De Kift - Hoogriet (2020)

Avant-Garde / Punk

10. Mariam (2:51)
  11. Baragouine (4:42)

met Yann Servoz

12. Blues voor F (3:36)
  13. Feest van het Hondsvot (3:33)
  14. Engelenkoor (4:08)
avatar van Marco dB
Een stuk toegankelijkere Kift deze keer. Melodieuzer, samenzang en meer echte liedjes. Weemoedig maar natuurlijk nog steeds de nodige kift voor de rafelrandjes.

avatar van Bert Wasbeer
Het knip en plakwerk nam een paar dagen langer in beslag dan de digitale release maar vanmiddag viel de multomap dan toch op m'n deurmat. Wat een ontzettend mooi artwork weer. En ook muzikaal is het weer ouderwets genieten. Niet dat de laatste paar albums tegen vielen maar deze is (op een enkel nummer na) net wat bezielder. Veel verrassende of nieuwe wegen worden er na dik dertig jaar niet meer ingeslagen maar het heilige vuur brandt gelukkig nog steeds!

Voor de echte diehards kan ik overigens ook nog de recente uitgebrachte documentaire Water wieg me aanraden, oa te vinden via 2Doc.

avatar van WoNa
Met Hoogriet lijkt De Kift alweer een artistiek hoogtepunt bereikt te hebben. Het toont ook de muzikale ontwikkeling aan die de band ook na meer dan 30 jaar nog steeds door maakt. Ik ben "aan boord" sinds 1997 en de 'Gaaphonger' kindervoorstelling. In de eerste jaren vond ik De Kift meer om te zien en live te beleven dan om thuis te beluisteren. Dat is door de jaren flink bijgedraaid, want 'Vlaskoorts' is een prachtige plaat, net als 'Koper'. Vanaf 'Hoofdkaas' is het echt anders, de band lijkt steeds dieper te graven in de composities en daar steeds meer uit te halen waar het de arrangementen betreft. Zowel in zang als de muziek en dan helemaal in de mogelijkheden die al dat koper de band biedt.

Voor Hoogriet is deels de samenwerking gezocht met andere muzikanten. Dat heeft eigenlijk niets veranderd aan de klankkleur. Dit is De Kift, punt. Wat anders is, is dat Hoogriet het meest gevarieerde album is. Van een instrumentaal pianostuk, 'Piano 1', tot de totale kakofonie waarin 'Kolken' ontaardt en de totale onthaasting van 'Engelenkoor', het komt allemaal voorbij. Het maakt het zelfs het meest commerciële album van De Kift tot op heden, want grote delen zouden door "iedereen" beluisterd kunnen worden. Eigenlijk zou dat gewoon moeten gebeuren, want De Kift verdient een veel groter publiek. Met Hoogriet is zeker een aanzet gegeven daartoe, zonder oudere fans zoals ik van zich te vervreemden. Samen met de nieuwe broeder Dieleman de tweede Nederlandstalige plaat genoteerd voor de jaarlijstjes.

Nu nog wachten tot de multomap voor mijn deur staat met de postbode. Het belooft weer een echt kunstwerk te worden. Met vrijwel iedere plaat daagt De Kift mijn cd kast uit. Hoogriet dreigt echter naar mijn administratie te moeten worden verbannen.

Dit is een bewerking en aanvulling van een recensie op WoNoBloG.

avatar van WoNa
Zo'n goede plaat en zo leeg op deze bladzijde. Dat is toch op zijn minst merkwaardig, vooral omdat de plaat al een tijdje in de rotatielijst staat. Ik zit er over te denken om de plaat de volle waardering te gaan geven. Een bescheiden meesterwerk uit de Zaanstreek.

avatar van Tegid.mzk
Ja, eens. Er mag hier meer reuring komen.

En oh, wat kijk ik ernaar uit om deze helden weer eens live bezig te zien. De bezieling en liefde waarmee deze muziek gemaakt wordt, straalt van alles af: de muziek zelf, de teksten, de performance, het artwork...

Ferry Heijne is een gevoelsdier, een energiek podiumbeest dat vol met passie en overgave de interactie opzoekt tussen De Kift en het trouwe publiek. Wat er buiten de optredens in hem omgaat hield hij voor lange tijd op uitzondering van zijn vrienden en familie verborgen.

Al in de indrukwekkende persoonlijke documentaire Water Wieg Me hoorden we een emotionele geraakte zanger praten over de zichtbare aftakeling door de ouderdom die langzaam als een ongewenste gast binnensluipt in het leven van Jan Heijne en hem totaal afhankelijk maakt van de behulpzame omgeving. Ook wordt van gepaste afstand de voormalige trompettist door de band luidkeels toegezongen als Corona het onmogelijk maakt om hem in het verzorgingshuis te bezoeken. Het is bijzonder om zo dichtbij het gezin Heijne te komen, een oprechte openheid die gedeeld wordt met heel Nederland. We zitten allemaal in datzelfde stuurloze bootje, ver verwijderd van de geliefde medemens.

De observerende verhalenverteller geeft zijn eigen invulling aan beminde schrijvers en legendarische poëten. Ook hier wordt weer flink in die schatkist van gedichten en boekwerken gegraven om tot Hoogriet te komen. Met een groot verschil, de relatie met zijn vader vormt schijnbaar onbewust de rode draad op de plaat. Dat de hechtheid van een goede vriendengroep nauw aansluit bij de band met de bloedverwanten bewijst wel de indrukwekkende lijst aan gastmuzikanten. Marc Koppen en Onno Kortland van Stuurbaard Bakkebaard als onverwoestbaar ritmisch slagschip en de Achterhoekse Bourgondiërs Rocco Ostermann en Wout Kemkens van Donnerwetter voor de onstuimige gitaarexplosies.

De vader die langs het water worstelt met de natuurlijke hindernissen volgt zijn ambitieuze zoon die in alle rust de rivieren in een stabiel vaartuig trotseert. Samen op weg naar het eindpunt de zee, de een sterk en zorgeloos, de ander onzeker en angstig. Hoogriet is de liefde van de onderlinge band tussen twee krachtige persoonlijkheden, waarbij de een geniet van de onbeperkte vrijheid, terwijl de ander gevangen zit in zijn eigen lichaam, en sinds een paar maanden ook tussen vier hoge muren. Hoe gepast is het om de release niet verder vooruit te schuiven. In alles is Hoogriet een album van deze tijd.

Al golvend op de rustgevende klanken van sleutelnummer Hoogriet dobber je de Zaanse omgeving af, waarbij de mannen en vrouwen van De Kift als gidsen je de juiste koers laten varen. Het is een onstuimige tocht die je laat leiden langs de onverteerbare nostalgische resten van punkhol Villa Zuid in Wormer en de plaatselijke fanfares, samengevat in onuitwisbare herinneringen. Die onweerstaanbare gejaagdheid van voorheen krijgt een orkestrale injectie in de bigbandpunk van Fantoom.

Ik Ken is een eenzame ontdekkingstocht naar de eigen persoonlijkheid. Vluchtig met wanhoop in de ogen jezelf herhalend overhoren als zelfbescherming, terwijl het geheugen als een door Noordzeewater aangetast zandkasteel steeds verder afbrokkelt. Verdrinken in verdringende gedachtes in de opzuigende draaikolk in Kolken. Zichzelf vastklampen aan het laatste stukje vastigheid om vervolgens in de beangstigende eeuwigdurende diepte te verdwijnen.

De feeststemming is regelmatig in neerslachtig mineur afgestemd, al nodigt ze nog steeds uit om te bewegen. Wilde ritmische regendansen vormen de basis in het met praatzang opgesierde Regen. Ook het van Water Wieg Me bekende Vla is uitgewerkt tot een sterk ophitsend gebeuren. Vernieuwend zijn de olifanten ska wals van Baragouine en het door de Britpop beïnvloede Feest van het hondsvot.

Een mooie vrouwenrol is al weggelegd in het gesproken Lievelingsboom, maar werkt naar een hoogtepunt toe in het prachtige in overvloedig alcohol doordrenkte duet Engelenkoor waar saxofonist Roos Janssens laat horen dat ze zich vocaal prima staande houdt naast een breekbare goudeerlijke Ferry Heijne, die vriend en vijand weet te ontroeren met een pure brok aan ouderwets kippenvel. Zo mooi en pakkend heeft hij nooit eerder geklonken. Het Hoogriet aan de horizon is niet het eindstation, maar een tijdelijk toevluchtsoord. De reis zal zich uiteindelijk weer vervolgen.

De Kift - Hoogriet | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com