Decoherence - Unitarity (2020)

Label: Sentient Ruin Laboratories

1. Final Boundary State (5:59)
  2. Equilibrium Unreached (6:04)
  3. Metastable Phase Transition (9:35)
  4. Torsion Formed (7:54)
  5. Remnants (8:14)
  6. Unitarity Violation (6:45)
avatar van AOVV
Heerlijk plaatje, al is een verkleinwoord bij deze wellicht hoogst ongepast, want eigenlijk is Unitarity een weerzinwekkende, allesverslindende gigant. Er gaat een soort primordiale energie uit van de lang uitgerekte helse maalstromen die op deze plaat de oren - en bijkomend alle andere zintuigen - teisteren.

Het geluid is grofkorrelig, en dat lijkt me bewust zo gedaan. Het zet de kwaliteiten van dit album extra in de verf, namelijk een huiveringwekkende, naargeestige sfeer en een oer-intensiteit; alsof de mannen van Decoherence getuige zijn geweest van de big bang zelf.

De bandnaam is ook wat misleidend, want Unitarity vind ik zeer zeker als samenhangend geheel klinken. Je hoort duidelijk de intenties in de muziek, en naarmate je dieper in het album duikt, word je er ook steeds makkelijker en enthousiaster in meegezogen. Decoherence zorgt hier dus niet enkel voor een beklemmende sfeer, maar laat ook merken een knap staaltje songwriting onder de knie te hebben.

4 sterren