Emma Swift - Blonde on the Tracks (2020)

Australiƫ
Roots / Folk
Label: Tiny Ghost

1. Queen Jane Approximately (4:36)
  2. I Contain Multitudes (5:07)
  3. One of Us Must Know (Sooner or Later) (6:19)
  4. Simple Twist of Fate (4:20)
  5. Sad Eyed Lady of the Lowlands (11:57)
  6. The Man in Me (3:26)
  7. Going Going Gone (3:30)
  8. You're a Big Girl Now (5:28)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Emma Swift - Blonde On The Tracks - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Emma Swift - Blonde On The Tracks
Emma Swift imponeert op haar debuutalbum Blonde On The Tracks met haar eigenzinnige en bijzonder mooie en overtuigende vertolkingen van een aantal prachtsongs van Bob Dylan

Af en toe waagt een muzikant zich aan het vertolken van een song van Bob Dylan en het is lang niet altijd een succes. Albums met uitsluitend songs van Bob Dylan zijn schaarser en maar zelden de moeite waard (Bryan Ferry en Jerry Garcia maakten een mooie). Dat Emma Swift als debuterend muzikante zich aan een album met uitsluitend Bob Dylan covers waagt is moedig te noemen, maar het resultaat overtreft alle verwachtingen. De instrumentatie op het album is prachtig, maar het zijn de stem van Emma Swift en haar overtuigende voordracht die van Blonde On The Tracks zo’n indrukwekkend album maken. Het is een album dat je drie kwartier op het puntje van je stoel houdt.

Je moet het maar durven om een album op te nemen met uitsluitend songs van Bob Dylan. De Australische singer-songwriter Emma Swift durft het en het resultaat is verrassend goed. Blonde On The Tracks is de goed gekozen titel van het album van de van oorsprong Australische, maar inmiddels al een aantal jaren in Nashville, Tennessee, woonachtige Emma Swift.

Ze woont daar samen met de Britse muzikant Robyn Hitchcock, een gerenommeerd muzikant die ooit aan de basis stond van de band The Soft Boys en op Blonde On The Tracks een deel van het gitaarwerk voor zijn rekening neemt. De van Wilco bekende Patrick Sansone voegt naast gitaarpartijen ook nog keyboards toe aan het mooie geluid op het album van Emma Swift, terwijl een gelouterde ritmesectie uit Nashville en een getalenteerde pedal steel speler uit de hoofdstad van de countrymuziek de band van de Australische singer-songwriter completeren.

Blonde On Blonde en Blood On The Tracks dragen allebei twee tracks aan voor het album en zijn hiermee hofleverancier van Blonde On The Tracks van Emma Swift. Van Blonde On Blonde covert Emma Swift One Of Us Must Know (Sooner Or Later) en Sad Eyed Lady Of The Lowlands; songs die je nog wel eens tegen komt op albums waarop werk van Bob Dylan wordt gecoverd, net als Simple Twist Of Fate en You’re A Big Girl Now van Blood On The Tracks. De rest van de tracks is verrassender. Wat te denken van Queen Jane Approximately van Highway 61 Revisited, The Man In Me van New Morning, Going Going Gone van Planet Waves en vooral I Contain Multitudes van Rough And Rowdy Ways, het eerder deze zomer verschenen album van Bob Dylan.

Het levert acht songs en bijna 45 minuten muziek op en het is muziek die ik inmiddels meerdere malen ademloos heb beluisterd. Blonde On The Tracks valt op door een bijzonder smaakvolle instrumentatie met vooral prachtig klinkende gitaren en zonder al te veel opsmuk. Het is een instrumentatie die het album van Emma Swift voorziet van een prachtige basis.

Om met enig succes songs van Bob Dylan te kunnen coveren is echter meer nodig dan een instrumentatie die de aandacht trekt. Emma Swift beschikt over dat meer. De Australische muzikante beschikt over een aansprekende stem vol gevoel en ze beschikt bovendien over het vermogen om de songs van de oude meester op aansprekende en eigenzinnige wijze te vertolken. Bob Dylan slaagt er al vele decennia in om de verhalen die hij vertelt tot leven te brengen in zijn songs en Emma Swift doet hetzelfde.

Emma Swift vertolkt de fraaie greep songs uit het oeuvre van Bob Dylan vol gevoel, emotie en urgentie, waardoor Blonde On The Tracks de aandacht moeiteloos vast weet te houden, ook wanneer Sad Eyed Lady Of The Lowlands hier bijna twaalf minuten voor nodig heeft. Emma Swift blijft niet alleen overeind bij het vertolken van de songs van een van de allergrootsten uit de geschiedenis van de popmuziek, maar slaagt er ook in om haar eigen songs te maken van de prachtsongs op Blonde On The Tracks.

Het zijn songs die nog steeds gedreven en urgent klinken, maar het klinkt allemaal ook minder ruw, wat in een aantal gevallen heel mooi uitpakt. Het levert een fantastisch rootsalbum op dat zeer doet uitzien naar eigen werk van Emma Swift, want dat ben ik, buiten een EP op bandcamp nog niet tegen gekomen. Dit debuut legt de lat echter meteen ontiegelijk hoog. Erwin Zijleman

avatar van Rudi S
Het album is in ieder geval op Bandcamp te beluisteren, tja zo'n liedje als I Contain Multitudes uit Dylan's brombeerperiode klinkt toch wel heel mooi.

avatar van AOVV
Ha, interessant! Deze gaat - vooral vanwege Dylan - op het lijstje.

avatar van heicro
Goede songs en een mooie stem. Puntje eraf omdat het allemaal covers zijn.

avatar van steven
Ben zeer benieuwd naar deze . Morgen maar eens luisteren, geen geijkte keuzes uit Dylan repertoire. En Swift en Folk is toch al een top combinatie deze zomer

avatar van AOVV
Het is misschien niet eerlijk vergelijken, maar als je een hele plaat uitbrengt met Dylan-covers, solliciteer je er zelf een beetje naar, natuurlijk.

Emma Swift heeft een mooie stem, de instrumentale omkadering is prima. De songs van Dylan worden hier echter naar mijn mening gebracht zonder pit en intensiteit en vallen in het niet ten aanzien van de originelen. Vooral op de afsluiter is dat op schrijnende wijs duidelijk: waar ik bij het origineel van Dylan steeds moeite heb om mijn emoties in toom te houden, laat deze versie me behoorlijk koud.

Een lichte afknapper dus.

2,5 sterren

avatar van Tonio
Grappig, bij mij is het precies andersom: ik ben namelijk een heel 'trage' liefhebber van Dylan. Ik heb zijn muziek vanaf het begin van zijn carrière veel gehoord. Maar ik kon zijn stemgeluid helemaal niet uitstaan: over het algemeen kan ik qua zang best veel hebben, maar de stemmen van Bryan Ferry en Bob Dylan kon ik absoluut niet aanhoren. Het heeft daarom tot ver in de jaren 90 (!) geduurd voordat ik Dylan ben gaan waarderen.

Vanuit de hoek van de Americana was ik grote fan van Jimmy LaFave. En Jimmy heeft op elk album wel een of soms zelfs meerdere songs van Bob gecoverd. En daardoor hoorde ik pas echt hoe goed veel van Bob's songs zijn. Andere voorbeelden van excellente en heel andere uitvoeringen zijn Jimi Hendrix' versie van All Along the Watchtower (waarvan Bob ooit heeft gezegd dat hij het zo bedoeld had), Cassandra Wilson's jazz-versie van Shelter from the Storm, of zelfs Adele's 'hitversie' van Make You Feel My Love. Langs deze weg heb ik dus uiteindelijk ontdekt wat voor fantastische songsmid Bob Dylan is.

Dit album van Emma heb ik nu al 2 dagen opstaan en bevalt mij steeds meer. Inderdaad is haar timing en frasering erg goed. Fraai album!

avatar van WoNa
Mijn vriendin zegt al jaren, "mooie liedjes van die Dylan, maar hij zou ze niet zelf moeten zingen". Het zou zo maar kunnen zijn dat zij met Blonde On The Tracks op haar wenken wordt bediend, maar ja, zij koopt geen platen en is doorgaans een passieve luisteraar.

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van een volledig album met songs van één artiest?

In dit geval heb ik een paar nummers geluisterd, maar was eigenlijk bij song drie wel klaar. Het haalt het nergens bij his Bobness. Het is te braaf, te netjes. Emma Swift kan mooi zingen, daar niet van, de begeleiding is prima, daar al helemaal niet van, maar ik vind het gewoon helemaal niets.

Wat Blonde On The Tracks doet, is, bijvoorbeeld, laten horen hoe goed 'I Contain Multitudes' is en het maakt dat ik het origineel direct weer op zet. Daarom * voor de moeite en * voor Bob Dylan. Dan ben ik er wel.

avatar van rlschuurman
Naar mijn mening wel erg braaf, beetje tutjesachtig met alle respect.