Sol Invictus - The Hill of Crosses (2000)

Avant-Garde
Label: Tursa

1. Chime the Day (4:11)
  2. A German Requiem (3:38)
  3. Black Dawn (4:26)
  4. December Song (5:44)
  5. Eve (4:14)
  6. Chime the Night (5:32)
  7. God Told Me To (4:52)
  8. The Street of Many Murders (4:25)
  9. Hundreds (4:00)
  10. The Hill of Crosses (6:17)
Sol Invictus zal niet de populariteitsprijs winnen op Music Meter. Heel wat cd-s zijn er wel geplaatst, maar het aantal stemmen is op één hand te tellen. En wat commentaar erbij geschreven nog minder. Sol Invictus is bekend bij een kleine groep liefhebbers van deze neo folk muziek , vergelijkbaar met Current 33, Nurse with wound, Orchestra Noire en meer van deze groepen. Folk noir is een betere benaming van deze stroming.Tony Wakeford is de man achter Sol Invictus. Hij was ooit lid van de new wave groep Death in June, maar stapte daar snel uit. Death in June is wel een van de voorlopers van de folk noir stroming. Alle platen van Sol Invictus kenmerken zich door politiek getinte teksten. Tony Wakeford staat zeer kritisch tegenover de moderne maatschappij. Hij moet niks hebben van Amerikaanse leefwijze en invloed, is tegen materialisme, tegen Christendom en zoekt zijn heil veel meer in natuurgodsdienst, heidendom en verleden. Hij staat als het ware met zijn rug naar de westerse maatschappij. Al de groepen hierboven genoemd worden soms geassocieerd met extreem rechts, fascisme en rascisme. Tony Wakeford is in de jaren 80 ooit wel lid geweest van een extreem rechtse organisatie, maar heeft dat altijd afgedaan als een jeugdzonde. Maar dat verleden blijft hem wel achtervolgen.
Maar dan de muziek. In de tijd van deze cd had Tony Wakeford een groep vaste muzikanten rond zich heen verzameld , die zorgden voor een meer klassiek, een meer prog geluid. Sally Dohorty (zang en fluit), Matt Howden (violin, zang), Karl Blake (bass, voice), Eric Roger (trumpet, cornet), Renée Rosen (piano) and Jane Howden (zang) zorgen hiervoor en waren ook op eerdere platen aanwezig. Er staan een paar mooie nummers op (a german requiem, eve). Het is niet altijd even toegankelijk, maar op zich goed beluisterbaar. Het zijn geen vrolijke teksten, maar dat mag je ook niet verwachten. Voor de liefhebbers zullen we maar zeggen.