Alanis Morissette - Under Rug Swept (2002)

Canada
Label: Maverick

1. 21 Things I Want in a Lover (3:28)
  2. Narcissus (3:38)
  3. Hands Clean (4:31)
  4. Flinch (6:03)
  5. So Unsexy (5:08)
  6. Precious Illusions (4:11)
  7. That Particular Time (4:21)
  8. A Man (4:33)
  9. You Owe Me Nothing in Return (4:57)
  10. Surrendering (4:35)
  11. Utopia (4:53)
Track #9 vind ik erg mooi.

Aanvankelijk was ik erg positief over dit album, maar in de loop der tijd is het wat afgezakt tot de middenmoters in mijn collectie, en is het zo'n cd waar je hand even naar toe gaat om vervolgens weer door te gaan en te belanden bij een andere.

avatar van Eddie
Ik vind alanis morisette echt zo'n artieste die nog steeds voortborduurt op het succes van Jagged...
Al haar na volgende platen zijn slappe rock platen (op so called chaos na). 2*

avatar van kappottevic
wait schreef:
Track #9 vind ik erg mooi.

ik ook, maar ik vind de rest ook wel lekker...

avatar van FunkStar
Eerlijk is eerlijk, dit is niet het beste album van Alanis. En dan bedoel ik niet dat het niet beter is dan 'Jagged Little Pill' want zo'n album zal ze nooit meer maken. Nee, ik vind het tegenvallen in vergelijking met haar vorige twee albums. De eerste singel Hands Clean vind ik daarintegen wel erg goed! Precious Illusions kan er ook mee door..

Ik geloof dat ik zwaar in de minderheid ben, maar ik vind dit juist een van de betere albums van Alanis. Neem het nummer That Particular Time nou. Oké, het is geen rockballad à la Mary Jane van JLP, maar daarom niet minder mooi en/of intens. En de beide nummers met meshell nedegeocello op bas: lekkere nummers met goede teksten.

Kortom, geen rockalbum met een scherp randje zoals Jagged Little Pill, maar als je Alanis even uit dat hokje laat, dan blijft er volgens mijn bescheiden mening gewoon een heel mooi album over.

avatar van Mandylion
Ik ken niet alles van Alanis, maar ik vind dit een prima album. Begint lekker stevig en voor de rest mooie rustige nummers. Niet per se mijn smaak, maar ik vind het erg mooi allemaal. Vooral A Man en You Owe Me Nothing In Return zijn erg mooi vind ik. En wat heeft ze een mooie stem he...

avatar van mathijs1982
Ik vind dit eigenlijk een van de betere alanis albums. Vooral de platen na deze vond ik minder. Daarnaast vind ik deze ook beter dan SIFJ. Daar stonden toch een hoop missers op. Dat kan ik van deze niet zeggen (op Utopia na misschien). De single Hands clean is wel lekker en verder vind ik nummers als You owe me nothing in return en Precious Illusions ook wel aardig. Hoewel ik geen fan ben van Morissette vind ik dit een degelijk album.

avatar van beaster1256
wat een stap terug na supposed ....

avatar van Mandylion
Wat is You Owe Me Nothing in Return toch een prachtig nummer...
Mooie tekst, mooie muziek en mooi gevoel.

tip_of.yourstar
Ik heb altijd graag naar dit album geluisterd.

Flinch, That Particular Time en Utopia vind ik de beste nummers, maar ook de singles Hands Clean en Precious Things blijf ik goed vinden.
Veel minder goed vind ik de eerste 2 nummers en ook A Man.

Stiekem vind ik Under Rug Swept beter dan Jagged Little Pill. Maar dat komt denk ik ook doordat hier minder nummers op staan die doodgespeeld zijn door radio en tv (ik denk aan You Oughta Know en Ironic, die nummers heb ik al een keer of 50 te vaak gehoord).

Als ik een optelsom maak van 8 goede nummers en 3 mindere kom ik uit op 3,5*.

Gelukkig is er mild aan gedaan met het aantal nummers van deze CD, dat maakt deze CD alvast een stuk toegankelijker dan de voorganger. Maar in meerdere opzichten is deze CD anders. Veel liedjes begeven zich in het terrein van rustigheid en zelfs radiovriendelijkheid, iets wat je niet zou verwachten als je net Jagged Little Pill op hebt gehad.

Dat klinkt heel veelbelovend en interessant, maar helaas kunnen niet alle liedjes écht leveren. De twee openingsnummers zijn niet bijzonder. Dan komt een mooi stukje popmuziek voorbij in de vorm van "Hands Clean" die aan alle kanten glad gestreken is maar toch sterk aanvoelt. Verder is er ook nog "Precious Illusions" die het noemen waard is. "You Owe Me Nothing In Return" is het meest beheerste liedje dat Alanis ooit gemaakt heeft en is ongetwijfeld een hoogtepunt van deze, zeker niet slechte, CD.

avatar van LucM
Waar dat Jagged Little Pill nog regelmatig in mijn CD-speler te vinden is kan dit album mij maar matig boeien. Alanis Morissette probeert de succesformule van Jagged Little Pill te herhalen maar dan met minder goed songmateriaal, ik mis ook de scherpe randjes van weleer.
Uiteindelijk zijn enkel Hands Clean, Precious Illusions en You Owe Me Nothing in Return echte klassesongs.

avatar van Funky Bookie
Ze gaat in de stijl van de voorganger door, maar dan iets poppier en met beduidend minder songmateriaal. Toch nog best een aardig album.

avatar van daniel1974nl
Zonder twijfel beter dan haar eerste twee albums. Het geluid op dit album is veel beter uitgekristaliseerd wat resulteert in een meer eigen geluid.

Alleen jammer dat het mooiste nummer : Sorry 2 Myself alleen op de Japanse persing staat.