Noah's Orc - By Turmoil (2019)

Rock / Metal

4. Prefix (2:48)
  5. Skunkhood (6:09)
  6. Probiac (6:47)
avatar van Benthe Krolle
Noah's Orc laat op By Turmoil vooral hun potentie horen. Je hoort hoe ze nog wat zoekende zijn naar hun sound, maar hun invloeden zijn niet te missen. Nu en dan hoor je bands als Radiohead, Tool en Porcupine Tree; maar ook interessante uitspattingen van Arctic Monkeys, Rage Against The Machine, en in de drumlijnen zelfs National-achtige praktijken (let op het eerste couplet van Juices). In 6 nummers laten ze zich van hun veelzijdige kant zien, met daarin de parels en de mindere punten die de meeste jonge, beginnende groepen maken. Hieronder mijn visie per nummer.

Juices
Hun debuut-EP begint ijzersterk als Juices met een snoeihard riff en lompe bas inkickt. Op dit nummer laten ze zich van veel kanten zien: hun gevoel voor groove in het eerdergenoemde mainriff, hun muzikale kennis in het 9/8 middenstuk, en kunde in de geweldige, vieze solo en fraaie drumpartijen. Erg goed nummer, en voor mij persoonlijk het beste nummer van By Turmoil.

Optimum
Optimum begint wederom sterk met een ritmisch frappante intro en een mooi eerste couplet.
Ook zit er weer een prachtige gitaarsolo in, en de zanglijn en tekst zijn uitermate goed.
Echter, je hoort in dit nummer toch wat onervarenheid naar mijn mening. In de rustige bridge en de opname overall laten ze hier en daar wat steekjes vallen.

Spit-it
Wat een knalplaat. De baslijn van dit nummer mag een standbeeld krijgen: duister, krachtig, maar toch - verrassend genoeg! - dansbaar! Wederom een sterke tekst, en waar de rustige bridge in Optimum niet helemaal uit de verf komt, lukt dat bij Spit-it helemaal. Heerlijk hoe alle instrumenten samenwerken in dat stuk, iets wat met elke luisterbeurt meer opvalt.

Prefix
Hemels instrumentaal stukje melancholie wat op het perfecte moment komt, als we het over potentie hebben, dan laat Noah's Orc zien dat ze goed snappen hoe een album werkt.

Skunkhood
Als er een standaard nummer op dit album staat dan is het Skunkhood. De standaardstructuur wordt gehandhaafd, er springt niet echt iets uit. Het groovet wel, maar kabbelt een beetje door zonder verrassingen. De outro is erg sterk (vooral door de baslijn), de zanger laat van zich spreken, en het mainriff heeft wel een toffe bluesy tint, maar over het algemeen is het mijn minst favoriete moment van de plaat.

Probiac
Het slotnummer is een 7-minuut durende achtbaan aan genres. Het start met een psychedelische intro die ontspoort in een haast marsmuziek-achtig crescendo, waarna het openingsriff een couplet wordt. Zo ingetogen als dit couplet klinkt Noah's Orc nergens op de plaat, wat weer een mooie veelzijdigheid laat zien. Het nummer gaat fraai verder met mooie dynamiek in de drums en een bas die wisselt tussen "normaal" en met slap spelen. Na een My Generation-esque intermezzo escaleert het nummer in een alsmaar heftiger wordende solo om uiteindelijk te imploderen in een passend einde van deze EP.

Hierboven heb ik vooral de goede punten van de groep behandeld, omdat dat is wat Noah's Orc verdient. Natuurlijk zijn er kleine misstapjes in de opnamen of stukken die beter hadden gekund, maar laten we niet vergeten dat dit een groep is van jongens met op het moment van opname een gemiddelde leeftijd van 20! Laat ze vooral verder experimenteren en groeien en dan ben ik heel benieuwd waar ze de volgende keer mee komen en of ze By Turmoil als mooi opstapblok hebben gebruikt. Ik gun de jongens een fantastische toekomst en het zou me niets verbazen als ze deze bereiken.