Julianna Barwick - Healing Is a Miracle (2020)

Electronic / Folk
Label: Ninja Tune

1. Inspirit (4:12)
  2. Oh, Memory (3:47)

met Mary Lattimore

3. Healing Is a Miracle (4:10)
  4. In Light (6:06)

met Jónsi

5. Safe (4:59)
  6. Flowers (2:26)
  7. Wishing Well (3:53)
  8. Nod (3:57)

met Nosaj Thing

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Julianna Barwick - Healing Is A Miracle - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Julianna Barwick - Healing Is A Miracle
Julianna Barwick sleept je mee naar adembenemend mooie en soms surrealistische landschappen met haar even sprookjesachtige als bezwerende muziek

Healing Is A Miracle van Julianna Barwick is een album waarvoor je in de stemming moet zijn, maar als je er voor in de stemming bent valt er veel te genieten. Healing Is A Miracle is een beeldend album waarop vele lagen van de stem van de Amerikaanse muzikante prachtig samenvloeien met strijkers en elektronica. De muziek van Julianna Barwick bevat absoluut invloeden uit de ambient en new age, maar is ook spannend en avontuurlijk. Er gebeurt aan de ene kant zoveel dat het je duizelt, maar aan de andere kant is het ook een album dat zorgt voor ontspanning en innerlijke rust. Niet altijd makkelijk, wel van een hele bijzondere of zelfs unieke schoonheid.

Van het bescheiden stapeltje albums dat de Amerikaanse muzikante Julianna Barwick inmiddels op haar naam heeft staan, heb ik er twee in mijn bezit. Het zijn albums die ik mooi of zelfs prachtig vind als ik er voor in de stemming ben, maar ik moet eerlijk toegeven dat dit laatste niet heel vaak het geval is.

De muziek van Julianna Barwick is zeker niet alledaags, bij vlagen behoorlijk experimenteel en de Amerikaanse muzikante heeft niet veel op met popliedjes met een kop en een staart. Het is bovendien muziek die vooral in het hokje ambient wordt geduwd en dat is een hokje waarmee ik niet zo heel veel heb.

Toch kon ik The Magic Place uit 2011 en Nepenthe uit 2013 zeker waarderen. Op deze album intrigeerde Julianna Barwick met sprookjesachtige klanken, die voor een belangrijk deel waren opgebouwd met lagen die uitsluitend uit het stemgeluid van de Amerikaanse muzikante bestonden. Het is een inmiddels beproefd concept dat ook weer terug keert op het deze week verschenen Healing Is A Miracle.

De basis voor het nieuwe album van Julianna Barwick bestond uit zelf opgenomen improvisaties, maar Sigur Rós producer Alex Somers bood de Amerikaanse muzikante de gelegenheid om deze improvisaties verder uit te werken in de studio, waar Julianna Barwick gezelschap kreeg van Sigur Rós zanger Jónsi, muzikante Mary Lattimore en de Amerikaanse muzikant en producer Nosaj Thing. Het zorgt er voor dat het geluid van Julianna Barwick nog wat sprookjesachtiger klinkt en misschien ook net wat toegankelijker. Dat laatste is in het geval van Healing Is A Miracle overigens een relatief begrip, want echt makkelijk maakt Julianna Barwick het je nooit.

Ook op Healing Is A Miracle spelen de op elkaar gestapelde lagen met de stem van de muzikante die New York onlangs verruilde voor Los Angeles een belangrijke rol. Het zorgt voor een wat vervreemdend effect, maar het heeft ook iets bezwerends en sprookjesachtigs. Het wordt fraai gecombineerd met elektronica en strijkers die over dezelfde eigenschappen beschikken.

Het past zo op het eerste gehoor in de hokjes ambient en new age, maar waar ik deze hokjes toch vooral associeer met wat gezapige muziek waarin niet al te veel gebeurt, is de muziek van Julianna Barwick op Healing Is A Miracle spannend en gebeurt er werkelijk van alles. De Amerikaanse muzikante maakt ook op haar nieuwe album weer beeldende muziek, maar denk zeker niet aan kabbelende bergbeekjes. Healing Is A Miracle staat garant voor prachtige of surrealistische landschappen, maar de omgeving kan snel omslaan naar donker, dreigend en onheilspellend.

Het zorgt er voor dat ik Healing Is A Miracle waarschijnlijk niet al te vaak op zal zetten, al durf ik het ook dit keer best een prachtig album te noemen. Het is een album waarvan niet heel veel overblijft als je het op de achtergrond laat voortkabbelen, maar wanneer je je volledig onderdompelt in de muziek van Julianna Barwick blijven er maar mooie details opduiken. De ene keer sprookjesachtig mooi, de volgende keer tegendraads, dan weer dreigend. Smullen voor de liefhebber van dit genre, maar ook een iedere die zich normaal gesproken beperkt tot popsongs met een kop en een staart, zou de muziek van Julianna Barwick eens moeten ondergaan met Healing Is A Miracle als een zeer interessante optie binnen haar oeuvre. Erwin Zijleman

avatar van MartinoBasso
Een van de meest indrukwekkende stemmen van de afgelopen tien jaar, is ongetwijfeld die van de Amerikaanse Julianna Barwick. Gebruikmakend van haar loepzuivere sopraan, die ze met behulp van loops tot volwaardige instrumenten ombuigt, zet ze een haast bovennatuurlijke sfeer neer. Dat de formule nog niet is uitgewerkt, bewijst ze met haar vijfde worp ‘Healing is a miracle’. Die voelt enerzijds erg vertrouwd door het herkenbare stemgeluid, en anderzijds als een volledig nieuw hoofdstuk door een compleet andere stemming te creëren.

Zowel de drone-foto die deel uitmaakt van de albumcover, als de bijhorende videoclips werden in IJsland geschoten – wat de associatie met het idyllische eiland uiteraard enorm versterkt. Toch is er zeker voldoende ruimte om een eigen invulling te geven aan Barwicks dromerige soundscapes. Slechts een minuut 40 ver in de plaat, vindt de eerste openbaring al plaats, wanneer die diepe bas in ‘Inspirit’ opduikt te midden van de in elkaar verweven zanglijnen. Een gevoel van euforie neemt de bovenhand, en gaandeweg gaat dat gevoel nog enkele keren terugkomen. De toon slaat om in het desolate ‘Oh, memory’, waarin Barwick de subtiele assistentie krijgt van Mary Lattimore op de harp. Haar muziek riep in het verleden al vaker associaties op met engelen, maar in ‘Oh, memory’ is het plaatje compleet.

Wie IJsland zegt, zegt Sigur Rós, en wie Sigur Rós zegt, zegt Jónsi. Barwick heeft de voorbije jaren een vriendschap met hem opgebouwd, en in ‘In light’ bezegelt Jónsi die vriendschap met z’n buitengewone vocalen. Toch is het niet Jónsi die de show steelt, omdat z’n zang louter complementair is. Het is de instrumentale omkadering die het meeste indruk maakt, vooral wanneer de track zich gaandeweg ontrafelt in iets groters, met elektronische percussie en synths – zonder dat het ergens bombastische proporties aanneemt. De titeltrack en ‘Safe’ leunen dan weer erg op de gekende vocale loops en dat pakt net zo goed uit.

Ondanks de ontspannen gemoedstoestand die ‘Healing is a miracle’ uitademt, worden de new age-valkuilen perfect ontweken omdat het nooit te gezapig wordt. In ‘Flowers’ laat Barwick zich zelfs van haar donkerste kant zien, met onheilspellende klanken die gelden als een waarschuwing wanneer ze zelf dreigt te verdwalen in haar eigen paradijs, terwijl aanzwellende synths duiden op een naderende, schokkende ontknoping. Het is een welkome twist die ons erop attent maakt dat we ook best niet te ver afdwalen in dit ogenschijnlijke lustoord.

Zachtjes ontwaken uit die kortstondige koortsdroom gebeurt met ‘Wishing well’, een vreedzame track waarop Barwick simpelweg doet waar ze in uitblinkt. Haar fascinatie met het menselijk lichaam en hoe het zichzelf regenereert na een wonde, vormt de rode draad doorheen ‘Healing is a miracle’ en in een track als ‘Wishing well’ weet ze dat genezingsproces perfect naar een muzikaal equivalent te vertalen. In de afsluiter ‘Nod’ gaat het er dan weer avontuurlijker aan toe: het is een geslaagde samenwerking met de producer Nosaj Thing die tot stand kwam na Barwicks verhuis van New York naar LA. Een intrigerende melodie wordt herhaald in verschillende gedaantes, ondersteund door een genuanceerde beat die vervolgens de plaat tot een fascinerend einde brengt.

Hoewel het album beslist niet voor iedereen is, vormt het wel de ideale kennismaking voor wie een sprong wil wagen in de etherische wereld van Julianna Barwick. Het eindresultaat is wat minder uitdagend dan haar oudere muziek en misschien ietwat aan de korte kant, maar dat komt enkel de herspeelbaarheid ten goede. ‘Healing is a miracle’ vormt de perfecte soundtrack voor wie een dik half uur wil ontsnappen aan de dagelijkse bekommernissen.

(De oorspronkelijke recensie werd eerder al gepubliceerd via Indiestyle.be)

avatar van jorro
En alweer zo'n prachtig album van Julianna Barwick. En luister vooral naar Safe. Dat nummer is grandioos. Zeldzaam goede relaxmuziek die niet bij iedereen in de smaak zal vallen.
Alleen het slotnummer Nod vind ik persoonlijk minder geslaagd. In dat nummer wordt de aandacht te veel opgeëist door de begeleiding in plaats van de zang. Niet vreemd dat Jónsi te horen is in In Light, De sfeer van Sigur Ros is best wel vergelijkbaar.
Wederom goed voor 4*

avatar van popstranger
Julianna Barwick neemt me tot nu toe elk album mee voor een rondje genieten. Hemelse vocalen; het is al zo vaak gezegd en het wordt moeilijk om hier nog iets origineel over te zeggen. Feit is wel dat ik haar had kunnen bewonderen vorig jaar in een kerk in Brussel maar dat optreden was uiteindelijk afgelast. Tot nu toe wacht ik dus nog op een revanche en een kans om haar eens te bewonderen in zo'n setting. Haar muziek lijkt me alleen maar gebaat bij de galm van een kerk of kathedraal.