Todd Sucherman - Last Flight Home (2020)

1 stem

Label: Aqua Pulse

1. Last Flight Home (5:17)
  2. Sacred Book of Favorite Days (3:44)
  3. Ad Lib Everything (4:11)
  4. An Invitation (3:49)
  5. It's Perfection (4:12)
  6. The Damage (3:43)
  7. She's Red Velvet (3:44)
  8. Do You Know Me (3:27)
  9. I Can't Use Them Anymore (3:29)
  10. Kindling (4:31)
avatar van Marco van Lochem
Todd Sucherman, van 2 mei 1969 en geboren in Chicago Illinois USA, is het bekendste van zijn dienstverband als drummer van Styx. Hij maakt sinds de come-back van de ook uit Chicago afkomstige rockband, deel uit van het gezelschap als vervanger van de originele drummer van deze band, John Panozzo. Styx wilde in 1996 een grootse come-back tour maken, maar Panozzo was te ziek om daar deel van uit te maken en dat opende de deur voor Sucherman. Met Styx nam hij sindsdien een aantal albums op, waarvan hun laatste “THE MISSION” is topper is. Zijn bijdragen aan de songs is binnen Styx minimaal, vandaar dat hij nu een solo album uitbrengt, zijn eerste. “LAST FLIGHT HOME” is geen vertoon van krachtpatserij, maar een bewijs dat hij ook in staat is om prachtige liedjes te componeren. Zijn zang is licht hees, zijn drumwerk gewoonweg prachtig en voor de rest van het instrumentarium, heeft hij een beroep gedaan op voor mij onbekende muzikanten, die zich allemaal prima van hun taak kwijten. Het album gaat van start met het titelnummer “LAST FLIGHT HOME”, waarin hij in ruim 5 minuten duidelijk maakt wat je kunt verwachten, mooie popliedjes met een kop en een staart. “SACRED BOOK OF FAVORITE DAYS” kent een mooie melodie, “IT’S PERFECTION” heeft mooie gitaarbijdragen van J.K. Harrison, met wie Sucherman het album ook heeft geproduceerd. “THE DAMAGE” is het modernste nummer van de 10, een drumcomputer, stem vervormer en een stevige basis. “SHE’S RED VELVET” is een prachtige rockballad, “I CAN’T USE THEM ANYMORE” kent een meer akoestische aanpak en heeft een aanstekelijke melodie. Met zijn eerste album laat Todd Sucherman horen dat hij meer in zijn mars heeft dan drummen. Het is een prachtig album geworden en in 40 minuten wordt dat dan ook duidelijk. Overigens bedankt hij in de cd Phil Collins voor de inspiratie en het feit dat hij de microfoon heeft gepakt en een andere kant van hem laat zien op dit schijfje. Todd Sucherman, vader van een dochter en man van zangeres Taylor Mills, mag trots zijn op dit product!