John Lennon - Gimme Some Truth (2020)

Alternatieve titel: The Ultimate Remixes

Label: Calderstone

1. John Lennon & Yoko Ono - Instant Karma! (We All Shine On) (3:22)
  2. Cold Turkey (5:01)
  3. Working Class Hero (3:46)
  4. Isolation (2:51)
  5. Love (3:20)
  6. God (4:11)
  7. Power to the People (3:23)
  8. Imagine (3:02)
  9. Jealous Guy (4:10)
  10. Gimme Some Truth (3:15)
  11. Oh My Love (2:42)
  12. How Do You Sleep? (5:35)
  13. Oh Yoko! (4:15)
  14. John Lennon & Yoko Ono - Angela (4:04)
  15. Come Together (4:17)
  16. Mind Games (4:11)
  17. Out the Blue (3:21)
  18. I Know (I Know) (3:49)
  19. Whatever Gets You Thru the Night (3:27)
  20. Bless You (4:37)
  21. #9 Dream (4:46)
  22. Steel and Glass (4:38)
  23. Stand by Me (3:31)
  24. Angel Baby (3:41)
  25. (Just Like) Starting Over (3:55)
  26. I'm Losing You (3:59)
  27. Beautiful Boy (Darling Boy) (4:01)
  28. Watching the Wheels (3:32)
  29. Woman (3:32)
  30. Dear Yoko (2:33)
  31. John Lennon & Yoko Ono - Every Man Has a Woman Who Loves Him (3:18)
  32. Nobody Told Me (3:33)
  33. I'm Stepping Out (4:04)
  34. Grow Old with Me (3:20)
  35. John Lennon & Yoko Ono - Happy Xmas (War Is Over) (3:33)
  36. John Lennon & Yoko Ono - Give Peace a Chance (4:53)
avatar van Poles Apart
Alle nummers geselecteerd door Sean en Yoko, nieuwe, "heldere" mixen die het materiaal meer recht zouden doen - enfin, Kerst is niet ver weg meer.

avatar van gaucho
John Lennon's 'Gimme Some Truth. The Ultimate Mixes' Box Due This Fall - Rolling Stone - rollingstone.com

Op zich wel een goed samengestelde verzamelaar. In muzikaal opzicht niets nieuws, en het is het zoveelste compilatie-album van JL. Het voelt wel aan als uitmelkerij, maar ik wil toch wel eens beluisteren in hoeverre dit een 'sonic upgrade' is. Yoko had dit toch al eens laten doen met die remixen van de individuele albums uit 2002? Die vond ik persoonlijk een merkbare verbetering ten opzichte van de originele uitgaven. Al zijn ze later weer overvleugeld door recentere CD-uitgaven en inmiddels out-of-print.

avatar van devel-hunt
De zoveelste remaster van Beatle Lennon, de nummers zijn erg goed, maar ik ken ze al jaren, met soms een iets andere mix. Of het iets toevoegt is de vraag. Wat ook de vraag is, is in hoeverre Yoko Ono hier echt bemoeienis mee heeft gehad. Ze kan nauwelijks meer lopen, heeft 24 uur verzorging nodig en komt nooit meer buiten, ze leeft binnen de muren van de Dakota building waar ze ooit met Lennon woonde. Ze loopt dan ook tegen de 90, Yoko bijna 10 jaar ouder dan haar wijlen man John.

tja... dat is eigenlijk het enige wat ik heb te melden over deze release.

Ik hoopte op een Plastic Ono band box (zoals Imagine vorig jaar)

En die pijl naar zijn oor... waar gaat dat over?

avatar van GrafGantz
lennon schreef:
En die pijl naar zijn oor... waar gaat dat over?

Give him some truth. Bij voorkeur spoken word truth.

avatar van TheRiverPoet
Voor de nummers zelf uiteraard 5 sterren. Heb net even wat nummers vergeleken op Spotify met de versies hoe ik ze ken (de remasters uit 2010). Wat me opvalt is dat de stem van John minder scherp klinkt. Dat is jammer want dat is juist zo kenmerkend. Verder klinkt de muziek wat ronder en zwaarder. Meer anno nu, denk ik. Of het wat toevoegt vraag ik me af. Dat vraag ik me met meer van die remixes af. Alsof het allemaal te gladjes moet klinken nu. Alle rauwe randjes lijken eraf te moeten. Maar daarmee gaat er ook een hoop karakter verloren. Voor de cover hoef je deze verzamelaar ook al niet te kopen.

avatar van greendog
GrafGantz schreef:

Give him some truth. Bij voorkeur spoken word truth.

Some truth in the ear??
Die pijl is wel heel erg bizar. Welke grafisch vormgever doet dit?

avatar van devel-hunt
Mooie box, lennon 80, hij is nu net zo lang dood als dat hij leefde.
De nummers zijn natuurlijk erg goed, hoewel er een paar vreemde keuzes tussen zitten. Heel sneaky zijn er nummers van de 88 jarige Yoko tussen gezet. Angela en every man has a woman who loves him, om haar toch nog even op de kaart te zetten.
Naar mijn smaak zitten er ook teveel 1980 nummers tussen, die vaak minder sterk zijn dan zijn solo catalogus 69-75. Maar goed, een mens kan niet alles hebben. Daarvoor in de plaats hadden nummers als New York city en I know kunnen staan.
Nog even zeuren, waarom Yoko bij Instant Karma moet staan, het is toch een puur Lennon nummer, op de lijst van muzikanten staat dat zij het instrument Wind bespeelde.

avatar van Poles Apart
devel-hunt schreef:

Groot liefhebster van bruine bonen en bloemkool, die Yoko. Ook de reden waarom de overige Beatles haar niet in de studio wilden...

Pim
Het zou helemaal perfect zijn als het nummer 'Mother' (ook een single) er op zou hebben gestaan. Er zijn best wel een paar nummers die er voor in aanmerking zouden komen om daarvoor te wijken.

avatar van kühnekxs
Voor mij is het een fijne verzamelaar. Van Lennon's solo carriere had ik nog vrij weinig, de reguliere albums waren het allemaal net niet voor mij. Of de nummers waren niet op albums beland. Met deze verzamelaar heb ik, naar mijn idee, een redelijk volledige handgreep uit wat de moeite waard is. En ik vind de nieuwe mixes mooi klinken. Ik las dat ze geprobeerd hebben de stem van John meer naar voren te halen, passend bij zijn persoonlijke inbreng in zijn liedjes en dat meen ik te horen.
Natuurlijk, zoals bij elke verzamelaar, kan je discussieren over of dat ene liedje niet in de plaats van dat andere had gemoeten. Maar wees gerust, als ze dat hadden gedaan was er een discussie geweest of dat andere niet in de plaats van dat ene liedje had gemoeten. Give it a chance