Bröselmaschine - Bröselmaschine (1971)

West-Duitsland
Folk / Rock
Label: Pilz

1. Gedanken (4:50)
  2. Lassie (5:00)
  3. Gitarrenstück (2:00)
  4. The Old Man's Song (5:25)
  5. Schmetterling (9:30)
  6. Nossa Bova (7:50)
Harald
Dat Bröselmaschine ooit op MuMe terecht komt had ik nooit verwacht ,zelfs in Duitsland is Bröselmaschine niet echt bekend. Bröselmaschine is in principe Peter Bursch. Peter was als ik kort bij mijn ouders in Duisburg/Duitsland woonde mijn buurman, direkt om de hoek op de Kõnigsbergerallee. Peter woonde op de begaande grond en hij had al medio 1970 duizenden van vinyl platen zoals ik het gezien heb als ik bij hem langs liep. Peter heeft heel lange haar gehad, ronde bril en was altijd vrolijk.

Bröselmaschine speelde Folk en later Folkrock .Bröselmaschine is Krautrock. Peter Bursch heeft ook een aantal goede solo platen gemaakt en een aantal Muziekboeken op zijn naam staan.

Voor echte Krautroch verzamelaars is Bröselmaschines debuut plaat absolut aan te raden.

Dit staat op een van Bröselmaschines plaaten, een mooi woordspeling.

"Baujahr 1969: Bröselmaschine zog zusammen - Bröselmaschine zog einen durch - Bröselmaschine durch Musik beeinflußt - Bröselmaschine beeinflußt durch Volksmusik und zusammenleben"

En dit heb ik op wikipedia gevonden.

"Het Duitse Bröselmaschine markeert de overgang tussen de akoestische folk uit de jaren zestig en de krautrock-rage die in de jaren zeventig Duitsland in zijn greep had. Met een beetje fantasie kun je de groep dus scharen onder de noemer 'krautfolk'. Spil in Bröselmaschine was de begenadigde gitarist Peter Bursch, die de groep in 1968 oprichtte. Begin jaren zeventig leefden de Bröselmaschine-leden gezellig bij elkaar in een commune in Duisberg en met hun naar zichzelf vernoemde debuutalbum openden ze de deur naar de wereld van de 'kosmische Musik'. Albumopener 'Gedanken' is een rustig nummer met akoestische en elektrische gitaar, fluit en romantische teksten (Engels met een Duits accent) en na de Schotse evergreen 'Lassie' en 'Guitarrenstuck' dreig je halverwege het album in een vredige slaap te sukkelen. Met 'The Old Man's Song' begint het interessant te worden, dankzij een wahwah-gitaartje, lichte tablas-percussie en uitgebreid gepiel en gefreak op een gitaar. Hoogtepunt van het album is het ruim negen minuten durende 'Schmetterling'; sitar en fluit zorgen voor een Oosterse sfeer, Bursch speelt gitaar of zijn leven ervan af hangt en mysterieuze mellotronklanken maken het geheel af. Prachtig! In afsluiter 'Nossa Bova' (geen spelfout) wordt het gas weer wat teruggenomen. Het album werd geen groot succes, en in 1972 hief de groep zichzelf op en vertrokken enkele bandleden naar India. Drie jaar later blies Bursch Bröselmaschine nieuw leven in, nu onder de naam 'Peter Busch und die Bröselmaschine' en met de hulp van Guru Guru-leden Mani Neumeier en Roland Schäfer. Begin jaren negentig verscheen het Bröselmaschine-debuut op cd, maar dit betrof slechts een kleine oplage."

avatar van Paap_Floyd
Met name het nummer "Gedanken" vind ik schitterend. De rest is ook wel erg fijn en goed. Mooie plaat dus: 4*

Harald
Klopt, "Gedanken" is echt een goede nummer. Heel goed ook de plaat "Peter Bursch und die Bröselmaschine - I Feel Fine". Goede cover van dit Beatles nummer.

avatar van music4life
Gedanken
Erg mooi nummer!!

Lassie
Ook zeker een goed nummmer.

De rest
Minder, moet er nog een keer goed naar luisteren.

avatar van Mssr Renard
Uiterst aangename en dromerige folkrock, zonder drums, met veel gitaar, sitar, fluit en harmoniezang. Sprookjesachtig en mooi uitgevoerd. Een geweldige sound van magiër Dieter Dierks. De plaat heeft ern prachtige hoes, die op deze site is bijgeknipt. Ik zal zoeken naar een betere versie.