Okuden Quartet - Every Dog Has Its Day but It Doesn't Matter Because Fat Cat Is Getting Fatter (2020)

Jazz
Label: ESP Disk

1. The Forest Council (18:20)
  2. Thelonious Forever (13:50)
  3. Magic World, Pt. 1 - Study (15:12)
  4. Magic World, Pt. 2 - Work (12:04)
  5. Magic World, Pt. 3 - Life (10:54)
  6. Sir Denis (15:50)
  7. Business with William (12:11)
  8. Lesson II (17:16)
avatar van aerobag
Dit album klopt toch ook langzaam aan bij mijn favoriete jazz releases van 2020. Hij wint in ieder geval al de Aerobag Award voor beste naam van een jazz album.

Het Okuden quartet onder leiding van Mat Walerian weet op ontzagwekkende wijze deze vrije, shapeshifting flows te vangen, terwijl ze ook in slagen om een flinke mix grooviness toe te voegen aan de mix. Mat Walerian schijnt een interesse te hebben in de Oosterse muziekkunst, wat in mijn oren ook wel terug te horen is in de muziek. Komt af en toe toch wel in de buurt van transcendente luisterervaring.

Het album is lang, de tracks nemen hun tijd om zich te ontplooien, maar zijn naar mijn bescheiden mening een luisterbeurt helemaal waard.

avatar van madmadder
Ahhhh op ongeveer 3:30 van het eerste nummer krijg ik serieuze Red Room vibes.

avatar van niels94
Thelonious Forever, heerlijk! Sowieso een lekker jazzalbum, verslavend als het eenmaal op staat (maar goed ook, met die lengtes). Desondanks vind ik het af en toe wel iets te langgerekt - zo komt dat eerste nummer nogal moeizaam op gang, zelfde geldt voor de afsluiter - maar over het algemeen is het meeslepend. Dat Magic World-trio ook... Genieten.

En geweldige albumtitel inderdaad

avatar van aerobag
Wat leuk dat deze een beetje opgepakt wordt Hele zit, maar wel waard naar mijn bescheiden mening.

Jazz is nog lang niet dood in ieder geval

avatar van AOVV
Ik zal er ook eens lekker voor gaan zitten, als ik even twee uurtjes de tijd heb.

avatar van niels94
Toch had ik in elk geval de eerste en laatste track gewoon weggelaten. Dan had dit er zomaar een voor de jaarlijstjes kunnen zijn, hier staat me een partij verrukkelijke jazz op... Doe jezelf een plezier en luister in elk geval Thelonious Forever, beste lezer.

Is er meer werk van die Mat Walerian dat aan te raden is, anybody?

avatar van AOVV
niels94 schreef:
Doe jezelf een plezier en luister in elk geval Thelonious Forever, beste lezer.

Gisteravond gedaan, en die viel me erg mee! Vooral het pianospel wist me te bekoren.