De Kift - Hoogriet (2020)

Avant-Garde / Punk

10. Mariam (2:51)
  11. Baragouine (4:42)

met Yann Servoz

12. Blues voor F (3:36)
  13. Feest van het Hondsvot (3:33)
  14. Engelenkoor (4:08)
avatar van Marco dB
Een stuk toegankelijkere Kift deze keer. Melodieuzer, samenzang en meer echte liedjes. Weemoedig maar natuurlijk nog steeds de nodige kift voor de rafelrandjes.

avatar van Bert Wasbeer
Het knip en plakwerk nam een paar dagen langer in beslag dan de digitale release maar vanmiddag viel de multomap dan toch op m'n deurmat. Wat een ontzettend mooi artwork weer. En ook muzikaal is het weer ouderwets genieten. Niet dat de laatste paar albums tegen vielen maar deze is (op een enkel nummer na) net wat bezielder. Veel verrassende of nieuwe wegen worden er na dik dertig jaar niet meer ingeslagen maar het heilige vuur brandt gelukkig nog steeds!

Voor de echte diehards kan ik overigens ook nog de recente uitgebrachte documentaire Water wieg me aanraden, oa te vinden via 2Doc.

avatar van WoNa
Met Hoogriet lijkt De Kift alweer een artistiek hoogtepunt bereikt te hebben. Het toont ook de muzikale ontwikkeling aan die de band ook na meer dan 30 jaar nog steeds door maakt. Ik ben "aan boord" sinds 1997 en de 'Gaaphonger' kindervoorstelling. In de eerste jaren vond ik De Kift meer om te zien en live te beleven dan om thuis te beluisteren. Dat is door de jaren flink bijgedraaid, want 'Vlaskoorts' is een prachtige plaat, net als 'Koper'. Vanaf 'Hoofdkaas' is het echt anders, de band lijkt steeds dieper te graven in de composities en daar steeds meer uit te halen waar het de arrangementen betreft. Zowel in zang als de muziek en dan helemaal in de mogelijkheden die al dat koper de band biedt.

Voor Hoogriet is deels de samenwerking gezocht met andere muzikanten. Dat heeft eigenlijk niets veranderd aan de klankkleur. Dit is De Kift, punt. Wat anders is, is dat Hoogriet het meest gevarieerde album is. Van een instrumentaal pianostuk, 'Piano 1', tot de totale kakofonie waarin 'Kolken' ontaardt en de totale onthaasting van 'Engelenkoor', het komt allemaal voorbij. Het maakt het zelfs het meest commerciële album van De Kift tot op heden, want grote delen zouden door "iedereen" beluisterd kunnen worden. Eigenlijk zou dat gewoon moeten gebeuren, want De Kift verdient een veel groter publiek. Met Hoogriet is zeker een aanzet gegeven daartoe, zonder oudere fans zoals ik van zich te vervreemden. Samen met de nieuwe broeder Dieleman de tweede Nederlandstalige plaat genoteerd voor de jaarlijstjes.

Nu nog wachten tot de multomap voor mijn deur staat met de postbode. Het belooft weer een echt kunstwerk te worden. Met vrijwel iedere plaat daagt De Kift mijn cd kast uit. Hoogriet dreigt echter naar mijn administratie te moeten worden verbannen.

Dit is een bewerking en aanvulling van een recensie op WoNoBloG.