Paysage d'Hiver - Im Wald (2020)

Zwitserland
Label: Kunsthall

1. Im Winterwald (9:33)
  2. Über den Bäumen (10:28)
  3. Schneeglitzern (4:08)
  4. Alt (10:23)
  5. Wurzel (3:18)
  6. Stimmen im Wald (9:54)
  7. Flug (11:37)
  8. Le Rêve Lucide (12:28)
  9. Eulengesang (3:06)
  10. Kälteschauer (12:21)
  11. Verweilen (2:20)
  12. Weiter, Immer Weiter (11:19)
  13. So Hallt Es Wider (19:24)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Im Wald

Het twee uur durende Im Wald wordt door Wintherr (het brein achter Paysage d'Hiver, ook bekend van Darkspace) als het eerste echte album van het project beschouwd, de voorgaande releases waren demo's. Dit is dan ook een heel erg compleet werk waarop Paysage d'Hiver laat horen de ijzige traditionele atmosferische blackmetal à la Burzum (Filosofem/Hvis Lyset Tar Oss) tot in de puntjes te beheersen. Toch onderscheidt Wintherr zich van zijn traditionele blackmetalcollega's door extreme sterke sfeerzetting: zelfs met zomerse temperaturen heb je het gevoel je in een winters landschap te bevinden met ijzige winden die zeer doen aan je gezicht door de kou. Hij vergroot het tranceopwekkende aspect van de tweede golf blackmetalsound met een nog sterkere nadruk op repetitie en een sterke ambientinvloed.

Een album van twee uur in deze stijl zou eigenlijk veel te lang moeten zijn, vooral omdat Im Wald niet enorm veel afwisseling biedt op wat ambient-interludes na. Toch word je vanaf de eerste tonen compleet in de muziek gezogen en weet Im Wald met kleine veranderingen zoals doomy passages, cleane melancholische stukken en een meer prominente rol voor mysterieuze synthlijnen enorm te boeien tijdens zijn gehele speelduur. Ook is de productie lo-fi genoeg om de typerende atmosferische blackmetalwaas over de muziek te zeggen, maar ook duidelijk genoeg om de detaillering van de instrumentatie goed te horen.

avatar van namsaap
Ik heb het geprobeerd.... echt! Don Cappuccino roemt "het tranceopwekkende aspect van de tweede golf blackmetalsound met een nog sterkere nadruk op repetitie..[]'. Ik zou eerder benoemen dat dit een eentonige bak herrie is. Zo af en toe komt er een passage voorbij die me even doet opveren omdat er 'iets' lijkt te gebeuren... maar het is dan vooral het verlangen naar variatie dat spreekt en de teleurstelling die volgt. Getuige de vele positieve recensies en hoge waarderingen voor dit album op diverse sites zijn er mensen die deze muziek 'snappen'. Bij mij gaat het kwartje niet vallen.....

avatar van AOVV
Geen makkelijke plaat. Er lijkt niet veel te gebeuren, maar bij de eerste luisterbeurt ontwaar ik toch al behoorlijk wat moois, van ziedende black metal over dromerige soundscapes. Belangrijkste troef: de ijzingwekkende sfeer die liefst 2 uur wordt aangehouden!

Dat alles maakt dat je hier wel even voor moet gaan zitten, en best wel moeite moet doen om je te laten meeslepen met de muziek. Op dat punt heb ik er wel wat meer last mee dan de Don, maar goed, ik zit hier dan ook in een omgeving die niet volledig van het zonlicht en de buitenwereld afgesloten is, dus werkt het daarom misschien niet optimaal?

Ik ga in ieder geval deze plaat ook eens proberen beluisteren in het aardedonker. Mezelf tijdelijk levend laten begraven lijkt een aantrekkelijke optie, maar dat niveau van toewijding heb ik vooralsnog niet bereikt.

avatar van Edwynn
Het is in ieder geval een hele zit. Maar beslist een hele fraaie. Ik ga niets afdoen aan het verhaal van de Don dat deze Zwitserse entiteit helemaal Burzum gaat en dat dan op eigenwijze, meer muzikale wijze invult. Want ja, met die repetitieve schema's weet Tobials Möckl alisas Wintherr wel een hypnotiserend effect op te wekken. Maar hij weet dat ook vast te houden door spannende akkoordenwissels die je af en toe naar de strot vliegen. Eigenlijk gebeurt er ontzettend veel in de orenschijnlijk eenvormige brij. Dat is wel anders ten opzichte van Burzum want daar gebeurt eigenlijk nooit zo veel.

In die zin is de aanpak wel hetzelfde als in Wintherrs andere band Darkspace. Het verschil is dat met Paysage D'Hiver die gruizige blackmetalsound uit de jaren 90 in ere gehouden word. Daardoor klinkt Im Wald als een aanhoudende sneeuwstorm die je het zicht en de adem beneemt en je op de tast wanhopig laat zoeken naar een uitweg uit de zowel in- als uitwendige poelen van ellende.

Het werd tijd ook dat er eens een officieel album verscheen. Maar twee uur onderdompelen in deze sneeuwwoestijd vergt wel even drie kwartier bijkomen met Def Leppard of Cinderella

avatar van mayhemblik
Twee luisterbeurten en nu al 4 1/2*.
Mijn God, het kippenvel staat zelfs ín mijn handpalmen!