Laura Veirs - My Echo (2020)

Folk
Label: Bella Union

1. Freedom Feeling (3:19)
  2. Another Space and Time (4:40)
  3. Turquoise Walls (2:39)
  4. Memaloose Island (3:34)
  5. End Times (3:06)
  6. Burn Too Bright (2:59)
  7. Brick Layer (2:30)
  8. All the Things (3:27)
  9. I Sing to the Tall Man (3:09)
  10. Vapor Trails (4:31)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Laura Veirs - My Echo - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Laura Veirs - My Echo
Laura Veirs staat garant voor mooie albums en levert er met My Echo wederom een af die er in vocaal, muzikaal, productioneel, compositorisch en tekstueel opzicht uitspringt

Laura Veirs schreef voor My Echo een serie songs die het einde van haar huwelijk met Tucker Martine voorspelden. In muzikaal opzicht is de chemie tussen de twee gelukkig nop optimaal, want Laura Veirs vertrouwt voor haar albums al heel wat jaren op de vaardigheden van de topproducer. Die levert ook op My Echo weer vakwerk af, want het album klinkt fantastisch. In combinatie met de sterke songs, de persoonlijke teksten en de mooie stem van Laura Veirs levert het wederom een album op dat laat horen dat Laura Veirs als singer-songwriter met de allerbesten mee kan, iets dat de Amerikaanse muzikante inmiddels al zo’n 20 jaar doet.

Laura Veirs dook op toen het huidige millennium begon en levert daarom inmiddels al zo’n 20 jaar albums af. Als ik kijk naar het stapeltje albums dat de Amerikaanse singer-songwriter inmiddels op haar naam heeft staan, zie ik een heel mooi en zelfs indrukwekkend mooi stapeltje. Ik tel zo zeven albums die ik de afgelopen twintig jaar onder mijn favorieten heb geschaard en dat is een zeer respectabel aantal.

Het zijn albums die Laura Veirs voor een belangrijk deel maakte met topproducer en echtgenoot Tucker Martine. Deze Tucker Martine is ook op My Echo weer van de partij, maar waar de muzikale samenwerking tussen Laura Veirs en Tucker Martine nog steeds bloeit, liep hun huwelijk de afgelopen jaren scheurtjes op. Toen Laura Veirs de songs voor My Echo schreef, wist ze zelf al dat haar huwelijk ten einde liep. Ze noemt My Echo daarom zelf geen breakup album, maar een “disintegration album”.

Het huwelijk sneuvelde uiteindelijk voor het nieuwe album was afgerond, wat hier en daar wordt beschreven als een unieke situatie, een breakup album waarop beide partijen aan meewerken. Dat is natuurlijk helemaal niet nieuw, de leden van ABBA en Fleetwood Mac weten er alles van, maar gewoon is het zeker niet.

Naast Tucker Martine kon Laura Veirs ook een aantal muzikanten van naam en faam naar de studio halen, onder wie topkrachten als Bill Frisell, M. Ward en Jim James. My Echo, dat overigens voor de coronapandemie werd opgenomen, is buiten de nieuwe thematiek een echt Laura Veirs album geworden. De Amerikaanse muzikante schrijft lekker in het gehoor liggende songs en beschikt over een aangenaam en aansprekend stemgeluid.

De huwelijkse chemie tussen Laura Veirs en Tucker Martine is misschien uitgewerkt, maar met de muzikale chemie zit het op My Echo nog helemaal goed. Ook het nieuwe album van Laura Veirs is weer prachtig ingekleurd en geproduceerd, wat voor een belangrijk deel de verdienste is van Tucker Martine, die niet alleen een vakkundig producer is, maar ook een begenadigd multi-instrumentalist.

Alles komt prachtig uit de speakers en ook dit keer staat de mooie stem van Laura Veirs centraal. De instrumentatie is er in de basis een zonder al teveel tierelantijntjes, maar uiteindelijk zijn de meeste songs op My Echo toch rijkelijk versierd, onder andere door de inzet van strijkers en blazers.

My Echo is zoals gezegd een typisch Laura Veirs album. De Amerikaanse muzikante opereert inmiddels al zo’n 20 jaar in een overvolle vijver, maar ook My Echo springt er in alle opzichten weer uit binnen het enorme aanbod in het genre. Waar Laura Veirs op haar vorige album wat meer de kant van de pop op leek te gaan, keert ze met My Echo toch weer terug naar haar eerdere albums, al bevat ook My Echo een enkel uitstapje richting pop of rock.

Het is niet eens zo makkelijk om te beschrijven wat een album van Laura Veirs zo goed en bijzonder maakt, maar ondertussen blijft het album hier maar uit de speakers komen en ben ik steeds meer onder de indruk van de sterke songs, de aansprekende zang en de bijzonder fraaie instrumentatie en productie. Het huwelijk van Laura Veirs is inmiddels definitief gestrand, maar ik hoop Tucker Martine toch weer terug te horen op het volgende album van de Amerikaanse muzikante, dat ongetwijfeld weer van hoog niveau zal zijn. Erwin Zijleman

avatar van AOVV
Laura Veirs staat, zoals steeds, garant voor een mooie folk/popplaat met zachte melodieën, lieflijke zang en hier en daar een wat frivoler inkleuring door strijkers, blazers of samenzang. Met End Times en Vapor Trails steken er wat mij betreft twee songs bovenuit, maar de rest is ook lang niet mis. Een erg mooie luisterervaring!

3,5 sterren