Vanessa Peters - Mixtape (2020)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Aside (3:16)
  2. The Weakest Shade of Blue (3:11)
  3. Bizarre Love Triangle (2:40)
  4. Florida (3:57)
  5. Lodestar (5:28)
  6. Hard to Be (5:09)
  7. Pink Rabbits (4:36)
  8. Sister Golden Hair (3:43)
  9. You and Me (3:54)
  10. Packing Blankets (2:21)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Vanessa Peters - Mixtape - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Vanessa Peters - Mixtape
Vanessa Peters verzacht het lange wachten op haar voor 2021 aangekondigde nieuwe album met een tussendoortje, maar het is er een om te koesteren

De Texaanse singer-songwriter Vanessa Peters schaarde zich de afgelopen jaren met een serie prima albums onder mijn favoriete vrouwelijke singer-songwriters van het moment. Niet zo heel lang geleden steunde ik nog haar crowdfunding campagne voor een nieuw album, maar in deze onzekere tijden verblijdt Vanessa Peters ons nu ook met een nieuw album. Mixtape is een tussendoortje met covers, maar wat is het een mooi en aangenaam tussendoortje. De Amerikaanse singer-songwriter heeft een mooie en bijzondere serie songs geselecteerd en vertolkt ze op wonderschone wijze. Mixtape is voor mij dan ook een volwaardig album, dat fraai aansluit op de prachtalbums van de afgelopen jaren.

De Amerikaanse singer-songwriter Vanessa Peters begon eind februari een crowdfunding campagne voor de realisatie van haar nieuwe album Modern Age. Ze harkte in record tempo een flink bedrag bij elkaar en had inmiddels al flink op streek moeten zijn met het opnemen van het album, dat volgens de oorspronkelijke planning in januari 2021 zou moeten verschijnen. Of dat gaat lukken is nog maar de vraag, want met een pandemie had niemand in februari rekening gehouden.

Ik steun wel vaker crowdfunding campagnes, maar in het geval van Vanessa Peters was het een no-brainer. De Amerikaanse singer-songwriter maakte de afgelopen jaren met With The Sentimentals (2015), The Burden Of Unshakeable Proof (2016) en Foxhole Prayers (2018) albums die stuk voor stuk hoog eindigden in mijn jaarlijstje en ik heb er alle vertrouwen in dat Modern Age in 2021 goede zaken gaat doen in het jaarlijstje.

Het is nog wel heel ver weg helaas, maar om het lange wachten wat makkelijker te maken kwam Vanessa Peters deze week met een tussendoortje op de proppen. Mixtape is het Vanessa Peters equivalent van de mengbandjes die de net wat minder jonge muziekliefhebbers onder ons in hun jongere jaren voor zichzelf en voor hun vrienden maakten. Vanessa Peters kiest ook op haar Mixtape voor een aantal songs van anderen die haar dierbaar zijn, maar voor de afwisseling voert ze deze songs zelf uit.

Mixtape is misschien een tussendoortje, maar het is wel een bijzonder tussendoortje. Albums met covers zijn er in overvloed, maar Vanessa Peters kiest voor een serie songs waarvan je het merendeel op geen enkel ander coveralbum tegen komt. Mixtape bevat songs van onder andere The Weakerthans, Pernice Brothers, Eels, Tom Petty, Patty Griffin, The National en Sarah Harmer en het zijn niet de geijkte songs van deze muzikanten. New Order’s Bizarre Love Triangle kom je wel vaker tegen, maar Vanessa Peters maakt er op Mixtape haar eigen song van.

Negen van de tien songs werden in haar thuisstad Dallas, Texas, opgenomen, terwijl America’s Sister Golden Hair (wel een song die je op veel coveralbums tegen komt) on the road werd opgenomen in Duitsland. In de openingstrack wordt Vanessa Peters bijgestaan door de Texaanse punkband CLIFFS, terwijl in een aantal andere tracks meestergitarist Chris Holt is te horen. De meeste songs werden echter in elkaar gesleuteld door Vanessa Peters en producer en multi-instrumentalist Rip Rowan.

Mixtape is misschien een tussendoortje, maar het is ook een vintage Vanessa Peters album. De singer-songwriter uit Dallas, Texas, beschikt over een stem die je vrijwel onmiddellijk dierbaar is en slaagt er ook altijd in om muziek te maken die plezier uitstraalt. Natuurlijk moeten we het dit keer doen zonder haar unieke songwriting skills, die ik net zo hoog inschat als die van de door mij zeer bewonderde Aimee Mann, maar de muzikanten van wie ze songs heeft geselecteerd kunnen er natuurlijk ook wat van.

En zo is dit tussendoortje niet alleen een album dat zeer doet uitzien naar het voor begin 2021 aangekondigde Modern Age, maar is het voor mij ook een prima opvolger van de albums die Vanessa Peters de afgelopen jaren maakte. Het zijn albums die overlopen van plezier en liefde voor de muziek, maar je ook weten te raken, precies zoals Mixtape dat toch weer flink wat keren lukt. Erwin Zijleman

avatar van O.B.B.
Wow, ik probeer het te beperken (bang om het stuk te luisteren) maar ik heb dit plaatje nu al een week geregeld op repeat staan. Een tussendoortje misschien, maar deze doet me vooralsnog meer dan de reguliere albums van Vanessa Peters. Misschien dat het cherrypikken uit andermans repertoire toch wat net pakkender songmateriaal oplevert..

Gelukkig is het in iedergeval een origineel lijstje van artiesten en songs geworden. Ik kende tenminste niet één van de originelen. Vooral The Weakest Shade of Blue en Hard to Be vindt ik echt vijf sterren materiaal (en na beluistering beter dan de originelen). De rest doet er echter nauwelijks voor onder. Daardoor is dit van begin tot eind een heerlijk album geworden. Mijn soundtrack voor aankomende zomer!

Meestal wacht ik af of een album ook langere tijd beklijft, maar laat ik eens opportunistisch wezen en deze per direct op 4,5* zetten. Zet ik hem nog maar weer eens een keer op.