Global Charming - Mediocre, Brutal (2020)

1 stem

Rock / Punk
Label: Subroutine

1. Office Hell (3:25)
  2. Heal (2:02)
  3. Curveball (2:41)
  4. Soft Fruit (3:26)
  5. Born to Be a Knife (3:27)
  6. No Compromise (1:55)
  7. My Turn to Sleep (1:13)
  8. Celebration (4:29)
  9. If It Is (1:49)
avatar van WoNa
Nederlandse alternatieve rock/postpunk bandjes lijken er meer van te zijn dan rond 1980, alsof er geen heel andere muziek populair is onder de jeugd(igen) in 2020. In algemene zin valt mij op dat het niveau niet zelden enorm hoog ligt en Nederlandse bands moeiteloos meekunnen op internationaal niveau of daar simpelweg overheen gaan.

Global Charming is zo'n band. Eentje die uiterst eigenzinnig te werk gaat, bijna per nummer weet te verrassen en een behoorlijk uniek geluid neer zet. Natuurlijk hoor ik de invloeden die zich tot meer dan een halve eeuw geleden uitstrekken. Mo Tucker had een gastrol kunnen vertolken op Mediocre, Brutal. Zo is het, ook, wel.

Op deze plaat is er sprake van een enorme tegenstelling. In de zang klinkt, tot het moment dat de punkrock echt toeslaat, een afstandelijkheid door die dicht tegen verveling aan lijkt te zitten. Bijna alsof de band niet betrokken is bij wat er gezongen wordt. Geen "Office HELL!!!!", maar "office, hell" en vergeet die pauze niet die de komma met zich meebrengt in te vullen.

Dit wordt deels onderstreept door de muziek, maar wie gaat luisteren, hoort hoeveel aandacht er besteed is aan het kloppend maken van de muziek. Het wringt, schuurt, is soms bijna vals en toch klopt de wisselwerking tussen de twee gitaren, bas en, soms, orgeltje. Uit alles blijkt hoe hard de band aan dit geluid gewerkt heeft, alles behalve verveeld, afstandelijk en niet betrokken dus. Het gevolg is een, weliswaar kort, album, waarop steeds weer iets nieuws te ontdekken valt.

Met de al gememoreerde variatie tussen de nummers, maakt dit alles Mediocre, Brutal een uitermate geslaagd debuut en een enorme belofte voor de toekomst. Zeker geen album voor iedereen, maar iedere liefhebber van serieuze alternatieve rock en postpunk zou hier een top album in moeten herkennen.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.