Bloodswamp - Daylight Illuminates a Miserable World (2020)

1 stem

Uitgebracht in eigen beheer

1. Decline and Decay (7:57)
  2. Mindful-less (7:37)
  3. Julice (4:51)
  4. Portrait (6:03)
  5. On the Threshold of the Void (9:49)
  6. Analogy (13:55)
avatar van AOVV
Op de Bandcamp-pagina van deze band uit het Londen wordt de muziek omschreven als Doom/Black/Sludge/Noise/Drone/Psych Metal, en daar valt wel iets voor te zeggen. Daylight Illuminates a Miserable World is een sterk debuut, dat verschillende der donkerste uithoeken van de metalwereld exploreert. Stoner Metal had er ook nog tussen gepast.

De sound klinkt gruizig, wat bijdraagt aan het sinistere karakter van de muziek. Die klinkt behoorlijk heftig, en eng. Nou ja, als je op de albumtitel en -hoes afgaat, alsmede de naam van de band, weet je natuurlijk wel dat dit bepaald geen sprookje met een happy end is.

Een interessante plaat is het zeker, mede dankzij de variatie. Zo hoor ik invloeden uit de doomwereld, maar ook een band als Ufomammut komt in me op, net als bijvoorbeeld Sleep. Toch had het nog wat consistenter gekund, daar ik niet helemaal in de muziek wordt meegezogen. Maar voor een eerste worp is dit lang niet misselijk!

3,5 sterren