Finntroll - Vredesvävd (2020)

Finland
Label: Century Media

1. Väktaren (2:46)
  2. Att Döda Med en Sten (3:37)
  3. Ormfolk (3:58)
  4. Gränars Väg (3:44)
  5. Forsen (4:07)
  6. Vid Häxans Härd (4:01)
  7. Myren (2:49)
  8. Stjärnornas Mjöd (4:08)
  9. Mask (3:01)
  10. Ylaren (5:06)
  11. Outro (1:03)
avatar van Monsieur'
Het lijkt me leuk om 13 jaar nadat ik Fintroll leerde kennen, weer eens met deze 'in te stappen' - ben wel benieuwd wat de mannen na Ur Jordens Djup (2007) ervan hebben gebrouwen!

avatar van Mr. Rock
Ik ben ook heel benieuwd, na Ur Jordens Djup heb ik ze niet meer echt gevolgd. Terwijl ik dat album erg goed vond en voorganger Nättfodd nog beter. De manier waarop zij black metal en Finse volksmuziek combineren is geniaal.

avatar van gigage
Leuke plaat, ik dans alvast een rondje op die rare open plek in het Enge Bos.

avatar van Mr. Rock
Onmiskenbaar Finntroll qua melodieën, ritmes en gitaarsound. Redelijk vergelijkbaar met Ur Jordens Djup. Dat betekent vooral een vrij hard en snel metalalbum met veel gebruik van keyboard maar vrij subtiele aanwezigheid van folkelementen. Op dit album zijn die zelfs nog wat meer naar de achtergrond verdreven, er is slechts heel af en toe traditionele instrumentatie te horen. Na de sfeervolle intro Väktaren gaat het album furieus van start met twee stevige snelle blackmetalnummers. Bij de twee daarop volgende tracks komen dan voorzichtig de polka-elementjes wat meer om de hoek kijken. Vid Häxans Härd is weer een puur blackmetalnummer. En zo blijft dat elkaar een beetje afwisselen. Eigenlijk heeft elk nummer wel wat en zijn er niet echt dissonanten aan te wijzen. Een zeer sterk album dus. Persoonlijke favorieten: Ormfolk, Grenars Väg en afsluiter Ylaren.

avatar van Rudi S
Tussen een dromerig intro en een stemmig outro zit een razende stampede van ruim een half uur gevangen.
De zanger (zanger jazeker) schreeuwt , rochelt en wurmt zijn teksten (soms ondersteund door een trollenkoor) naar buiten of de duivel hem op de hielen zit, waarbij de drummer er alles aan doet om zijn beats per minutes te halen.
De echte ster is wat mij betreft toch weer multi-instrumentalist en componist
Henri 'Trollhorn' Sorvali, die ieder nummer wel van allerlei fraaie accenten (deuntjes) weet te voorzien.
4,5 ster voor nu maar er is nog ruimte voor verhoging.
Dit album heb ik nu al zo'n 20 keer gehoord zonder terugval, ook de relatieve korte speelduur is wat mij betreft ideaal.

avatar van Jelle78
Lekkere plaat hoor! Het is typisch Finntroll, maar toch net een beetje anders. De nummers zijn weer erg sterk en er zijn allerlei melodietjes die heerlijk in je kop blijven hangen, zoals het hoort bij een goede Fintroll-plaat.
De speelduur van dik 35 minuten is een verademing. Schrijven is schrappen, weg met die onnodige ballast (James en Lars, luisteren jullie mee?). Gelukkig zie je dat de laatste tijd weer wat vaker, albums die met gemak op één plak vinyl passen.

avatar van RuudC
Dat was hij al? Na net Maiden afgerond te hebben, voelt een speelduur van 38 minuten aan als niets. Het fijne is natuurlijk wel dat Finntroll na zeven jaar toch nog met een redelijk geïnspireerd album komt aanzetten. Vorig jaar op Das Oktober Metalfest vond ik hun optreden maar een gemakzuchtige bende. Dat hoor ik nu gelukkig niet bepaald terug. Niet dat dit album nou direct bulkt van de originaliteit of dat de band alles uit de kast trekt. De Finnen hebben gekozen voor een vrij directe aanpak waarbij Trollhorn het geheel met zijn spel wat mag inkleuren. Het is een lekker felle en energieke plaat geworden die mij vooral aan het debuut doet denken. Er hadden nog wel wat meer toeters en bellen aan gemogen en wellicht wat meer afwisseling in snelheid en dynamiek. Toch is het een leuk album.

Eindstand:
6. Blodsvept
7. Vredesvävd
8. Nifelvind

avatar van lennert
Het fijne aan een dergelijk album, is dat je het lekker achter elkaar kan blijven draaien zonder dat het verveeld. Finntroll's eerste album in lange tijd gaat vlot voorbij en bevat ingredienten van zowel oude als nieuwe tijden. Het is daarmee allemaal geen grote verrassing, maar de band levert wel gewoon weer een stabiele kwaliteit waar men al de hele tijd om bekend staat. Meer afwisseling in het soort zangpartijen zou fijn zijn, maar zolang er een track als Ylaren geschreven wordt, ben ik een blije fan. Ik zet hem nog wel een keertje op.

Eindstand
6. Nifelvind 4*
7. Visor Om Slutet 4*
8. Nattfödd 4*

avatar van AOVV
Geslaagde combinatie van black metal en (Scandinavische) folk, en erg opzwepend gebracht door deze geroutineerde Finse band. Het beste nummer staat helemaal achteraan wat mij betreft, in de vorm van Ylaren. Wat een geweldige knaller zeg, een anthem waarop je gewoon wild moet meedeinen met je hele hebben en houden.

3,5 sterren