The Mavericks - En Español (2020)

Country / Rock
Label: Mono Mundo

1. La Sitiera (6:05)
  2. Recuerdos (5:07)
  3. No Vale la Pena (2:32)
  4. Poder Vivir (3:17)
  5. Sombras Nada Más (3:58)
  6. Mujer (2:45)
  7. Me Olvidé de Vivir (5:35)
  8. Pensando en Ti (4:28)
  9. Sabor a Mí (3:27)
  10. Suspiro Azul (3:17)
  11. Cuando Me Enamoro (4:31)
  12. Me Voy a Pinar del Río (3:56)
  13. Por Ti (Yo Quiero Ser) * (4:13)
  14. Poder Vivir * (5:27)
  15. Mujer * (3:59)
avatar van Tonio
Was die maar een weekje of twee eerder uitgekomen: heerlijke soundtrack bij de hittegolf!

Nee, zonder gekheid: dit is een fraai album. Eindelijk komen de kwaliteit van Raul Malo en consorten prima uit de verf. Zelfs de uit de sixties stammende Italiaanse (maar nu naar het Spaans vertaalde) tranentrekker Cuando Me Enamoro klinkt alsof het op hun lijf is geschreven.

En wat doen we na de feestelijke afsluiter Me Voy a Pinar del Río? Nou, gewoon weer opnieuw opzetten!

The Mavericks met hun eerste Spaanse album En Espanol

Het is verwonderlijk dat The Mavericks nu pas met een latin album op de proppen komen in het Spaans. Zanger Raul Malo heeft Cubaans en Amerikaans bloed door de aderen stromen. Als kind hoorde Raul latin klassiekers thuis bij zijn ouders. Met zijn band The Mavericks combineerde Malo al eerder country met Latin ritmes, texmex en Cubaanse muziek.

En Espanol van The Mavericks is in 2020 verschenen. Op deze plaat horen we muzikale invloeden uit Cuba, Mexico, Argentinië en Spanje. Het eerste Spaanse album van The Mavericks telt vijf eigen nummers en zeven bewerkingen van tijdloze latino klassiekers.
Deze klassieke pareltjes zijn door The Mavericks smaakvol in een nieuw jasje gestoken.

Wat te denken van de openingstrack La Sitiera. We horen een echoënde surfgitaar, strijkers, een trompet en andere blazers en de machtige stem van Raul Malo.
Het nummer Me Olvide De Vivir - ooit gezongen door Julio Iglesias - krijgt een vlotte uitvoering.
Cuando me enamore is in het Engels bekend geworden door Engelbert Humperdinck met de titel Man Without Love.
Recuardos is een nieuw Cubaans nummer dat verhaalt over vervlogen tijden. De blazers en de elektronische piano spelen een belangrijke rol in deze prachtige song.
Ook de andere acht nummers op dit feel good album stemmen vrolijk en brengen ons in een zomerse vakantiestemming waarbij de zon hoog aan de hemel staat. Er wordt met plezier en passie muziek gemaakt. De plaat is qua geluid zuiver en strak opgenomen.

Met En Espanol steekt The Mavericks die andere uitstekende band uit Amerika naar de kroon: Los Lobos. Beide bands mixen moeiteloos verschillende muziekstijlen. Dit album kan zich meten met het Spaanstalige meesterwerk van Los Lobos: La Pistola Y El Corazon.
Het eerste Spaanstalige album van The Mavericks krijgt hopelijk snel een vervolg. Laten we daarnaast hopen dat de band een van hun beste albums live komen promoten.

Dit bericht is ook te lezen op de The Mavericks met hun eerste Spaanse album En Espanol - Pop music and rock - popmusicandrock.com