Yello - Point (2020)

Zwitserland
Electronic
Label: Polydor

1. Waba Duba (3:07)
  2. The Vanishing of Peter Strong (3:16)
  3. Way Down (3:19)
  4. Out of Sight (2:03)
  5. Arthur Spark (3:35)
  6. Big Boy's Blues (3:27)
  7. Basic Avenue (2:55)
  8. Core Shift (3:00)
  9. Spinning My Mind (3:19)
  10. Hot Pan (3:17)
  11. Rush for Joe (3:25)
  12. Siren Singing (3:42)

met Fifi Rong

avatar van Poeha
Waba Duba klinkt alvast niet verkeerd, eerder herkenbaar. The Race is niet ver.

avatar van Poles Apart
Poeha schreef:
Waba Duba klinkt alvast niet verkeerd, eerder herkenbaar. The Race is niet ver.

Daar heb je wel een punt Zo'n beetje de Zwitserse Sparks, maar dan net wat minder creatief.

avatar van spoiler
Heel fijn dat deze Zwitsers op leeftijd toch weer met een nieuwe plaat komen. De single Waba Duba klinkt inderdaad weer heerlijk herkenbaar Yello. Ik kijk uit naar augustus.

avatar van E-Clect-Eddy
Waba Duba herkenbaar Yello, maar ook wel meer van hetzelfde... licht teleurgesteld na de eerste beluisteringen.

avatar van Broem
Ook hier nieuwsgierig naar de nieuwe Yello. Single Waba Duba heeft wel de herkenbare sound maar klinkt gedateerd en simpel van opzet. Weekje wachten nog voor het hele album te horen is.

avatar van Leptop
Point = punt. Hun laatste?

Leptop schreef:
Point = punt. Hun laatste?

Ik hoop van niet. Van mij mogen ze nog even doorgaan.
Nieuwe single (met was Art of Noise invloeden??)
Yello - Out Of Sight (Official Video) - YouTube

avatar van dix
dix
Plaat duurt 38 minuten. Dat is vast niet langer dan de tijd die de grafisch ontwerper aan het artwork heeft besteed.

avatar van Broem
Niks nieuws onder de zon en dat voelt ook wel weer vertrouwd. Luistert lekker weg en de typische Yello sound is alom aanwezig. Slotnummer Siren Song met gastartiest Fifi Rong is echter de uitzondering op de regel. Zoals vaker op albums van Yello is dit een wat afwijkend nummer...maar wel erg lekker. Klinkt supervet. De productie is dik in orde. Zo mogen ze nog wel ff doorgaan.

Ach, wat moet je hier over zeggen. Het is een YELLO plaat, met de typische YELLO sound. Alles is al een keer gedaan. Daardoor is er ook niets dat er uitspringt.

Inderdaad...niets Nieuws....maar persoonlijk Zeer Fijn om te horen....
Draai ze al sinds begin...

avatar van Gerards Dream
Plaat is weliswaar wat aan de korte kant, maar dat mag de feeststemming niet drukken. De bekende Yello sound stemt meteen vrolijk. Ze hebben dergelijke platen meer gemaakt, edoch het verveelt nimmer. De productie is opnieuw om door een ringetje te hakken wat een handelsmerk is van de Zwitsers waar je de klok op gelijk kunt zetten. Hel blijft boeien hoe de heren met geluid omgaan., de luidsprekers en de oren iijn er blij mee.

avatar van spoiler
Weer een erg goede plaat van de Zwitsers. Niets nieuws onder de zon, maar gewoon heerlijk Yello. Die korte tijdsduur van 38 minuten vind ik echter wel een pluspunt. De nummers worden niet onnodig lang uitgerekt en zo luistert het lekker weg.

avatar van Analoog
Heerlijke plaat point uit.

avatar van cosmicon
Eigenlijk alles is hierboven al gezegd....persoonlijk weer een feest voor mijn oren en inmiddels ook de "Collectors edition" mogen beluisteren. 3 extra tracks (Insane, Zephyr Calling en Meet my Angel) waarvan Insane me erg goed bevalt en Meet my Angel ook met Fifi rong is. Van mij mogen de mannen nog wel even doorgaan. Met de 3 extra tracks wordt de totale tijdsduur opgerekt naar net 50 minuten.

cosmicon schreef:

Collectors Edition nog niet gevonden op Tidal (streaming) Waar heb je deze mogen beluisteren?

Het is ondertussen zeker alweer een eeuwigheid geleden dat de verveeld geraakte miljonair en uitgekiende bankier Dieter Meier in 1979 op zoek gaat naar nieuwe bevredigende uitdagingen. Als geslaagd financier start hij samen met de veelzijdige multi-muzikant Carlos Perón en de perfectionistische componist Boris Blank het uit Zurich afkomstige elektro gezelschap Yello op. Na een aantal goed ontvangen clubhits gescoord te hebben en drie overtuigende albums af te leveren, stapt Carlos Perón in 1983 op. Dat dit net op de vooravond van de internationale doorbraak is, blijkt een pijnlijke constatering. Bij het grote publiek is Yello voornamelijk bekend geworden als het duo Meier en Blank, twee op leeftijd rakende muzikanten die hun hippe kijk op het synthpop gebeuren projecteren in baanbrekende bombastische platen met een intense voorliefde voor een breed opgezet theatraal gehalte.

Vanaf de eeuwwisseling wordt het steeds stiller rondom dit bijzondere gezelschap, en ziet het er in 2009 naar uit dat ze hun carrière waardig afsluiten met het meesterlijke funky Touch Yello, een absoluut hoogtepunt in hun toch al niet misselijke oeuvre. Dat ze hun waardigheid zeven jaar later nogmaals dik onderstrepen met het net zo geslaagde Toy is niet zozeer verrassend, maar eerder bewonderingswaardig te noemen. Na een pauze van vier jaar is daar nu Point, waarbij de verwachtingen wel gigantisch hoog zijn, alwetende dat de vorige twee platen van zo’n immens majestueus niveau waren.

De openingstrack Waba Duba is voor de volle honderd procent het geluid wat we van het duo gewend zijn. Het is zelfs misschien wel iets te herkenbaar. De klassieker The Race is overduidelijk terug te horen in de fragmentarische samplers, waardoor het wel een beetje als een rip off overkomt. Anderzijds shoppen de Zwitsers in hun eigen shop en betalen ze netjes met hun reeds bekende visitekaartje inclusief het kenmerkende Yello watermerk, dus is daar bar weinig op aan te merken. De leeftijd heeft weinig invloed uitgeoefend op het vocale vermogen, sterker nog, de praatzang wordt regelmatig onderbroken door technisch uitgewerkte melodieuze zanglijnen.

Niet alleen daarin zit die verkwikking. De retro revival van de seventies robotgeluiden in Out of Sight en de futuristische psychedelica van Arthur Spark worden op een passende manier ingeburgerd in de vernieuwende belevingswereld van Yello waarmee ze verbazend dicht tegen de Krautrock aanleunen. Zou Point dan daadwerkelijk het eindpunt zijn, waarmee ze terug grijpen naar de inspiratiebronnen uit de jaren zeventig? Ook de ideeën voor het zwaar rockende met solerende gitaren opgeleukte bluesy Big Boy’s Blues en de smerige duistere postpunk akkoorden van Hot Pan stammen overduidelijk van oorsprong ook uit die periode. Dit benadrukken ze nogmaals in het ritmische spannende Rush For Joe waarbij hevige gepassioneerde exotische trommels en hemelse jazzy trombonespel voor een vintage nagesynchroniseerd gevechtsfilmsfeertje zorgen.

Bij Yello weet je het nooit, die punt kan met gemak door een komma vervolgd worden. De mannen hebben onderhand elke belangwekkende ontwikkeling in de popmuziek meegemaakt, dit alsmaar doordraaiend historisch register is nog steeds niet volledig uitgeput, en Dieter Meier en Boris Blank zijn dat blijkbaar ook nog niet. Point is stukken zwaarder van opzet dan het eerdere werk, na al die jaren hebben de gepensioneerde ouderen eindelijk een volwassen album afgeleverd. Of is dit juist ook weer humor?

Yello - Point | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com