Michael McDermott - What in the World... (2020)

Folk / Rock
Label: Continental

1. What in the World... (4:58)
  2. New York, Texas (5:35)
  3. Blue Eyed Barmaid (5:20)
  4. The Things You Want (4:19)
  5. The Veils of Veronica (5:49)
  6. Die with Me (4:13)
  7. Contender (3:57)
  8. Mother Emanuel (4:39)
  9. No Matter What (4:13)
  10. Until I Found You (3:07)
  11. Positively Central Park (4:53)
  12. What in the World... [Acoustic] (4:34)
avatar van nlkink
Michael McDermott heeft er de vaart flink inzitten. Dit jaar verrast hij ons alweer met een nieuw album. Ik hou ervan, artiesten die met het hart op de tong en de urgentie van het ‘nu’, hun songs weten te schrijven.

Met de energie van John Mellencamp’s R.O.C.K. in the USA drukt hij ons op aanstekelijke wijze met de neus op de feiten. Dark days are coming en dus is het de hoogste tijd om nu écht de zaken aan te pakken! Michael McDermott is een man die met z’n songs 'met haakjes' de rootsmuziek op melodieuze wijze verrijkt. In New York, Texas koppelt hij intimiteit aan zo’n prachtige melodie, dan kun je haast niet anders dan verkocht zijn. Prachtig!

Michael zingt over de mensen die worstelen met het leven, proberen te overleven. Hij doet dat in mijn ogen met veel respect en vertelt de verhalen over hen. De gedreven melodieën vol harmonie contrasteren met de pittige werkelijkheid van het leven (Blue Eyed Barmaid). Maar soms zit het wel mee, zonder dat je dát in de gaten hebt ‘The Things You Want).

Heather Lynne Horton, Michael’s soul-mate, is met haar vocalen één van de essentiële ingrediënten van menig song, luister naar het schitterende The Veils Of Veronica. De ontboezeming van Die with me raken tot in de kern zoals Bruce Springsteen dat ook zo fraai kan in z’n rustiger songs. Mother Emanuel is een song over de schietpartij in 2015 in Charlestown’s AME Church waarbij 9 Afro Americans omkwamen. Een song met veel urgentie en parallellen naar het nu in Amerika.

In z’n songs spaart hij zichzelf niet. Michael neemt zichzelf, met humor, de maat in (Contender) en zingt hij over hoe hij z’n eigen problemen overwon (o.a. alcohol) door het niet mooier voor te stellen dan het was (No matter what). Dat de liefde je onverwachts een reddingsboei toewerpt die je alleen nog maar hoeft vast te houden (Until I found you), bleek cruciaal.

Als je al wat langer op de planeet rondloopt, heb je wat meer levenservaring te delen via je songs. Die van McDermott geven hoop en schijnen licht bij op momenten dat het echt nodig is. Als je ze muzikaal dan ook nog zo melodisch weet aan te kleden, ben je wat mij betreft, een baas. “What in the world…” is album dat ons een broodnodig hart onder de riem steekt. Positively Central Park is de song die dit alles in één weet te vangen, pure magie!!

Afgedrukt o.v.v. en met toestemming van Gert Jan Gjaltema.