Mint Field - Sentimiento Mundial (2020)

Mexico
Rock / Pop
Label: Felte

1. Cuida Tus Pasos (1:53)
  2. Natural (5:04)
  3. Delicadeza (2:58)
  4. Contingencia (3:13)
  5. Aterrizar (3:34)
  6. Le Hable a la Ola del Mar (1:23)
  7. Sentimiento Mundial (3:37)
  8. Nuestro Sentido (4:29)
  9. Nadie Te Está Persiguiendo (3:32)
  10. No Te Caigas (3:32)
  11. Presente (4:45)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Mint Field - Sentimiento Mundial - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Mint Field - Sentimiento Mundial
De Mexicaanse band Mint Field kiest op haar tweede album voor een wat meer ingetogen en experimenteler geluid, dat nog wat meer intrigeert dan het geluid op het prima debuut

Bij muziek uit Mexico denk ik aan van alles, maar niet aan de muziek die Mint Field maakt. De Mexicaanse band debuteerde tweeënhalf jaar geleden met een bonte mix van onder andere Krautrock, psychedelica, dreampop, noiserock en shoegaze en combineert al deze ingrediënten dit keer in een nog wat subtieler geluid, dat misschien nog wel meer benevelt en bezweert. Het geluid van Mint Field, met een hoofdrol voor het fraaie gitaarwerk en de dromerige stem van Estrella del Sol Sánchez maakte tweeënhalf jaar geleden voldoende indruk voor een plek in mijn jaarlijstje en daarin hoort ook opvolger Sentimiento Mundial zeker thuis.

Het ontgaat ons hier in Nederland bijna volledig, maar Mexico heeft een zeer rijke muziekscene, die met name bloeit in de steden Tijuana en Mexico City. Tijuana bracht ons tweeënhalf jaar geleden het prachtige debuut van het Mexicaanse duo Mint Field. Op Pasar De Las Luces benevelden Estrella del Sol Sánchez en Amor Amezcu de luisteraar met een fascinerende mix van met name dreampop, shoegaze, slowcore, psychedelica, noiserock en Krautrock. Het was een mix die uiteindelijk goed was voor een plek in mijn jaarlijstje en mijn jaarlijstje was zeker niet het enige lijstje waarin het album opdook.

Mint Field opereert inmiddels vanuit Mexico City en Amor Amezcu is niet meer van de partij. Estrella del Sol Sánchez tekent nog altijd voor prachtige gitaarlijnen en heerlijk zweverige zang en heeft gezelschap gekregen van bassist Sebastian Neyra en drummer Callum Brown, die in het verleden speelde in de band Ulrika Spacek. Sentimiento Mundial werd opgenomen in Londen, waar de ook van Ulrika Spacek bekende Syd Kemp aanschoof als producer.

Mint Field heeft op haar tweede album niet alleen een andere samenstelling, maar maakt ook net wat andere muziek. Alle genoemde ingrediënten van het debuut van de Mexicaanse band spelen ook een rol op Sentimiento Mundial, maar de balans is net wat anders. Op haar tweede album kiest Mint Field voor een wat subtieler, experimenteler en ook meer ingetogen geluid. De instrumentatie op het album is wat atmosferischer en minimalistischer, wat weer wordt gecompenseerd door de nadrukkelijker aanwezige ritmesectie.

Het gitaarwerk van Estrella del Sol Sánchez bepaalt nog altijd voor een belangrijk deel het geluid van Mint Field. Ze tekent met name voor fraaie gitaarlijnen die herinneren aan de hoogtijdagen van de dreampop, maar de Mexicaanse muzikante schuwt ook het gruizige shoegaze achtige gitaarwerk niet en kan bovendien psychedelische en experimentele klanken ontlokken aan haar gitaar.

Naast de subtiel spelende ritmesectie wordt het geluid van Mint Field hier en daar subtiel ingekleurd met strijkers, blazers en elektronica. Het levert een geestverruimend klankentapijt op, dat wat experimenteler in elkaar steekt dan het geluid op het debuut van Mint Field. Ondanks de incidentele maar wel met grote regelmaat terugkerende gitaarexplosies is Sentimiento Mundial vooral een dromerig en atmosferisch album, maar door de dynamiek is het ook een spannend album.

De bezwerende klanken op het album zijn prachtig en zitten vol bijzondere details en het zijn klanken die verder worden verder versterkt door de zachte zang van Estrella del Sol Sánchez, die gelijke delen Margo Timmins (Cowboy Junkies), Julee Cruise (Twin Peaks seizoen 1 soundtrack), Hope Sandoval (Mazzy Star) en Elizabeth Fraser (Cocteau Twins) combineert in haar stem, maar die door de Spaanstalige teksten ook een duidelijk eigen geluid heeft.

Mint Field trok tweeënhalf jaar geleden makkelijk de aandacht en heeft een moedige stap gezet door een experimenteler en wat introverter album uit te brengen. Het is een album dat zich misschien niet zo snel opdringt als zijn voorganger, maar het is ook een album dat bijna eindeloos aan kracht blijft winnen. Bijzonder fascinerende muziek uit Mexico. Erwin Zijleman