elkaar en steeds weten ze elkaar te versterken.

In This Moment zou zomaar de soundtrack kunnen zijn van een film of serie kunnen zijn, want de nieuwe muziek van Polly Scattergood beschikt absoluut over beeldende kracht, waarbij zowel donkere als kleurigere tinten aan bod komen. Het is het resultaat van pieken en dalen in het leven van Polly Scattergood, die de hectiek van de Britse samenleving verruilde voor de rust van de woestijn van Fuerteventura, maar die ook voor het eerst moeder werd. Het komt allemaal samen op een album dat bijna 50 minuten indruk maakt met songs die je heen en weer sleuren tussen diverse emoties en bijbehorende klanken. Al met al een zeer indrukwekkend album van Polly Scattergood. Erwin Zijleman

avatar van robvw192
Al weken in de cd speler - fraai album

avatar van WoNa
Met dank aan erwinz ook hier in huis zeer regelmatig op. Het openingsnummer pakte me direct helemaal in. Niet alles daarna is even sterk, maar als geheel is In This Moment een uitermate sterk album dat veel luistergenot biedt. Een echte ontdekking.