Fiona Apple - Tidal (1996)

Label: Epic

1. Sleep to Dream (4:08)
  2. Sullen Girl (3:53)
  3. Shadowboxer (5:24)
  4. Criminal (5:41)
  5. Slow Like Honey (5:56)
  6. The First Taste (4:46)
  7. Never Is a Promise (5:54)
  8. The Child Is Gone (4:14)
  9. Pale September (5:50)
  10. Carrion (5:43)
Prachtige singer-songwriter!
Hopelijk is ze op dit moment aan een nieuwe plaat bezig! Ik mis haar...

Zij is de vriendin van Paul Thomas Anderson, een van mijn filmhelden. Ik heb verder niets van haar, misschien moet daar 's verandering in komen.

Dat ze de vriendin is van Paul T A, (wist ik ook), heeft hier niks mee te maken . Ze maakt erg leuke muziek. Paul heeft anders wel een paar erg leuke videoclips voor haar gemaakt.

Ik heb wel een single van haar. Een van de nummers van dat andere album. Die kan ik op zich ook wel opzetten als ik weer thuis ben.

avatar van Yak
Yak
Bloompje schreef:

Prachtige singer-songwriter!
Hopelijk is ze op dit moment aan een nieuwe plaat bezig! Ik mis haar...

Meer dan een jaar later eindelijk antwoord op deze vraag.

Geweldig!!!! Dank u Yak!

Marcel²
Ook dit is een erg goed album met ook weer 10 mooie nummers er op. Absoluut geen opvullers te vinden.
Het album na deze is naar mijn mening haar allerbeste.
Dit album 4*

avatar van Carolaah
Hmm erg mooi album
Fijne lyrics ook.
Nu vind ik het album ook weer niet 'overweldigend,'
gewoon mooi. Vooral het nummer 'Never is a promise.'

avatar van Gajarigon
Het talent is niet eerlijk verdeeld in de wereld... Wat Fiona Apple op dit debuut laat horen is van een verbazingwekkende maturiteit. Een sfeervol melodieus album met inhoud, en dat voor een 18 jarig vrouw.

Een van de eigenschappen die Fiona Apple onderscheidt van andere vrouwelijke singer-songwriters is haar stemgeluid. Van laag en koel in de opener Sleep to Dream tot poeslief in de refreinen van Never is a Promise bouwt deze mee aan de donkere, intieme welhaast poetische sfeer die het hele album als een sluier bedekt. Nooit is er zeemzoeterij of plakkerige romantiek, in plaats daarvan geeft ze de luisteraar een soms verhelderend en soms beangstigend blik in de vrouwelijke psyche. Het is bemoedigend dat ze de hoop op liefde niet heeft opgegeven na een traumatische jeugdervaring ("but he washed me ashore and he took my pearl and left an empty shell of me") maar het geeft een wrang gevoel om te genieten van muziek waar zo'n pijn in zit.

Haar volgend album When the Pawn... is nog wat beter. Zowel haar zang als de instrumentatie is daar naar mijn smaak beter op punt gesteld, maar Tidal is een schitterend debuut.

Uitschieters: Criminal en Never is a Promise

avatar van Lexcoaster
De eerste keer dat ik dit luisterde vond ik het maar niks, de songs waren mij te donker en deprimerend. Maar naar mate ik het meer ben gaan luisteren, vond ik het steeds iets minder deprimerend klinken, en juist heel gevoelig.

Nu grijpt dit album mij bij de keel. De teksten zijn recht voor hun raap, de muziekale composities sterk, haar stem is daarbij prachtig en dat gecombineerd maakt dit album zowel claustrofobisch als meeslepend, en gewoon erg lekker om naar te luisteren.

Bijzonder hoogstaand debuut. 5*

Erwin72
Ik ben naar Fiona Apple gaan luisteren door een Spotify playlist samengesteld door Eefje de Visser voor Lustforlife magazine. Omdat deze naam ook geregeld voorbij komt op de mooie blog van erwinz was mijn interesse snel gewekt. Fiona Apple heeft het eigenzinnige en compromisloze dat andere muzikale helden als PJ Harvey en Sophie Hunger, om er maar twee te noemen ook hebben en waar ik erg van hou. Reden genoeg om de rest van haar oeuvre ook maar eens te te gaan ontdekken.

avatar van erwinz
Is niet allemaal even toegankelijk, maar zeker de moeite waard. Ze is helaas niet heel productief, dus de schade inhalen is te overzien.

avatar van Cor
Cor
Poeh, wat een belachelijk volwassen plaat voor een 18-jarige dame. Zo dwingend en urgent, maar dan gepaard gaand met zeer fraaie melodieën. U merkt het: ik ben aangenaam verrast en getroffen door dit majestueuze miniatuurtje. Heel erg mooi album.