Tangerine Dream - Shy People (1988)

West-Duitsland
Score
Label: Varèse Sarabande

1. Shy People [Vocal Version] (7:50)

met Jacquie Virgil

2. Joe's Place (2:10)
  3. The Harbor (4:00)

met Diamond Ross

4. Nightfall (4:00)
  5. Dancing on a White Moon (3:03)

met Jaquie Virgil

6. Civillzed Illusions (3:50)
  7. Swamp Voices (3:13)
  8. Transparent Days (3:00)
  9. Shy People [Instrumental Version] (5:00)
  10. Swamp * (3:45)
  11. Nature * (1:07)
  12. Going to Town * (2:51)
avatar van Gerards Dream
Shy People is een soundtrack waar een waas van geheimzinnigheid om heen hangt. Zijn de vocale tracks wel van Tangerine Dream. Ook bestaat er twijfel over of de songteksten wel of niet door Tangerine Dream zijn geschreven. Deze onzekerheden worden veroorzaakt door dat de filmmaatschappij op het allerlaatste moment een beslissing nam over welke muziek met welke tekst in de film werd gebruikt.

Met dit in het achterhoofd is het vreemd om Shy People te beoordelen, want er is geen enkele zekerheid wie of wat met de eer vandoor gaat. Goed, je zou het album twee keer in de lijst kunnen opnemen, enerzijds Tangerine Dream en anderzijds artiest onbekend. Uit de ervaring die ik inmiddels heb met de Musicmeter weet ik dat het niet zo werkt. Dus wellicht kort door de bocht ga ik er vanuit wat op de cd is uitgebracht wel voor 100 procent van TD is, maar wel met twijfel.

Het intro van de openingstrack doet me gelijk aan een ander zeer bekend muziekstuk denken. Juist, Shine On You Crazy Diamond van Pink Floyd. Wat later volgen de vocalen die nauwelijks zijn te verstaan. Opzich is het wel een sfeervol stukje muziek ondanks dat het "gejat" is. Op de overige twee vocale tracks weer hetzelfde probleem met de verstaanbaarhied van de tekst. Het lijkt wel of dat de zangers met een emmer over hun hoofden op staan te zingen. Gelukkig zijn er ook nog instumentale tracks die het leven in het moerras goed weergeven. Al met al een vreemd album.

Heb ik dit bericht echt zelf geschreven of was een ander het...???

avatar van wowter
Wat een ongelofelijke onzin, bovenstaand bericht van Gerards Dream.
Natuurlijk is Shy People 100% echt TD.
De vocalisten staan bij naam en toenaam vermeld in het boekje van de CD.
Daarnaast bezit ik een tape met alle, door Chris Franke zelf gemaakte mixen voor de filmproducent en waarvan een selectie op deze (buiten de band om uitgebrachte, zoals met de meeste soundtrack CD's is gebeurd) CD terecht is gekomen.

Buiten dat, Shy People is een sterke soundtrack, die misschien leunt op ideeën die al lang op de plank lagen, maar ook zeer in de smaak vallen bij liefhebbers van TD-muziek uit de tweede helft van de jaren tachtig. De muziek heeft de 'grandeur' van Tyger, is iets toegankelijker dan Near Dark of Legend en zit vol met sfeerklanken van met name Froese en Haslinger.

avatar van Gerards Dream
Het hoesje bij deze cd bevat nogal wat missers. De namen van de zangers kloppen niet heeft Edgar Froese ooit in een interview gezegd. Dit schijnt een besslissing op het laatste moment te zijn geweest van de filmmaatschappij, waarop Tangerine Dream geen grip had. Edgar Froese was hier niet blij mee en moest daarom vaak tekst en uitleg geven over de ontstane situatie. Shy People is hiermee de zoveelste soundtrack die zonder mede weten van Tangerine Dream op de markt is gebracht. Dit keer wel via een maatschappij waar de band onder contract stond.

tangmaster
Foutje. De maatschappij was Varese Sarabande en TD stond niet onder contract bij dit label maar bij Jive Electro. Overigens heeft wowter in dit geval gelijk.

tangmaster
Het is lang geleden maar daar gaan we dan, de teksten:

Shy People:

Down through the ages with same structures and thoughts
Living and feeling with same troubles can keep on
How to escape from the jungle we build
How to remain that's a dream fulfilled

Shy people, lone survivors in the natural dream
Shy people, fearful creatures outside are insane
You will never be part of our lives
Shy people dream through their lives

Time, that reflecting ray light, a beam through the night
Those minions of dreams not a weak lets them by
My fathers behavior was ruining the land
Sun breathes out of wide eyes people understand

Shy people, lone survivors in the natural dream
Shy people, fearful creatures outside are insane
You will never be part of our lives
You will never, you will never
See through their eyes

(Written by Edgar Froese, transcribed by Bob Pietkivitch)

Van The Harbor:

Escape
Life's within each and everyone
Open your door, let me free
Do you really believe
Know the tie
Must be of all of this
Know the tie
Let's break down the wall
Let's all run away
Get freedom now

Dancing on a White Moon

Dancing on a white moon
With a twist like a century breeze
Moving through a typhoon
Feel it sticking it's a cap on a dream
Brother done what we learn
God had us start to roll
Occasionally feeling
The rust of love in my soul

You're not in my mind, don't need you
Whatever love I can find, I won't need you
With my emotional life

Aimless dreams chase in my heart
Feeling like a loser in an unknown game
Walking just a fool in the backyard
Getting wounded by the timeless jealous flame
Touching my heart like a silver knife
As if drawn in a newsprint cartoon
Yelling for love
While dancing on a white moon

You're not in my mind, don't need you
Whatever love I can find, I won't need you
With my emotional life

There's a freight train running through my brain
A restless ego is a part of its wheels
Silver flashes harbored in the shame
Burning all that my soul feels
As the sun shines bright on both evil and good
So let the light of your eyes shine on me
Respecting your way, yes I would
Tied up by the rising tide of my dark sea

You're not in my mind, well I need you
Whatever love I can find, I will feed you
Through this emotional life

Again, you're not in my mind, well I need you
Whatever love I can find, I will feed you
Through this emotional life

(Written by Edgar Froese, transcribed by Dave Datta and Bob Pietkivitch)

tangmaster schreef:

Het gaat er mij in de laatste plaats om dat ik gelijk heb of krijg...laat dat duidelijk zijn.

Belangrijker is dat er in het stuk van Gerards Dream zo'n partij aan feitelijke onzin staat, dat het zonde zou zijn dat het een eigen leven gaat leiden, zoals met zoveel 'informatie' over TD.

Vandaar mijn opmerking.

avatar van Gerards Dream
Maar waarom deed Edgar Froese destijds in een interview met Winfred Trenkler in het programma Schwingungen uitspraken dat het boekje en meerdere zaken bij dit album niet klopte. Daar moet toch een reden voor zijn geweest, of werd dit door Trenkler in zijn mond gelegd voor de nodige sensatie in de uitzending? Allemaal zaken dus die vragen oproepen dan dat er antwoorden komen. Misschien beter om niet verder te gaan gissen, maar gewoon lekker te genieten van de muziek op dit album, want deze is behoorlijk goed.

tangmaster
Dat interview neem dat maar met een korrel zout klopte niet helemaal in de vraag stelling, en buiten dat liet Edgar nooit het achterste van z'n tong zien.

CorvisChristi (crew)
Typische discussie, als ik die hierboven zo eens lees. Nu wil ik niet de Zwarte Piet gaan uithangen, maar ik begrijp de bombarie niet helemaal over wat wel en niet waar is. Volgens de info in mijn CD-boekje en de informatie van http://www.voices-in-the-net.de/shy_people.htm, lijkt me het, wat wowter ook al reeds aangaf, redelijk duidelijk hoe de totstandkoming van dit album in elkaar steekt. Tevens is de info van voices-in-the-net naar mijn idee behoorlijk objectief te noemen.
Hierbij moet ik wel eerlijkheidshalve erbij vermelden, dat ik nooit echt naar interviews van Tangerine Dream heb zitten kijken en/of luisteren, dus ik zal dergelijke meningen en/of uitspraken ook niet meteen de kop indrukken, die wellicht zonder bijbehorende bedoelingen door Edgar Froese of iemand anders de wereld in zijn geholpen. Dat is ook weer niet de bedoeling, plus het feit dat ik daar eigenlijk ook niet over kan oordelen.
Kortom, wat Gerards Dream ook al verkondigde, het belangrijkste is uiteraard uiteindelijk de muziek.

In tegenstelling tot mijn mede TD-liefhebbers, ben ik ietsje minder enthousiast over dit album. Dit heeft mede te maken met de vocale tracks. Die vind ik wat matig. Vooral Jacquie Virgil's stem is niet helemaal mijn ding. Ze lijkt een beetje krampachtig en geforceerd over te komen en echt verstaan wat ze zingt doe ik ook niet. Het klinkt met de zang ook wat weifelend en gezocht, terwijl ik de instrumentale versie van het titelnummer bijvoorbeeld daarentegen weer een stuk beter vind.
Dat geldt ook voor de rest van de nummers. Vooral de laatste 4 nummers zijn erg goed te noemen, met name "Transparent Days" die erg gaaf klinkt.
Normaal gesproken zou ik op 4 punten uit zijn gekomen, ware het niet dat de gezongen nummers me dus minder aanspreken, wat uiteindelijk mijn eindscore brengt op 3,5. Een redelijk goed, maar niet opzienbarend album.
Wat ben ik weer kritisch, he... .

Overigens ben ik zeer benieuwd naar de film...

[modknip quote]

Eén van de betere films waar TD muziek voor heeft gemaakt, zeker in de jaren tachtig.

Voices in the Net geeft inderdaad een zeer goed objectief en compleet overzicht over de uitgaven van de groep en de bijbehorende informatie. Absoluut een prima bron van informatie.

avatar van Gerards Dream
Het is inderdaad een vreemde discussie als ik hem nu terug lees en was het beter geweest het te behandelen binnen het TD-verhaal algemeen. Laten we het daarom maar hebben over de meer dan prima muziek die op dit album is te vinden. De rest gaat over de muziekindustrie en daar zou je met gemak een hele bibliotheek kunnen vullen, waar dan vervolgens een heel bos voor gekapt moet worden waardoor deze film dan niet mogelijk was geweest.

@CorvisChristie

Redelijke film met een best wel sterke cast. De soundtrack past zeer goed bij de film.

tangmaster schreef:
@CorvisChristie

Alleen jammer dat de fim tot nu toe nog niet op DVD is uitgebracht, wat overigens ook geldt voor The Keep. Ook zo'n film waar TD de muziek voor heeft gemaakt.

Toen ik dit album voor het eerst hoorde, toen het net was uitgekomen, had ik moeite met de zang. Na vele draaibeurten begon ik het steeds meer te waarderen en werd het zowaar een favoriet. Prachtige filmmuziek die volgens mij ook goed bij de film aansluit.

CorvisChristi (crew)
Het platenlabel Dragon's Domain heeft onlangs deze soundtrack opnieuw uitgebracht inclusief 3 bonustracks.

Er lijkt dit jaar een revival te zijn v.w.b. het opnieuw uitbrengen van soundtracks van Tangerine Dream die tegenwoordig nog maar moeilijk te krijgen zijn, Zo is naast Shy People ook de soundtrack van The Park Is Mine opnieuw uitgebracht en is ook de de nooit eerder uitgebrachte soundtrack van Strange Behavior recentelijk verschenen. Interessant dus voor fans van Tangerine Dream die nog het e.e.a. missen in hun collectie.