Elvis Costello - Hey Clockface (2020)

Label: Concord

1. Revolution #49 (2:41)
  2. No Flag (3:56)
  3. They're Not Laughing at Me Now (4:26)
  4. Newspaper Pane (4:10)
  5. I Do (Zula's Song) (3:49)
  6. We Are All Cowards Now (3:36)
  7. Hey Clockface / How Can You Face Me? (2:56)
  8. The Whirlwind (3:17)
  9. Hetty O'Hara Confidential (4:14)
  10. The Last Confession of Vivian Whip (2:59)
  11. What Is It That I Need That I Don't Already Have? (3:46)
  12. Radio Is Everything (4:25)
  13. I Can't Say Her Name (2:57)
  14. Byline (2:40)
avatar van goldendream
Een nieuwe Costello = superleuk nieuws! De man is altijd goed. Als dit album het niveau haalt van 'Look Now' is er een nieuw pareltje geboren.

Hey Clockface is alvast een vrolijk deuntje.

Er zijn inmiddels drie nummers vrij gegeven en de klinken goed! Nog een maandje wachten!

avatar van Juveniles
as we speak het album voor het eerst aan het beluisteren, ben bij nummertje 11, en tot nu toe klinkt het erg goed. Maar dan ook errug goed. Costello haalt alles uit zijn kast, het lijkt een dwarsdoorsnee van zijn kunnen; van spoken word tot flink wat ballades, van dixieland tot furieuze shit. Vooralsnog is deze mengelmoes in het geheel niet hinderlijk, eerder grandioos. Sterk plaatje.

Juveniles schreef:

Ik moet mij zelf weer eens bij de les roepen: "het lijkt een dwarsdoorsnee van zijn kunnen" klopt natuurlijk voor geen meter. "Het lijkt een dwarsdoorsnee van zijn oeuvre" zou kunnen maar daar is feitelijk geen sprake van. Voor zover ik weet heeft hij niet eerder het gesproken woord gebezigd.
Vergeet dus "het lijkt een dwarsdoorsnee van zijn kunnen", bij deze...
Dat verandert overigens niets aan de waardering. Het album is spannend van a tot z -het spoken word in 2 nummers draagt daar aan bij-, onverwachte muzikale wendingen en een variété aan instrumenten maakt dat er zoveel te ontdekken valt. Costello is goed bij stem en tekstueel is het een rijkdom. Geldt trouwens ook voor het fantastische artwork.
De recensie in Written in music door Dick Hovenga legt het allemaal nog eens haarfijn uit:
Elvis Costello - Hey Clockface | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van goldendream
Costello stijgt steeds meer in mijn waardering. Waar het licht van bijvoorbeeld een U2 jaar na jaar minder straalt en intussen al ruim 35 jaar gedoofd is, flikkert dat van Costello nog steeds even fel.

goldendream schreef:

hear hear!

avatar van freekowtski
Ik ben een beetje fan van de man (heb een kleine 20 albums) en vind dit misschien wel zijn beste sinds "When I was cruel". Maar goed, nog maar twee luisterbeurten achter de rug. Wel weer een lelijke hoes.

avatar van Tonio
Ik heb vrij veel albums van Costello, maar de albums van de laatste 15 jaar waren toch wat minder qua niveau.

Dit album kan mij echter wel bekoren. Fris, afwisselend, en de kwaliteit van de songs is ook OK. Leuk album, maar zal vermoedelijk wel net buiten mijn jaarlijst vallen. Geen schande overigens, want dat deelt hij dan met veel anderen.

Klinkt fijn.
Die spoken word heeft veel weg van Johnny Depp's WIlliam Blake bij Neil Young's Dead Man soundtrack.
Moet deze nog goed luisteren, de plaat heeft veel energie, emotie, nog niet naar de teksten geluisterd dus weet niet waar het over gaat en of er een thema is.
De man is toch altijd wat ondergewaardeerd, heb altijd van hem genoten al heeft hij ook veel mindere platen gemaakt, zeker de samenwerkingsverbanden.
Mooi om te zien dat hij, bv net als een andere grootheid als Thurston Moore, urgent klinkt en niet de makkelijkste weg zoek dit itt tot bv de zangers van the National en WIlco, die kabbelen maar voort

avatar van Cor
Cor
Elvis Costello 'doet' z'n eigen 'White Album'. Enorme diversiteit aan stijlen, variërend van vaudeville, rokerige film noir, pop, rock, world en zelfs spoken word. Z'n stem is nog steeds dik in orde, dus hij kan het allemaal met voldoende zeggingskracht neerzetten. Fijn plaatje weer van de maestro uit Liverpool (net als die jongens van de 'White Album').

avatar van matthijs
Wat een power! Niet verwacht.

avatar van goldendream
Eindelijk het album aan het ontdekken.
De hoes vind ik afgrijselijk.
Het album bevat voor mij een aantal sterke ballads. De uptempo nummers bevallen me minder, wat ik wel vaker heb bij Costello.
Het is een goed album, maar kan niet tippen aan 'Look Now'.