Duncan Laurence - Worlds on Fire (2020)

Label: Universal

1. Beautiful (4:17)
  2. Yet (3:01)
  3. Arcade (3:03)
  4. Someone Else (3:04)
  5. Love Don’t Hate It (2:51)
Een jaar na de overwinning met Arcade, gevolgd door de single Love Don't Hate It komt er dan eindelijk een EP waarop deze twee singles staan plus de nieuwe single Someone Else en twee extra nummers.

Het is allemaal wat zuinigjes (zeker als je beseft dat zijn live concerten een uur duurden met alleen maar eigen nummers). Hij wil het allemaal perfect doen en dat is lovenswaardig, maar ik ben bang dat hij zijn momentum wel een beetje kwijt is geraakt onderhand.

Ondanks dat het karig is, vind ik de nieuwe nummers niet verkeerd. Prima pop en zijn zang blijft geweldig.

avatar van StefanK
Ik geloof dat ik met de release van deze vijf liedjes bij elkaar definitief een hekel heb gekregen aan EP's. Het zijn natuurlijk de nodige teasers voordat het echte werk in de vorm van een album gedropt wordt. Stiekem had ik van Duncan een jaar na zijn overwinning op het Songfestival ook wel wat meer verwacht dan vijf liedjes, waarvan we er op voorhand al twee kenden. 'Arcade' en 'Love Don't Hate It' zijn sowieso de sterkste songs van het hele setje, met 'Someone Else' op een derde plek. Dat nummer klinkt erg radiovriendelijk en heeft een lekkere spanningsboog naar het refrein toe. Alleen mis je halverwege het liedje een beetje sensatie en lijkt het alsof de zanger qua productie niet echt durft uit te pakken. 'Beautiful' en 'Yet' zijn twee vrij ingetogen liedjes en kabbelen rustig voort, maar geen eigenlijk niet ergens heen. Voor een heel album mag Duncan naar mijn mening dus echt nog wel even aan de bak. En blijkbaar heeft hij daar dus zeeën van tijd voor nodig...

Check mijn volledige ep recensie hier: Albumrecensie | Duncan Laurence - Worlds On Fire - nieuweplaat.nl

StefanK schreef:

Ik vind de tweede single Love Don't Hate It juist een lichtgewicht. Live was het leuk hoor (zeker met die gillende bakvissen), maar ik vind het juist een zwakkere broeder op deze EP.

avatar van Johnny Bravo 007
Inderdaad wat teleurstellend dat er in zo lange tijd te weinig materiaal is geschreven om een vol album af te leveren. Maar goed, dan doen we het met een EP-tje. Op deze manier lijkt het wel een 'Greatest Hits' daar de laatste 3 singles er ook op staan.
Overigens vind ik de eerste twee 'Beautiful' en 'Yet' ook het beluisteren waard. Echter zullen deze niet de hit potentie hebben als de eerdere uitgebrachte singels. Maar dat is ook niet altijd nodig voor een 'album'.

Deze EP heeft mij in ieder geval wel benieuwd gemaakt naar het verschijnen van het eerste echte album van Duncan....