Margo Price - Perfectly Imperfect at the Ryman (2020)

Country
Label: Loma Vista

1. A Little Pain Waltz (3:04)
  2. Weekender [Funk Version] (4:45)
  3. Wild Women (4:07)

met Emmylou Harris

4. Ain't Livin Long Like This (6:11)

met Sturgill Simpson

5. Revelations (4:13)
  6. Worthless Gold (4:52)
  7. Hurtin' (On the Bottle) Medley (6:02)
  8. Proud Mary (4:43)
  9. All American Made (7:46)
  10. Honey, We Can't Afford to Look This Cheap (4:31)

met Jack White

11. World's Greatest Loser (3:02)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Margo Price - Perfectly Imperfect At The Ryman - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Margo Price - Perfectly Imperfect At The Ryman
Margo Price bracht Perfectly Imperfect At The Ryman eerder dit jaar uit als tussendoortje, maar dit gloedvolle live-album bleek al snel meer dan dat en is nu gelukkig ook officieel uitgebracht

Margo Price debuteerde pas vier jaar geleden, maar heeft zich, mede dankzij drie uitstekende albums, inmiddels ontwikkeld tot een van de smaakmakers binnen de Amerikaanse rootsmuziek. Binnen de rootsmuziek beperkte de Amerikaanse singer-songwriter zich lange tijd tot de country, maar op haar eerder dit jaar verschenen derde album liet ze horen dat ze nog veel meer kan. Op het eerder dit jaar als tussendoortje uitgebrachte en nu dan officieel verschenen Perfectly Imperfect At The Ryman laat Margo Price horen dat ze ook op het podium met de besten mee kan. Het zal wel even duren voor we het zelf kunnen zien, maar dit prima live-album is een waardig alternatief.

Naast de onvermijdelijke en over het algemeen niet al te interessante kerstalbums zijn de afgelopen weken verrassend veel live-albums verschenen. Daar moet je van houden en ik moet toegeven dat ik er tegenwoordig niet meer zoveel mee heb. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen ik live-albums vaak interessanter vond dan het studiomateriaal.

Nu hadden live-albums vroeger iets magisch, want alternatieven waren er buiten het bezoeken van concerten niet en hoe vaak was je in de gelegenheid om een hele grote band live aan het werk te zien? Tegenwoordig ligt dat anders. Bands touren veel intensiever (oké, nu even niet) omdat hiermee het geld wordt verdiend en hiernaast zijn er alleen via YouTube van iedere band of muzikant al talloze live-registraties te bekijken (en dan zijn er ook nog de professionele concertfilms).

Kortom, de magie van het live-album is wat weg en daarom bespreek ik ze nog maar zelden. Een live-album dat me de afgelopen week wel wist te raken is Perfectly Imperfect At The Ryman van Margo Price. De Amerikaanse singer-songwriter is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de smaakmakers binnen de Amerikaanse rootsmuziek en heeft met Midwest Farmer’s Daughter, All American Made en het dit jaar verschenen That’s How Rumors Get Started inmiddels drie geweldige albums op haar naam staan.

Perfectly Imperfect At The Ryman lag al een tijdje op de plank en staat ook al geruime tijd op de bandcamp pagina van Margo Price (volgens mij om het uitstel van de release van haar laatste album wat te compenseren). De live-opnamen komen uit 2018, wat ook goed nieuws is, want als er de afgelopen negen maanden nog concerten zijn, zijn ze een stuk minder sfeervol.

Perfectly Imperfect At The Ryman doet verslag van een gloedvol optreden dat bewijst dat Margo Price ook live met de besten mee kan. De Amerikaanse muzikante beperkte zich op haar eerste albums nog vooral tot de country, maar bestrijkt inmiddels een breder palet binnen de Amerikaanse rootsmuziek. Dat hoor je ook op het live-album dat naast country ook een flinke dosis soul bevat.

Margo Price werd in The Ryman bijgestaan door een uit de kluiten gewassen band en ontving bovendien een aantal aansprekende gasten, onder wie Emmylou Harris, Sturgill Simpson en Jack White. De band speelt keer op keer de pannen van het dak, terwijl Margo Price de sterren van de hemel zingt. Het maakt van het beluisteren van Perfectly Imperfect At The Ryman een waar feestje.

Margo Price en haar band vertolken een aantal eigen songs en een aantal covers en alles wordt even gloedvol vertolkt. Bovendien spat het plezier er af, waardoor het album je direct een goed gevoel geeft. Perfectly Imperfect At The Ryman was eerder dit jaar vooral een tussendoortje, maar was direct meer dan dat. Het is daarom goed nieuws dat het album nu ook fysiek verkrijgbaar is.

Mijn oude liefde voor live-albums krijg ik waarschijnlijk nooit meer terug, maar zo af en toe duikt er toch nog een op die niet alleen goed is voor een glimlach, maar die ook terug blijft keren op de platenspeler. Perfectly Imperfect At The Ryman is er een en het is bovendien een live-album dat het enorme talent van Margo Price nogmaals onderstreept. Erwin Zijleman