The Phantom Carriage - 7​-​Year Epilogue (2020)

Frankrijk
Label: Throatruiner

1. Free at Last (6:39)
  2. Every Second Holds a Life (5:41)
  3. A Tribute to Those Who Stand Still (4:41)
  4. Old Tales New Thoughts (3:46)
  5. Deeper Lower (3:58)
  6. The Fate (5:19)
  7. One Last Time (6:44)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het album: 7-Year Epilogue

Het was alweer zeven jaar geleden dat het Franse The Phantom Carriage Falls uitbracht. Ik was zeer te spreken over die plaat, maar toch is hij op een gegeven moment bij mij in de vergetelheid beland. 7-Year Epilogue gaat duidelijk verder waar Falls ophield: de kenmerkende combinatie van dissonante blackmetal (Deathspell Omega) en hardcore (Converge) is nog steeds volop te horen: wringende gitaarpartijen in combinatie met een opzwepende ritmesectie. Toch lijkt The Phantom Carriage het op deze nieuweling het een stuk grootser en vooral melodieuzer aan te pakken: we krijgen cleane vocalen te horen en een sterkere invloed van post-hardcore en screamo. Daardoor is 7-Year Epilogue een stuk pakkender dan Falls.

avatar van AOVV
The Phantom Carriage komt behoorlijk groots uit de hoek op 7-Year Epilogue, en doet dat op een erg opwindende manier. Geen goedkope trucjes, maar gewoon kwaliteit. In de riffs is Deathspell Omega nooit veraf, al klinkt The Phantom Carriage een stuk uitbundiger, en wat lichter; wellicht is dit album voor de black metalfans met een wat zwakkere maag uiterst geschikt.

Daarnaast hoor je inderdaad invloeden uit de hardcore-scene, al komen die minder prominent naar voren. Bovenal levert The Phantom Carriage hier een aardige krachttoer af. Stadionblack metal, zou je het met enige zin voor overdrijving zelfs kunnen noemen. De cleane vocalen die af en toe naar voor komen, zorgen ook nog eens voor de nodige afwisseling.

4 sterren